نتایج مطالعات جدید به سرپرستی محقق ایرانی نشان داد

برخی دارو‌های فشار خون ممکن است از دیابت نوع ۲ جلوگیری کند

محققان دانشگاه آکسفورد به سرپرستی پروفسور کاظم رحیمی، مشاهده کرده‌اند که مصرف دارو‌های فشار خون ممکن است مستقیماً خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهند.
محققان دانشگاه آکسفورد به سرپرستی پروفسور کاظم رحیمی، مشاهده کرده‌اند که مصرف دارو‌های فشار خون ممکن است مستقیماً خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهند.
کد خبر: ۱۳۴۷۳۳۵
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از گاردین، بر اساس نتایج یک مطالعه بزرگ دارو‌های فشار خون می‌توانند از ابتلا میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به دیابت نوع ۲ جلوگیری کنند.

طبق تحقیقات منتشر شده در نشریه معتبر لنست، کاهش فشار خون بالا راهی موثر برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو در آینده است. پزشکان در حال حاضر دارو‌های ارزان فشار خون را برای کاهش احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی تجویز می‌کنند. با این حال، تا کنون، این سوال که آیا این دارو‌ها می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو نیز کمک کنند، بی‌پاسخ مانده بود.

اکنون محققان دریافته‌اند که اثرات محافظتی این دارو‌ها بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد. این مطالعه نشان می‌دهد که دارو‌های فشارخون ممکن است مستقیماً خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش دهد، وضعیتی که تخمین زده می‌شود بیش از ۵ میلیون نفر در ایران در حال حاضر به آن مبتلا هستند.

در این مطالعه جدید که بزرگترین مطالعه صورت گرفته در این رابطه است، محققان دانشگاه‌های آکسفورد و بریستول بیش از ۱۴۵ هزار نفر را از ۱۹ کارآزمایی بالینی تصادفی‌سازی شده در سراسر دنیا به‌طور میانگین به مدت حدود پنج سال دنبال کردند.

آن‌ها دریافتند که کاهش ۵ میلی‌متر جیوه در فشار خون سیستولیک، که به راحتی از طریق دارو‌های فشار خون یا تغییر سبک زندگی به دست می‌آید، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را تا ۱۱ درصد کاهش می‌دهد.

محققان همچنین اثرات پنج نوع اصلی داروی فشار خون را از ۲۲ کارآزمایی بالینی در مقایسه با دارونما بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین دو (ARBs) قوی‌ترین اثر محافظتی را دارند که هر دو خطر نسبی ابتلا به دیابت را تا ۱۶ درصد کاهش می‌دهند.

انواع دیگر دارو‌های کاهنده فشار خون در برابر دیابت محافظت کننده نبودند. دارو‌های فشار خون مسدود کننده کانال کلسیم هیچ تاثیری بر خطر دیابت نوع دو نداشتند، در حالی که مسدود کننده‌های بتا و دیورتیک‌های تیازیدی با وجود اثرات مفید شناخته شده آن‌ها در پیشگیری از حملات قلبی و سکته، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش دادند.

در حال حاضر، کارشناسان بهداشت معتقدند که داشتن وزن مناسب و یک سبک زندگی سالم بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو است. محققان می‌گویند دارو‌های موجود - به ویژه مهارکننده‌های ACE و ARBs - اکنون باید برای برخی از بیمارانی که در معرض خطر بالاتری از این بیماری هستند در نظر گرفته شود.

پروفسور کاظم رحیمی، محقق ارشد این مطالعه در دانشگاه آکسفورد و مشاور متخصص قلب، گفت: «تحقیق ما شواهد روشنی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد تجویز مهارکننده‌های ACE یا ARB که به طور گسترده در دسترس و مقرون به صرفه در سراسر جهان هستند، برای بیماران در معرض خطر می‌تواند مانع از ابتلا به دیابت شود.»

این تحقیق توسط بنیاد قلب بریتانیا (BHF)، موسسه ملی تحقیقات سلامت (NIHR) مرکز تحقیقات بیومدیکال آکسفورد و مدرسه آکسفورد مارتین تامین شده است.

پروفسور سر نیلش سامانی، مدیر بخش پزشکی بنیاد قلب بریتانیا، می‌گوید: «دیابت و فشار خون بالا دو مشکل مهم و رو به رشد هستند که احتمال ابتلای فرد به مجموعه‌ای از دیگر عوارض جدی سلامت از جمله حملات قلبی و سکته را افزایش می‌دهند. این تحقیق نشان می‌دهد که این دو به هم مرتبط هستند و کاهش فشار خون می‌تواند راهی قدرتمند برای کاهش خطر ابتلا به دیابت باشد.»

وی می‌افزاید: «این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که دارو‌های مختلف که معمولا برای کاهش فشار خون استفاده می‌شوند، اثرات بسیار متفاوتی بر خطر ابتلا به دیابت دارند. بنابراین، پزشکان هنگام انتخاب یک داروی ضد فشار خون برای کاهش فشار خون، باید خطر ابتلا به دیابت را نیز در نظر بگیرند.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها