تدابیر تابستانی
یک راهنمای کاربردی برای خانم‌ها در گرما

تدابیر تابستانی

خریدن روکش مبل هم به اندازه خرید مبل اهمیت دارد

پیراهنی برای مبلمان

خیلی‌ها ترجیح می‌دهند که از مبل‌هایی با رنگ‌های روشن استفاده کنند؛ غافل از این که این قبیل رنگ‌ها به ویژه برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند، دردسرآفرین است.
خیلی‌ها ترجیح می‌دهند که از مبل‌هایی با رنگ‌های روشن استفاده کنند؛ غافل از این که این قبیل رنگ‌ها به ویژه برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند، دردسرآفرین است.
کد خبر: ۱۳۳۱۰۴۶

به همین دلیل بعد از خرید مبل تصمیم می‌گیرند با کمک روکش عمر مبلمان‌شان را بیشتر کرده و از خاک‌گرفتگی یا لک‌شدن بافت رویه جلوگیری کنند.

قدیم‌ترها برای محافظت از مبل‌ها روی آنها پارچه‌های سفید می‌کشیدند که ظاهر نازیبایی به خانه می‌داد، اما به مرور طراحان روکش‌هایی برای مبلمان طراحی کردند که در عین محافظت از وسایل، ظاهر شکیلی هم دارند.

اغراق نیست اگر بگوییم به همان اندازه که خرید مبلمان مهم است، انتخاب روکشی هم که با فضای خانه و رنگ‌های اطراف آن ست شود به دقت نیاز دارد. علاوه بر این، نوع نگهداری و شست‌وشوی روکش هم مساله‌ای است که باید به آن دقت کرد.

انتخاب روکش مبل

روکش مبل عمر مبلمان‌تان را بیشتر می‌کند، اما زیبایی‌های آن را هم می‌پوشاند. بنابراین در خرید روکش مبل باید به هماهنگی رنگ آن با فرش یا سرامیک‌ها یا پارکت کف توجه داشته باشید.

رنگ دیوارها و پرده‌ها هم در انتخاب رنگ روکش مبل نقش دارد و نباید به آن بی‌تفاوت بود. همچنین اگر مساحت خانه شما کوچک است سعی کنید از روکش‌های رنگ روشن و تک‌رنگ و ساده استفاده کنید تا خانه را بزرگ‌تر نشان دهد. انتخاب کاورهای رنگ تیره و نیز طرح‌دار، فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهد.

انواع روکش‌ های مبل

رویه چرمی: یکی از زیباترین و لوکس‌ترین روکش‌های مبل، رویه‌های چرمی‌است که به دلیل بافتی که دارد معمولا ضدآب است و انواع لکه‌ها (به جز لکه چربی) به راحتی از روی آن پاک می‌شود. اما در کنار مزایایی که این رویه‌ها دارند، ایراداتی هم دارند که یکی از آنها آسیب‌پذیربودن آنهاست به طوری که با برخورد جسمی ‌تیز مانند چاقو به سرعت خراشیده شده و امکان پاره‌شدن آن وجود دارد. علاوه بر این، در فصل زمستان معمولا بافتی سرد دارد که این سرما را هم به بدن فرد منتقل کرده و در گرما هم بدن را گرم می‌کند. رویه‌های چرمی به بدن می‌چسبند و ‌از آنجا که گردش هوا در آنها رخ نمی‌دهد، موجب تعریق می‌شوند.

رویه ژلاتینی: رویه‌های ژلاتینی به دلیل شفافیتی که دارند، در سال‌های اخیر پرطرفدار شده‌اند و افراد برای این که زیبایی مبلمان‌شان مشخص باشد، از این رویه‌ها استفاده می‌کنند. این نوع رویه‌ها که بیشتر برای مبلمان استیل و مبل‌های سلطنتی کاربرد دارند معمولا قالب مبل هستند و به صورت سفارشی ساخته می‌شوند. بزرگ‌ترین مشکل‌شان هم این است که استفاده زیاد از آنها باعث سایش مبلمان شده و به دلیل این که هوا در آن جریان ندارد، ایجاد تعریق می‌کند. برای جلوگیری از سایش مبل‌ها بهتر است تنها زمانی این رویه‌ها را بکشید که قرار نیست زیاد روی مبل‌ها بنشینید.

رویه مخمل: یکی دیگر از رویه‌های مبل که طرفداران زیادی هم دارد، رویه‌های مخملی است که تنوع رنگ و طرح زیادی دارد و به همین دلیل به راحتی می‌توان آنها را با وسایل منزل ست کرد. این رویه‌ها از جنس نانو و کبریتی هستند که جنس نانو با توجه به فناوری به کار رفته در آن، شست‌وشوی راحت‌تری دارند.

رویه جیر: رویه‌های جیر به عبارتی در گروه رویه‌های چرمی ‌به شمار می‌روند چرا که ظاهری شبیه به رویه چرم دارند. این رویه‌ها در برابر رطوبت و آب مقاومت بالایی دارند و به راحتی نفوذپذیر نیستند. دقت داشته باشید که اگر رویه مبلمان جیر را انتخاب می‌کنید، همیشه آن را تمیز نگه دارید چرا که گرد و خاک باعث زود پاره‌شدن آن می‌شود.

رویه ساتن: یکی از پرطرفدارترین رویه‌های مبل، رویه‌هایی از جنس ساتن هستند که بیشتر برای سالن‌های عروسی کاربرد دارد. این رویه‌ها به دلیل براق‌بودن‌شان، زیبایی دو چندانی دارند اما همین جنس ساتن باعث می‌شود رویه لغزنده شده و فرد با نشستن روی آن دچار مشکل می‌شود. رویه‌های ساتن معمولا به ایجاد لکه حساس بوده و سریع لک می‌شوند. بنابراین خرید این رویه‌ها خیلی توصیه نمی‌شود.

رویه‌های ابریشمی: اگر هزینه‌ای که می‌خواهید برای رویه مبلمان منزلتان بکنید خیلی مهم نیست، رویه‌های ابریشمی ‌از بهترین نوع رویه‌ها هستند که مقاومت و استحکام بالایی داشته و با توجه به تنوع طرح و رنگی که دارند دکوراسیون خانه را زیباتر می‌کند. مهم ترین مساله برای خرید این نوع رویه‌ها گران‌بودن قیمت آنهاست.

رویه نخی: این رویه‌ها از جنس نخ و پلی‌استر هستند و تنوع طرح و رنگ بالایی دارند. استحکام آنها بالاست و به راحتی می‌توانید آنها را داخل ماشین لباسشویی بشویید. اما مشکلی که دارند این است که به دلیل نخی بودن آن، احتمال چروک شدنشان وجود دارد. رویه‌های نخی و پارچه‌ای بهترین گزینه برای مبل‌های راحتی هستند.

رویه تکه‌ای: این نوع رویه‌ها تنها برای پوشاندن قسمت‌هایی از مبل مناسب است. این رویه‌ها اغلب از جنس نخ بوده و برای قسمت‌هایی کاربرد دارند که احتمال کثیف شدن آنها بیشتر است مانند پشتی، نشیمنگاه و دسته‌های مبل. از رویه‌های تکه‌ای بسته به سلیقه، حتی می‌توان برای تزئین مبل و دکوراسیون استفاده کرد. این رویه‌ها معمولا با زیپ، چسب یا چوب به بقیه قسمت‌های مبلمان متصل می‌شوند. در مقابل، رویه‌های دامن‌دار را داریم که از سطح نشیمنگاه هم پایین‌تر آمده و پایه‌های مبل را هم دربرمی‌گیرد و کاملا مبلمان را پوشش می‌دهند.

شست‌وشوی روکش مبل

معمولا روکش مبل بعد از مدتی استفاده کثیف شده و خاک می‌گیرد و نیاز به شست‌وشو پیدا می‌کند. اغلب رویه‌های مبل با ماشین لباسشویی قابل شست‌وشو هستند و بدون نگرانی از تغییر رنگ و شکل می‌توان آنها را شست. اما روکش‌های ژله‌ای هرگز نباید با مواد شیمیایی و شوینده‌ها شسته شوند بلکه تنها با یک دستمال مرطوب به راحتی تمیز می‌شوند.

استفاده از مواد شیمیایی در شست‌وشوی این رویه‌ها، باعث کدرشدن و از بین رفتن شفافیت اولیه آنها می‌شود. رویه‌های چرمی ‌را هم تا حد امکان با دستمال مرطوب تمیز کرده و کمتر از مواد شیمیایی برای شست‌وشو استفاده کنید.

موقع کار با ماشین لباسشویی درجه را روی شست‌وشوی ملایم قرار دهید تا پارچه فرسوده نشود. برای این که رویه مبل رنگ‌پریده و بور نشوند، پارچه‌های رنگ روشن را با آب گرم و پارچه‌های تیره را با آب سرد بشویید. اگر ماشین لباسشویی شما چنین تنظیماتی ندارد، پارچه را برای شست‌وشو پشت و رو کنید تا کمتر رنگ خود را از دست دهد. این توصیه برای پارچه‌هایی که لکه دارند، مناسب نیست.

پیش از شست‌وشو حتما لکه‌ها را با اسپری ضد لکه از بین ببرید. برای از بین بردن لکه‌های سخت، محلولی از مایع ظرفشویی و آب تهیه کرده و محل لکه را روی پارچه درون این محلول قرار دهید و سپس آن را بشویید و آب بکشید و از اسپری ضد لکه روی آن استفاده کنید. از نکات مهم هنگام شستشو جلوگیری از آب رفتن پارچه است.

پیش از شستشو حتما دستورالعمل نوشته شده روی بسته‌بندی کاور مبل را با دقت بخوانید. معمولا پارچه‌های روکش مبل، پیش از دوختن شسته می‌شوند تا از آب رفتن آن پس از دوخته شدن جلوگیری شود. اما اگر مطمئن شدید که پارچه پیش از دوختن شسته نشده، بهتر است برای جلوگیری از آب رفتن پارچه، آن را به خشکشویی بسپارید.

خشک کردن کاورهای مبل را هم می‌توانید با ماشین لباسشویی انجام دهید. اگر ماشین تنظیمات بدون چروک دارد، روی آن تنظیم کنید تا از چروک شدن پارچه‌ها جلوگیری شود. سعی کنید حتما کاور را زمانی روی مبل بیاندازید که کمی‌ نم داشته باشد. اجازه دهید یک شب تا صبح روی مبل بماند تا خشک شود. این کار باعث می‌شود رویه کمتر چروک شود و پارچه صاف‌تری داشته باشید.

زمانی که رویه را روی مبل می‌کشید، با دست آن را صاف کنید تا چروک‌ها پس از خشک شدن کمتر شود. تا خشک شدن کامل هم از نشستن روی مبل‌ها خودداری کنید. کوسن‌ها را هم تا خشک شدن کامل روی مبل نگذارید تا جریان هوا در تمام قسمت‌های مبل برقرار شود.

ندا اظهری - روزنامه نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها