دیابت یکی از عوامل اصلی ناتوانی در ایران
ناتوانی کشور‌ها در دستیابی به هدف توسعه پایدار در خصوص توقف رشد فزاینده دیابت در دنیا

دیابت یکی از عوامل اصلی ناتوانی در ایران

بررسی کارایی فناوری جدید روی افراد داوطلب

حسگر چسبنده به پوست سطح گلوکز خون را از طریق عرق ردیابی می‌کند

در حال حاضر، اکثر بیماران دیابتی باید سطح قند خون خود را با انجام آزمایشات خون از سر انگشتان یا از طریق حسگر‌های کاشته شده در زیر پوست بررسی کنند. حالا محققان دانشگاه پنسیلوانیا موفق به تولید نوعی حسگر جدید گلوکز شده‌اند که روی پوست می‌چسبد و این کار را به سادگی انجام می‌دهد.
در حال حاضر، اکثر بیماران دیابتی باید سطح قند خون خود را با انجام آزمایشات خون از سر انگشتان یا از طریق حسگر‌های کاشته شده در زیر پوست بررسی کنند. حالا محققان دانشگاه پنسیلوانیا موفق به تولید نوعی حسگر جدید گلوکز شده‌اند که روی پوست می‌چسبد و این کار را به سادگی انجام می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۴۲۵۲۳
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از نیواطلس، این حسگر ارزان‌قیمت که در حال حاضر در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در حال توسعه است، به اندازه یک سکه یک چهارم دلار آمریکا است و سطح گلوکز خون فرد را از طریق سنجش عرق اندازه‌گیری می‌کند. اگرچه غلظت گلوکز در عرق حدود یک صدم مقدار آن در جریان خون است، اما از آنجا که همبستگی ثابتی بین این دو میزان وجود دارد، برآورد سطح گلوکز خون از این روش امکان پذیر است.

این حسگر دارای یک الکترود فومی است که از گرافن القا شده با لیزر دارای روکش نیکل/آلیاژ طلا تشکیل شده است. گرچه گرافن بسیار قوی، از نظر شیمیایی پایدار و رسانای الکتریکی است، اما به خودی خود به گلوکز حساس نیست. نیکل بسیار حساس به گلوکز است و به همین دلیل از آن در الکترود استفاده می‌شود. طلا نیز به دلیل کاهش خطر واکنش آلرژیک به نیکل به آن اضافه می‌شود.

از طریق عمل مویرگی، دستگاه عرق را از طریق یک ورودی کوچک جمع‌آوری می‌کند و آن را به یک محفظه میکروسیالی پر از محلول قلیایی منتقل می‌کند. این سیستم از تماس مستقیم محلول با بدن کاربر جلوگیری می‌کند؛ این نکته مهمی است، زیرا محلول‌های قلیایی می‌توانند به پوست آسیب برسانند.

مولکول‌های گلوکز موجود در عرق با محلول واکنش می‌دهند و ترکیبی را ایجاد می‌کنند که به الکترود فومی منتقل می‌شود. این ترکیب با نیکل واکنش داده و یک سیگنال الکتریکی تولید می‌کند. با استفاده از یک دستگاه خارجی یا داخلی برای اندازه‌گیری قدرت آن سیگنال، می‌توان سطح گلوکز را در عرق و بر اساس آن در جریان خون تشخیص داد.

در آزمایش این فناوری، حسگر با استفاده از چسب مناسب پوست روی بازوی داوطلبان چسبانده شد. قرائت‌ها یک و سه ساعت پس از صرف غذا انجام شد؛ درست قبل از این قرائت‌ها، افراد یک تمرین ورزشی مختصر برای تولید مقدار کمی عرق انجام داد. حسگر نشان داد که قند خون آن‌ها بین دو قرائت کاهش یافته است و سطوح را مطابق با سطوح بدست آمده از روش‌های رایج موجود در بازار برای سنجش گلوکز گزارش می‌دهد.

پروفسور هانیو لری‌چنگ می‌گوید: «ما در نظر داریم که با همکاری پزشکان و سایر ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی دریابیم که چگونه می‌توانیم از این فناوری برای نظارت روزانه بیماران استفاده کنیم. این حسگر گلوکز، یک نمونه پایه‌ای از این موضوع است که در ادامه می‌توانیم تشخیص نشانگر‌های زیستی مختلف را در عرق را با غلظت‌های بسیار پایین بهبود بخشیم.»

نتایج این تحقیق اخیراً در مقاله‌ای در مجله Biosensors and Bioelectronics منتشر شده است. نمونه‌های دیگر از حسگر‌های پوشیدنی که با روش‌های متفاوتی سطح گلوکز در عرق را ارزیابی می‌کنند، در دانشگاه تگزاس، دانشگاه سینسیناتی، موسسه علوم پایه کره و موسسه مدار‌ها و سیستم‌های میکروالکترونیکی فرانهوفر آلمان در حال توسعه هستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها