6 تصور رایج و کاملا اشتباه نادرست درباره ارتودنسی دندان

به دلیل آشنایی بیشتر مردم با مفاهیم ارتودنسی و درمان های انجام شده در این شاخه دندانپزشکی، این روزها افراد اطلاعات زیادی در خصوص آن دارند. اما با این وجود، هنوز درباره درمان های ارتودنسی دندان شایعات و تصورات نادرستی وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۵۴۷۲۶
همین تصورات باعث شده برخی افراد حتی با وجود نیاز شدید به آن، اقدام به آغاز درمان ارتودنسی خود نکنند. ما در این صفحه شما را با 6 تصور رایج و اشتباه درباره این درمان ها آشنا خواهیم کرد.
 
6 تصور رایج و کاملا اشتباه نادرست درباره ارتودنسی دندان

1. ارتودنسی محدودیت سنی دارد

در اصل محدودیت خاصی برای درمان های ارتودنسی وجود ندارد. شما می توانید در هر سنی این درمان را آغاز کنید مشروط بر اینکه بیشتر دندان های شما در قوس فکی حاظر باشند. تنها زمانی واجد شرایط ارتودنسی نیستید که بیشتر دندان های خود را از دست داده باشید. در واقع اگر حتی شما شخصی 70 ساله باشید و بیشتر دندان هایتان را داشته باشید می توانید در صورت نامظنم بودن دندان ها باز هم ارتودنسی کنید.

2. ارتودنسی نمی تواند ناهنجاری های فکی را درمان کند

مادامی که درمان در سنین پایین شروع شود، ارتودنسی می تواند حتی شدیدترین ناهنجاری های و ناهماهنگی های بین فکی را اصلاح و درمان کند. اگر کودکان با جلوزدگی فکی، کوچک بودن فک یا انحرافات فکی روبرو باشند، با کمک یک متخصص ارتودنسی خوب می توانند در همان سنین کودکی موقعیت فک های خود را اصلاح کنند.

متخصصان ارتودنسی می‌توانند به دلیل حضور کودکان در سن رشد، رشد فک های آن ها را با دستگاه های مختلف هدایت کنند و به آن سمتی سوق دهند که باید باشند. حتی در سنین بالاتر نیز ارتودنسی می توانید به منظم شدن فک ها کمک کند با این تفاوت که ارتودنتنیست ها در این شرایط از جراحان فک نیز کمک می گیرند.
 
6 تصور رایج و کاملا اشتباه نادرست درباره ارتودنسی دندان

3. ارتودنسی دندان ها را موقتا منظم می کند

کلیه درمان های ارتودنسی بعد از منظم و مرتب کردن دندان ها می توانند نتایج دائمی داشته باشند. در واقع اینطور نیست که چند سال بعد از درمان دندان ها دوباره به سمت کج بودن و نامرتبی برگردند، در بیشتر موارد دندان ها مرتب باقی می مانند.

تنها در افرادی ارتودنسی با شکست مواجه می شود که به توصیه های ارتودنتیست خود عمل نکرده باشند و یا دوره استفاده از ریتینرها یا نگهدارنده های ارتودنسی را طی نکرده باشند. در غیر این صورت نتایج دائمی خواهد بود.

4. تنها روش منظم کردن دندان‌ها، ارتودنسی ثابت است

این مورد تقریبا از رایجترین شایعات و تصورات نادرست از درمان ارتودنسی است. ما روش های متفاوتی برای مرتب کردن دندان ها داریم و تنها و تنها یک روش منحصر به فرد برای درمان وجود ندارد.

بر اساس اینکه نوع دستگاه یا تجهیزات بکار رفته برای منظم کردن دندان ها ثابت باشند یا متحرک ما دو دسته بندی برای درمان داریم که به آن ها اصطلاحا ارتودنسی ثابت و متحرک گفته می شود. درمان با براکت های فلزی، سرامیکی، دیمون، لینگوال و .... جزء ارتودنسی ثابت محسوب می شود. اما درمان با پلاک های دندانی، ارتودنسی متحرک است.

همچنین بر اساس قابل مشاهده بودن یا نبودن دستگاه ها حین درمان ما ارتودنسی نامرئی و مرئی داریم. که این روزها ارتودنسی نامرئی بیشتر از هر روش درمانی دیگر مورد اسقبال است.
 
6 تصور رایج و کاملا اشتباه نادرست درباره ارتودنسی دندان

5. هزینه تمام درمان های ارتودنسی زیاد است

همانطور که در مورد 4 ذکر شد، روش های ارتودنسی متنوع هستند و اینطور نیست که ما فقط یک روش واحد داشته باشیم و با کمک آن دندان های هر بیماری که از راه برسد را مرتب کنیم. بسته به نوع مشکل، شدت آن و سن و سال بیمار روش های درمان ارتودنسی متفاوت است و هزینه هر روش نیز متغیر خواهد بود.

به عنوان مثال ما ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف و متحرک را داریم که هزینه به مراتب کمتری نسبت به سایر روش ها دارد. قیمت ارتودنسی با کمک این پلاک ها می  تواند از 4 میلیون تومان به بالا شروع شود.

6. هر دندانپزشکی می تواند درمان ارتودنسی انجام دهد

شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که ارتودنسی درمان ساده ای است و هر دندانپزشکی که مطب دایر کرده می تواند آن را انجام دهد. اما این تصور که بسیار هم رایج است، چندان درست نیست.

در واقع درمان هایی که دندان ها را مرتب کرده و موقعیت فک ها را تراز می کنند، درمان های تخصصی هستند. برای انجام چنین درمان هایی نیاز است تا 4 سال آموزش هایی فراتر از دوره عمومی دندانپزشکی گذرانده شود. این یعنی هر دندانپزشکی نمی تواند و صلاحیت انجام درمان ارتودنسی را ندارد. تنها ارتودنتیست ها می توانند اقدام به منظم کردن دندان ها کنند و انجام درمان های ارتودنسی نزد هر دندانپزشکی به جز متخصص ارتودنسی قاعدتا اصولی نیست.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها