بورانی یک غذای اصیل ایرانی میباشد

طرز تهیه بورانی اسفناج و هویج

بورانی کنگر که هم به صورت دسر و هم به عنوان غذای اصلی استفاده می‌شود، غذای بسیار مناسبی برای کلیه مزاج‌هاست و برای افراد مستعد پوکی استخوان مفید می‌باشد.
کد خبر: ۱۳۴۷۸۳۵

به گزارش جام جم آنلاین، بورانی کنگر که هم به صورت دسر و هم به عنوان غذای اصلی استفاده می‌شود، غذای بسیار مناسبی برای کلیه مزاج‌هاست و برای افراد مستعد پوکی استخوان مفید می‌باشد، به طور مثال در زنان یائسه به دلیل کاهش سطح استروژن، خطر بروز پوکی استخوان افزایش می‌یابد.

استفاده از پیاز داغ در بورانی دلخواه است، ولی اگر تمایل به اضافه کردن پیاز داغ داشتید، بهتر است از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده کنید، زیرا روغن‌های دیگر در حرارت بالا رادیکال آزاد سرطانزا تولید می‌کنند، ولی در حرارت‌های پایین توصیه می‌شود از روغن کلزا (کانولا) برای پخت غذا استفاده گردد، زیرا روغن کانولا حاوی اسیدهای چرب امگا-3 (اسید لینولنیک) می‌باشد.

مصرف منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا-3 به دلیل تحریک تولید نوع ضعیف لوکوتری ان‌ها و ترومبوکسان‌ها برای افراد مبتلا به آسم، آرتریت روماتوئید و لوپوس اریترولوز می‌تواند مفید باشد، چون واکنش‌های التهابی را کاهش می‌دهد. از منابع غذایی غنی از امگا-3 می‌توان روغن کانولا، ماهی و مغز گردو را نام برد.

اثر اسیدهای چرب امگا-3 بر بیماری‌های قلبی– عروقی، آرتریت، سرطان و بیماری‌های مزمن دیگر و تغییر وضعیت ایمنی و روانی (شامل بیش فعالی و افسردگی) در بسیاری از تحقیقات ثابت شده است.

ماست یکی از بهترین فرآورده‌های لبنی است و در هرم غذایی، در گروه شیر و لبنیات جای دارد. یک واحد مصرفی از آن معادل یک لیوان است و به علت عدم وجود لاکتوز برای افرادی که نمی‌توانند شیر مصرف کنند (یعنی عدم تحمل به لاکتوز دارند) توصیه می‌شود.

این فرآورده تخمیری است و باکتری‌های مفیدی دارد، به همین دلیل برای سلامت دستگاه گوارش به خصوص روده‌ها مفید می‌باشد.

تحقیقات نشان داده‌اند که باکتری‌های موجود در ماست سبب کاهش احتمال بروز سرطان روده می‌شوند. همچنین فروکتوالیگوساکاریدهای موجود در ماست خواص ضد سرطانی دارند.

اسید لاکتیک و کلسیم موجود در ماست سبب افزایش جذب سایر ویتامین‌های موادغذایی موجود در غذا می‌شوند. ماست از منابع غذایی غنی از پروتئین است.

به دلیل داشتن کلسیم، مصرف آن برای کودکان و نوجوانانی که در سنین رشد هستند و همچنین افراد مستعد پوکی‌استخوان بسیار توصیه می‌شود. کوبالامین موجود در آن هم برای افراد گیاهخوار بسیار مفید است. کمبود این ویتامین موجب کم‌خونی مگالوبلاستیک می‌شود.

در طب سنتی، ماست طبیعتی سرد و تر دارد و به همین علت آن را با مواد گرم مانند گردو، نعناع، جعفری، کنگر و... می‌خورند. مصرف ماست برای افرادی که گرم‌ مزاج هستند توصیه می‌شود.

خواص کنگر

نام علمی این گیاه Scolymus Cynara است. کنگر کالری بسیار کمی دارد و در کنترل وزن و اشتها موثر است.

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف کنگر باعث کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون نیز می‌شود، از این رو خوردن کنگر برای کسانی که چربی خون بالا دارند و یا مستعد بیماری‌های قلبی- عروقی هستند، توصیه می‌شود. همچنین مصرف آن در بیماران مبتلا به دیابت توصیه می‌شود.

کنگر حاوی فیبر غیر قابل هضمی به نام اینولین است که خاصیت مسهلی دارد. اینولین و به طورکلی فیبرها باعث افزایش باکتری‌های مفید و کاهش باکتری‌های مضر در روده می‌شوند. تحقیقات نشان داده‌اند که فیبرها می‌توانند خطر بروز سرطان روده باریک را کاهش دهند.

کنگر پتاسیم فراوانی دارد و به همین دلیل مصرف آن در بیماران کلیوی حتما باید کنترل شده باشد. پتاسیم موجود در این ماده غذایی یک کاهنده فشارخون به حساب می‌آید. کلسیم، فسفر و آهن از مواد فراوان موجود در این گیاه می‌باشند.

در طب سنتی، کنگر طبیعتی گرم و خشک دارد و مصرف آن برای افرادی که سرد ‌مزاج هستند توصیه می‌شود.

کنگر به عنوان دیورتیک، محرک کلیه‌ها، محرک ترشح صفرا از کبد و انقباض کیسه صفرا مورد استفاده بوده است. از آنجایی که کنگر محرک انقباض کیسه صفراست، افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند، نباید آن را مصرف کنند.

طرز تهیه بورانی کنگر :

مواد لازم:

کنگر پاک‌ شده نیم کیلوگرم

پیازداغ به مقدار دلخواه

نمک و فلفل به مقدار لازم

آب نصف پیمانه

ماست 2 پیمانه

روش تهیه:

ابتدا کنگرها را بشویید و به صورت نواری خرد کنید. در یک تابه گود، مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس پیاز را تفت دهید و کنگرهای خرد شده را به آن بیفزایید و تفت دهید. آنگاه نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید. در مرحله بعد، آب را در تابه بریزید و درِ آن را بگذارید و اجازه دهید کنگرها روی حرارت کم بپزند.

حالا درِ تابه را بردارید تا آب اضافی باقیمانده بخار شود. سپس ماست را بیفزایید و بگذارید بر روی حرارت به اصطلاح یک قل بزند. اکنون بلافاصله اجاق را خاموش کنید و وقتی بورانی کمی سرد شد، آن را میل نمایید.

در مجموع غذای بالا 450 کیلوکالری انرژی دارد.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها