نکات کاربردی برای خرید کوله‌ پشتی

زحمتی برای شانه‌ ها

امسال با وجود واکسیناسیونی که در کشور انجام شده، امید می‌رود مدارس و دانشگاه‌ها به‌زودی بازگشایی شده و دانش‌آموزان و دانشجویان راهی کلاس‌های درس شوند.
امسال با وجود واکسیناسیونی که در کشور انجام شده، امید می‌رود مدارس و دانشگاه‌ها به‌زودی بازگشایی شده و دانش‌آموزان و دانشجویان راهی کلاس‌های درس شوند.
کد خبر: ۱۳۳۸۵۲۰

یکی از پرکاربردترین کیف‌هایی که از آن استفاده می‌شود، کوله‌پشتی است که هم وزن را روی شانه‌ها تقسیم می‌کند و هم مزاحمتی برای دست‌ها ندارد. به بهانه اول مهر رفتیم سراغ دنیای کوله‌پشتی‌ها تا ببینیم با هر منظور چه کوله‌ای باید‌خرید.

کوله‌ پشتی‌ های روزمره

مرسوم‌ترین نوع کوله‌پشتی‌های روزمره، کوله‌های دانشگاهی هستند که طرفداران زیادی دارد و به دلیل مقرون به صرفه بودن، جادار و متنوع بودن طرح‌های آنها برای مدرسه، دانشگاه، اداره، مسافرت و حتی در طول سفر هم قابل استفاده‌اند.

محفظه اصلی این کوله‌های جادار، در جلو قرار گرفته و حجمی بین 20 تا 40 لیتر دارند. اگر وسایل ریز و درشت زیادی دارید، این کوله گزینه مناسبی است که جیب‌های مختلفی برای جا دادن وسایل در اختیارتان می‌گذارد. مشکلی که این کوله‌پشتی‌ها دارند این است که اگر به طور کامل پر نشود، شکل اصلی خود را از دست می‌دهند.

این کوله‌ها ضد آب نیست و فاقد پدهای مخصوص روی پشت و بندها را ندارد، بنابراین برای فعالیت‌های ورزشی و کوهنوردی که زمان زیادی باید استفاده شود، خیلی گزینه مناسبی نیستند.

کوله‌ پشتی‌ های لپ‌ تاپ

این کوله‌پشتی‌ها در کنار محفظه‌های دیگر، محفظه‌ای هم مخصوص لپ‌تاپ دارند تا این وسیله آسیب نبیند البته شما می‌توانید از این قسمت برای قرار دادن شارژر، تبلت، هدفون، نوت‌بوک و هر وسیله دیگری هم استفاده کنید اما فرق آن با انواع دیگر کوله‌پشتی‌ها، داشتن محفظه کوچک‌تر است.

به طوری که 5 تا 10لیتر کوچک‌تر از کوله‌پشتی‌های معمولی هستند. این کوله‌ها به دلیل فشار و وزن بالایی که باید تحمل کنند، مجهز به بندها و پشتی‌های نرم و ابری هستند تا فشار زیادی روی شانه‌ها و کمر وارد نشود.

کوله‌ های لپ‌ تاپ در حالت خالی هم شکل ظاهری خود را حفظ می‌کنند. این کوله‌ها برای دانش‌آموزان، دانشجویان و کارمندان اداره گزینه مناسبی است اما برای مسافرت و کوهنوردی خیلی توصیه نمی‌شود.

کوله‌ پشتی‌ های تک‌ بند

بعضی‌ها دوبنده بودن کوله‌پشتی‌ها را نمی‌پسندند و ترجیح می‌دهند کیف یا کوله‌ای با یک بند استفاده کنند. برای این منظور، کوله‌هایی تک‌بنده طراحی و ساخته شده که ظاهری حلزونی دارد و بند آن به صورت ضربدری از یک طرف کوله به سمت دیگر کشیده شده است.

درست است که کوله‌های تک بند راحت بوده و گزینه مناسبی برای مدرسه یا دانشگاه به شمار می‌رود اما توصیه می‌کنیم برای استفاده طولانی‌مدت مانند مسافرت به کار نرود. علاوه براین، فضای داخلی کوله‌های تک‌بند به مراتب کمتر از کوله‌های دوبنده است. محفظه اصلی آن بزرگ است اما جیب اضافی برای قرار دادن وسایل دیگرتان ندارد.

کوله‌ های کوچک

کوله‌ها همیشه ابعاد بزرگی ندارند، بلکه گاهی در ابعاد کوچک‌تر و برای قرار دادن وسایل کم حجم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کوله‌پشتی‌ها معمولا قابلیتی مشابه کیف‌های دستی دارند و معمولا از چرم تولید می‌شوند.

جنس‌شان هم به‌گونه‌ای است که در حالت خالی یا نیمه پر هم شکل خود را حفظ می‌کنند. کوله‌های کوچک به اندازه مدل‌های دیگر مقاومت بالایی ندارند، بنابراین نباید داخل آن را خیلی سنگین کرد و تنها برای مسافرت‌های کوتاه یکروزه یا مهمانی‌های خودمانی مناسب هستند. اگر می‌خواهید برای مدرسه از این نوع کوله‌ها بخرید، باید بدانید به دلیل محفظه کوچک‌شان، گنجایش کتاب و دفتر زیادی ندارند.

کوله‌ پشتی‌ های مسافرتی

این کوله‌پشتی‌ها ابعاد و حجم بالاتری نسبت به کوله‌های معمولی دارند تا در سفر، حجم بالایی از وسیله و ابزارها را در خود جای دهد. البته ابعاد آنها به گونه‌ای است که اگر قصد سفر با هواپیما را هم دارید، به‌راحتی درون محفظه بار کاربین قرار گیرد.

این کوله با توجه به محفظه‌های بزرگ و کوچک و زیادی که دارد، اقلام زیادی را در خود جای می‌دهد. برخی از این کوله‌ها محفظه‌ای هم برای لپ‌تاپ دارند. کوله‌های مسافرتی با بندها و پدهای ضخیم و نیز دوام و راحتی‌ که دارند، گزینه بسیار مناسبی برای مسافرت محسوب می‌شوند.

کوله‌ های چرخ‌ دار

کوله‌های چرخ‌دار یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای مسافرت است که هم جایگزین خوبی برای چمدان بوده و هم راحتی چمدان را دارند. با داشتن این چمدان‌ها، به‌راحتی می‌توانید به بالا کشیدن دسته کوله، آن را با توجه به چرخ‌هایی که برای آن تعبیه شده، روی زمین بکشید و دیگر لزومی به تحمل بار سنگین کوله ندارید. در مسیرهای ناهموار هم می‌توانید دسته کوله را داخل برده و آن را روی شانه‌ها بیندازید و سریع‌تر حرکت کنید. این کوله‌پشتی‌ها بسیار جادار بوده و محفظه‌های مختلفی برای قرار دادن وسایل دارند.

ویژگی‌ های یک کوله خوب

وزن مناسب: از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کوله‌پشتی وزن ایده‌آل آن است. وزن یک کوله مناسب با وسیله باید 10درصد وزن دانش‌آموز مقطع ابتدایی و راهنمایی باشد. اما این وزن برای دانش‌آموزان متوسطه می‌تواند تا 15درصد وزن فرد را هم شامل شود.

جنس خوب: مناسب‌ترین و مقاوم‌ترین کوله‌ها از جنس چرم یا برزنت هستند. این کوله‌ها به‌راحتی تغییر شکل نداده و شکل اولیه خود را حفظ می‌کنند. البته کوله‌های برزنتی به دلیل وزن کمتری که دارند نسبت به کوله‌های چرمی اولویت داشته و کاربردی‌تر هستند.

بندهای مناسب: پهنای بند کوله‌پشتی باید پنج‌سانتی‌متر باشد تا فشار وارده به شانه‌ها را تقسیم کند. ارتفاع هر دو بند هم باید یک اندازه باشد تا سنگینی کوله تنها روی یک شانه حس نشود.

بندهای کمری: بندهای کمری، یکی دیگر از معیارهایی است که وجود آن در کوله باعث کاهش 50 تا 70 درصدی فشار وارد بر ستون مهره‌ها می‌شود. وجود و بستن این بندهای کمری، فشار را از ستون مهره‌ها به استخوان لگن منتقل می‌کند. پد پشتی کوله: کوله‌هایی که پد پشتی دارند، راحت‌تر بوده و احتمال آسیب دیدن بدن و فرو رفتن اشیای نوک تیز از داخل کوله به بدن کاهش می‌یابد.

راهنمای استفاده از کوله‌ پشتی

کوله‌پشتی باید طوری روی کمر قرار گیرد که چهار سانتی‌متر پایین‌تر از خط کمر یعنی امتداد ناف باشد. پایین‌تر یا بالاتر قرار گرفتن کوله، آسیب‌هایی را به کمر وارد می‌کند و خستگی به همراه دارد. همچنین مراقب باشید موقع استفاده از کوله، کمر کاملا صاف نگه داشته شود.

اگر کوله‌پشتی بیش از حد سنگین باشد، بدن به سمت جلو خم شده و فشار بیش از حدی به ساق پا وارد می‌شود.

دقت کنید لبه بالایی کوله باید هم سطح شانه‌ها باشد تا استاندارد آن رعایت شود. سعی کنید برای راحتی بیشتر وسایل را داخل کوله تقسیم کنید به طوری که یک طرف آن سنگین‌تر و یک‌طرف سبک‌تر نباشد. این کار، وزن کوله‌پشتی را روی شانه‌ها تقسیم می‌کند. برای همین کوله‌هایی بخرید که جیب‌ها و محفظه‌های مختلفی دارند تا بتوانید وسایل‌تان را تقسیم کنید.

برای تقسیم وسایل، سنگین‌ترها را نزدیک به ستون مهره‌ها و لوازم سبک‌تر را داخل کوله‌پشتی و دور از ستون مهره‌ها قرار دهید. بهتر است برای آسیب کمتر، هر دو بند کوله را روی شانه بیندازید تا فشار روی یک طرف کمتر شود.

ندا اظهری - روزنامه نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها