کاربرد حصیر در دکوراسیون امروزی

زیبایی خانه‌ها با وسایل بافت چوبی

ترفندهایی برای جدا کردن برچسب‌ ها از سطوح

قوی‌تر از چسب‌ها!

حتما برای شما هم پیش آمده ظروف جدیدی خریده‌اید که روی آن برچسب یا مارک دارد و وقتی می‌خواهید آنها را جدا کنید، قسمتی از برچسب روی آن باقی می‌ماند و ظاهر نازیبایی ایجاد می‌کند یا مثلا روی در ورودی ساختمان برچسب‌های تبلیغاتی را دیده‌اید که با کاردک هم کنده نمی‌شوند.
حتما برای شما هم پیش آمده ظروف جدیدی خریده‌اید که روی آن برچسب یا مارک دارد و وقتی می‌خواهید آنها را جدا کنید، قسمتی از برچسب روی آن باقی می‌ماند و ظاهر نازیبایی ایجاد می‌کند یا مثلا روی در ورودی ساختمان برچسب‌های تبلیغاتی را دیده‌اید که با کاردک هم کنده نمی‌شوند.
کد خبر: ۱۳۱۴۸۵۹

مشکل به‌ظاهر حل نشدنی که البته با داشتن کمی صبر و حوصله و دانستن چند ترفند می‌توانید آن را رفع کنید.

ظروف شیشه‌ای

غوطه‌ وری در آب: شاید یکی از ساده‌ترین روش‌ها قرار دادن ظرف در آب گرم است. برای این کار بهتر است مقداری مایع ظرفشویی یا صابون را هم به آب اضافه کنید تا اثرگذاری آن بیشتر شود. یادتان باشد برچسب‌های مختلف به زمان‌های متفاوتی نیاز دارند تا خیس بخورند. بعد از چند ساعت در آب ماندن یک گوشه از برچسب را گرفته و آن را به آرامی جدا کرده و با یک اسفنج مرطوب هم باقیمانده برچسب را از شیشه یا فلز جدا کنید.

ترکیب جوش‌شیرین و روغن نارگیل: این ترکیب حتی سخت‌ترین برچسب‌ها را هم از بین می‌برد. روغن نارگیل مواد چسب را تمیز کرده و جوش شیرین در چسب خراش ایجاد می‌کند و به این ترتیب باعث جدا شدن آن از سطح می‌شود در نتیجه، برای اثربخشی از ترکیب، حتما نیم ساعت بگذارید روی برچسب باقی بماند.

کربنات سدیم بلورین: اگر هیچ کدام از این راه‌ها مؤثر نبودند، از کربنات سدیم استفاده کنید. برای این کار یک فنجان از این ماده را داخل سینک پر از آب بریزید و ظروفی که برچسب به آنها سخت چسبیده، داخل آن بیندازید تا خوب خیس بخورد. با توجه به ماندگاری برچسب‌ها، بگذارید نیم‌ساعت یا بیشتر بطری‌ها داخل این محلول بمانند. به این روش به‌راحتی می‌توانید برچسب‌ها را جدا کنید.

سطوح فلزی

شعله مستقیم: برخی سطوح فلزی و سنگی به دلیل سختی زیادی که دارند با شعله مستقیم فندک می‌توانید برچسب را سوزانده و از سطح جدا کنید. اگر سطح زیادی برچسب دارد، بهتر است برای جلوگیری از بروز حساسیت به مواد شیمیایی که بر اثر حرارت می‌سوزند، حتما از ماسک استفاده کنید.

روغن مایع: برچسب‌های سطوحی مانند یخچال را به هر روشی نمی‌توان جدا کرد. برای این کار بهترین روش استفاده از روغن مایع است. اگر برچسب را جدا کردید و قسمتی از آن باقی ماند، انگشت‌تان را کمی به روغن آغشته کنید و روی باقیمانده برچسب بمالید تا روغن، مواد چسبنده آن را در خود حل کند. اگر روغن نداشتید، می‌توانید از سس مایونز استفاده کنید که روغن زیادی در آن به کار رفته. بگذارید دو تا سه ساعت سس روی چسب بماند، سپس با سشوار آن را حرارت دهید و به راحتی جدا کنید.

پنجره‌های شیشه‌ای

بخار آب: بخار آب را معمولا برای چسب‌هایی استفاده می‌کنند که هنوز مرطوب بوده و به تازگی به سطوح چسبیده‌اند و هنوز خشک نشده‌اند. برای این کار، بخار آب را در تماس مستقیم با شیشه قرار دهید و پس از ور آمدن، با دستمال آن را تمیز کنید.

یخ: اگر روی سطحی لکه چسب ریخته‌باشد و هنوز خشک نشده، بهتر است تکه‌ای یخ را روی سطح شیشه‌ای و لکه بکشید تا سرمای یخ باعث انجماد چسب شود و از طرفی، از پخش شدن چسب هم جلوگیری کند. چند دقیقه به نگه داشتن یخ روی لکه ادامه دهید و وقتی لکه سفت شد، آن را با یک دستمال بردارید.

لباس

سرکه یا استون: جدا کردن چسب از بافت پارچه کمی زمانبر است و به حوصله بیشتری نیاز دارد. برای این کار بهتر است پنبه‌ای را به سرکه یا استون آغشته کرده و روی چسب قرار دهید تا جای چسب خوب خیس بخورد، بعد از چند بار انجام این کار، می‌توانید چسب را جدا کنید.

اتوبخار: اگر چسب روی پارچه یا لباس چسبیده‌باشد، می‌توانید پارچه دیگری را روی آن سطح بیندازید و اتو بخار با درجه حرارت بالا را روی پارچه بگذارید. با این کار چسب از پارچه زیری جدا و به پارچه رویی می‌چسبد و شما می‌توانید به راحتی آن را جدا کنید.

سطوح پلاستیکی

لاک پاک کن و پنبه‌الکلی: یکی از بهترین راه‌ها این است که پارچه، پنبه یا دستمال کاغذی را به لاک پاک‌کن آغشته کنید. سپس آن را روی برچسب فشار دهید تا آن ماده را به خود گرفته و خیس بخورد. اگر احساس کردید به راحتی پاک نمی‌شود، می‌توانید پارچه را روی برچسب بمالید و تمیز کنید.

خیساندن چسب: برای این کار مقداری آب را با مایع ظرفشویی مخلوط کنید و بگذارید ظرف پلاستیکی مدتی داخل این محلول خیس بخورد، سپس آن را بتراشید و جای آن را تمیز کنید.

سشوار: باد گرم سشوار را روی برچسب بگیرید و آنقدر نگه دارید تا برچسب خشک شده و جدا شود. پس از جدا شدن، ممکن است بخش‌هایی از برچسب مانده‌باشد برای حل این مشکل، با اسفنج مرطوب روی باقی مانده آن را بکشید تا از بین برود.

الکل: در استفاده از الکل برای جدا کردن برچسب‌های چسبیده شده روی ظروف پلاستیکی، به این نکته توجه داشته‌باشید که الکل ممکن است سطوح پلاستیکی را دچار آسیب کند. برای جلوگیری از این آسیب احتمالی، دستمالی را به الکل آغشته کنید و روی برچسب بمالید تا نرم و جدا شود.

جدایی چسب آکواریوم از کاشی

استون: استفاده از استون یکی از بهترین محلول‌ها برای پاک کردن انواع چسب به شمار می‌رود. از آن معمولا برای پاک‌کردن لاک ناخن استفاده می‌کنند. برای زدودن چسب از سطوح، پنبه یا پارچه‌ای را به استون آغشته کنید و روی لکه نگه دارید تا چسب را در خود حل کند.

سشوار: گرمایی که سشوار روی سطوح منتشر می‌کند، یکی از راه‌های مؤثر در از بین بردن برچسب‌های چسبیده‌شده به سطوح است. حرارت سشوار همچنین می‌تواند چسب آکواریوم را هم ضعیف کند. با گرم کردن چسب آکواریومی که روی کاشی چسبیده، به راحتی آن را از سطح جدا کنید.

چوب و ام‌دی‌اف

سشوار: حرارت سشوار را از وسط به سمت لبه‌ها بگیرید و ۳۰ثانیه این کار را ادامه دهید. سپس حین حرارت‌دهی، برچسب را جدا کنید. در صورت باقی‌ماندن لکه چسب، با دستمال آن را پاک کنید. اما اگر چسب باقیمانده به سادگی از بین نرفت، دستمال یا پنبه‌ای را به نفت، سرکه یا استون آغشته‌کرده و روی آن بمالید تا اثرات جزئی چسب را هم از بین ببرد. به خاطر داشته‌باشید گاهی جای چسب‌هایی که سال‌ها از عمر آن گذشته ممکن است با سرکه هم از بین نرود.

ندا اظهری - روزنامه نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها