با آغاز فصل سرد سال، لزوم توجه به شرایط گرمایشی داخل سالن پرورش طیور اهمیت دو چندانی پیدا میکند. استفاده از تجهیزات مختلف و بهینه سازی شرایط گرماسازی سالن، نیازمند آشنایی اولیه با نوع عملکرد و همینطور انواع سیستم های گرمایشی مورد استفاده در سالن های مرغداری می باشد. در این مقاله به بررسی برخی از این سیستم ها خواهیم پرداخت.
کد خبر: ۱۳۳۶۷۷۸
سیستم های تولید گرمای مناسب برای مرغداری
 
جت هیتر :

جت هیتر یا هیتر موشکی متداول ترین ابزار برای استفاده به منظور افزایش دمای مرغداری ها در فصول سرد سال می باشند. جت هیتر بدنه ای استوانه ای دارد ، در یک سمت آن یک فن مکشی بسیار قوی قرار داشته و از سر دیگر آن هوای گرم در محیط آزاد می شود.

جت هیتر ها به دو صورت با دودکش و بدون دودکش ساخته میشوند. نمونه جت هیترهای دودکش دار بیشتر در سالن هایی که از نظر تهویه در شرایط بهینه نیستند مورد استفاده قرار میگیرند. نمونه های دودکش دار راندمان نصف نمونه های بدون دودکش را دارند. در نتیجه اگر سالن پرورش از نظر تهویه شرایط مساعدی داشته باشد حتما از جت هیترهای بدون دودکش استفاده کنید تا حداکثر میزان راندمان را بدست آورید.

زمانی که جت هیتر روشن میشود ، گرما در داخل کوره ی آن تولید میشود. فن مخصوص هوای بیرون را مکش کرده و با سرعت بالایی از کوره رد میکند . به منظور دسترسی به حداکثر راندمان، فن همراه با هوای مکش کرده ، گرما و الاینده ها را در محیط ازاد میکند. با توجه به وجود تهویه مناسب در سالن های مرغداری الاینده ها به سرعت به خارج از محیط منتقل شده و هوای گرم در داخل سالن جریان پیدا میکند.

جت هیترها امکان قرار داده شدن بر روی سکو و یا آویزان شدن از سقف را دارند. از این رو در گردش هوا در داخل سالن نیز تاثیر گذار خواهند بود . قدرت پرتابه ی فن هیتر و همینطور توان گرمایشی آن در انتخاب جت هیتر مناسب نقشی اساسی ایفا میکند.

جت هیترها در بازار به صورت گازی ، گازوئیلی ، دوگانه سوز و حتی برقی قابل خریداری می باشند. جت هیترهای گازی نسبت به نمونه های گازوئیلی آلایندگی کمتری دارند و گزینه ی بهتری برای استفاده در این مراکز می باشند. از سویی دیگر اگر بیم کاهش فشار گاز در اوج سرما در منطقه وجود دارد، حتما اقدام به خرید جت هیترهای دوگانه سوز کنید تا مشکلی از نظر تامین انرژی وجود نداشته باشد .

هیترهای کارگاهی :

از دیگر ابزارهایی که به منظور تولید گرما در سالن های پرورش طیور مورد استفاده قرار میگیرد، هیتر کارگاهی می باشد. این ابزار برخلاف جت هیترها هیچگونه آلایندگی ایجاد نمیکند ولی به دلیل قیمت بالا پیشنهاد میشود تنها در سالن های کوچک و سالن هایی که انرژی گرمایی تولیدی هیترهای کارگاهی برای آن مناسب است مورد استفاده قرار گیرد.

هیترهای کارگاهی دارای یک کوره مخصوص می باشد. مشعلی که در خارج دستگاه وجود دارد ، گرما را در داخل کوره ایجاد میکند ، سپس این گرما از طریق کوره به لوله های مخصوصی که پاس نامیده میشوند وارد میشود. الاینده ها در این مرحله از طریق اگزوز دستگاه به محیط بیرون منتقل شده و گرمای داخل لوله ها ، توسط باد فن در محیط آزاد میشود.

هیترهای کارگاهی غالبا دارای اندازه ی کوچکی می باشند و حمل و نقل آنها نیز نسبت به هیترهای صنعتی آسان است.
 
این هیترها به صورت گازی ، گازوئیلی و دوگانه سوز قابل تهیه می باشند.

با توجه به اینکه این هیترها دارای اگزوز مخصوصی برای خروجی آلاینده ها می باشند ، به طور متوسط راندمان آنها بین 85 تا 92 درصد در نظر گرفته میشود که نسبت به دستگاه متفاوت می باشد. راندمان بر اساس میزان گرمای تولیدی در مقابل میزان مصرف انرژی سنجیده میشود .

هیترهای صنعتی :

این نوع از هیترها برای سالن های بزرگ مناسب می باشند. هیترهای صنعتی دارای قدرت بسیار بالایی می باشند. توان تولید گرمای بالای این نوع از هیتر ها ناشی از کوره ی هوای گرم بزرگ آنها و تعداد پاس های بیشتر آنها می شود .

پاس های بیشتر امکان افزایش دمای بیشتر را برای کوره فراهم میکند و در نتیجه دمای هوای تولیدی افزایش قابل توجهی پیدا می کند . در انواع هیتر صنعتی ،  فن ها نقش بسیار مهمی در انتقال گرما را ایفا میکنند. امکان استفاده از فن های سه فاز قدرتمند و همینطور فن های سانتریفیوژی در این دستگاه ها فراهم شده است. فن ها هوای بیرون را کشیده و با فشار بالایی به لوله های پاس ها میدمند. در نتیجه ی دمای بالای این لوله ها ، هوای گرم تولید میشود . همچنین امکان جهت دهی به هوای گرم تولیدی نیز وجود دارد و با استفاده از کانال کشی میتوان هوای گرم را در قسمت های مختلفی تقسیم کرد.
 
سیستم های تولید گرمای مناسب برای مرغداری
فاکتورهای مهم در خرید تجهیزات گرمایشی سالن پرورش طیور :

- توان گرمایشی : توان تولید گرما شاید مهمترین فاکتور در انتخاب سیستم مناسب گرمایشی مرغداری می باشد . پیش از بررسی توان گرمایشی ، با دقت بالایی باید میزان گرمای مورد در نظر در سالن را با استفاده از بررسی مساحت سالن، سیستم های تهویه و ارتفاعی که ابزارهای گرمایشی قرار میگیرند محسابه کرد . سپس اقدام به مقایسه ی دستگاه های مختلف گرمایشی کرد.

- امنیت : امنیت بالا از جمله نکات بسیار مهم در سیستم های گرمایشی می باشند. با توجه به توان بالای این سیستم ها در گرمایشی سالن، نیاز است که حتما بخاری های مدنظر دارای سیستم های امنیتی به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه خطر برای دستگاه و محیط باشند. این سیستم ها بخصوص در دستگاه های هیتر صنعتی مدرن به خوبی رعایت می شوند و ترموستات های دمایی مختلفی برای کنترل میزان گرمای داخلی کوره و دستگاه نصب میشود.

- گارانتی و خدمات پس از فروش : اصولا در خرید دستگاه های صنعتی توجه به طول عمر دستگاه تاثیر بسزایی در انتخاب دستگاه دارد. این دستگاه ها اصولا باید طول عمر بالایی داشته باشند و در این بین داشتن عمر بالا نیازمند فراهم بودن امکان تهیه قطعات دستگاه در سال های پس از خرید می باشد. از این رو داشتن گارانتی و خدمات پس از فروش طولانی مدت امکان تهیه آسان قطعات دستگاه را در سال های پس از خرید برای کاربر فراهم خواهد کرد.

نتیجه گیری :

خرید و انتخاب هیتر مناسب برای برای مرغداری ، نیازمند آشنایی کامل با ویژگی های هیترها می باشد که به صورت خلاصه ای در این مقاله به آن اشاره کردیم. همینطور از جمله فاکتورهای بسیار مهم ، محاسبه ی دقیق میزان گرمای مورد نیاز سالن خواهد بود که نیاز به یک بررسی کارشناسانه دارد. از این رو پس از بررسی های کامل و دقیق می توانید اقدام به انتخاب دستگاهی مناسب با شرایط مرغداری خود نمایید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها