دستگاه «بازیافت در مبدأ» کار مشترک ایران، ژاپن و سازمان برنامه توسعه وابسته به سازمان ملل متحد رونمایی شد

رونمایی از دستگاه بازیافت در مبدأ

دستگاه‌های بازیافت در مبدا (آر. وی. ام) ساخت شرکت‌های دانش بنیان داخلی که با همکاری و تامین اعتبار ژاپن و با همکاری ایران به صورت مشترک تولید شده است، رونمایی شد.
دستگاه‌های بازیافت در مبدا (آر. وی. ام) ساخت شرکت‌های دانش بنیان داخلی که با همکاری و تامین اعتبار ژاپن و با همکاری ایران به صورت مشترک تولید شده است، رونمایی شد.
کد خبر: ۱۳۲۶۳۹۲

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از ایرنا، پیروز حناچی، روز سه‌شنبه در آیین همکاری سه جانبه شهرداری تهران، یو. ان. دی. پی (سازمان برنامه توسعه وابسته به سازمان ملل متحد) و ژاپن در پروژه مدیریت پسماند شهر تهران و رونمایی از دستگاه‌های آر. وی. ام (بازیافت در مبدأ) به مناسبت روز بدون پلاستیک، اظهار داشت: «بخش عمده‌ای از مشکلات کلان شهر‌ها مانند آلودگی هوا، ترافیک، پسماند، تامین آب سالم و حمل و نقل مشترک است.»

وی با بیان اینکه پایتخت کشورمان در رده ۱۶ کلانشهر بزرگ جهان قرار دارد، اظهار داشت: «تلاش کردیم مشکلات تهران در حوزه‌های زیست محیطی را با اقدامات مختلف و استفاده از تجربیات جهانی حل کنیم.»

حناچی با بیان اینکه همه گیری کرونا شرایط خاصی را به مردم جهان تحمیل کرده و تجربیات تازه‌ای را سبب شده است، ادامه داد: «پس از کادر درمان و بهداشت، مدیریت شهری بیشترین درگیری را با مسأله کرونا دارد و مباحثی مانند مدیریت فضای شهری، پشتیبانی از کادر درمان، آرامستان‌ها و موضوع حمل و نقل از نمونه‌های آن هستند.»

وی با بیان اینکه با اکثر پایتخت‌ها و کلانشهر‌های جهان در حال مذاکره و انتقال تجربیات هستیم، اضافه کرد: «یکی از مشکلات و تجربیات کرونا، افزایش پسماند‌های عفونی است و در تهران نیز جمع آوری و امحا آن از طرق بهداشتی در حال انجام است.»

حناچی سابقه همکاری شهرداری و ژاپن را بیش از ۲ دهه خواند و افزود: «اولین همکاری بیش از ۲۰ سال پیش و در زمان زلزله کوبه ژاپن اتفاق افتاد و تهران امروز آمادگی بیشتری برای زلزله دارد.»

وی ادامه داد: «تهیه بیش از ۷۰ پد بالگرد، ۱۰۰ مرکز مدیریت بحران با تمامی امکانات در نقاط مختلف تهران و مقاوم‌سازی زیر ساخت‌ها و مکان‌های آسیب‌پذیر احتمالی از اقدامات این مطالعه بود.»

شهردار تهران ادامه داد: «ساماندهی رود دره‌ها به ویژه رود دره فرحزاد و همکاری‌های مشترک در طرح کاهش پسماند که بخشی از آن امروز رونمایی می‌شود از دیگر موضوعاتی است که در آن از تجربیات و همکاری‌های بین المللی استفاده می‌شود.»

حناچی با اشاره به استفاده از تجربه ژاپن در دو موضوع پسماند و نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: «این دو تجربه می‌تواند زمینه‌ساز ادامه همکاری‌های بعدی ما باشد و از آغاز این دوره از مدیریت شهری با تفکیک پسماند از مبدا و استفاده از ایستگاه‌های میانی بیش از هزار و ۵۰۰ تن پسماند دیگر دفع نمی‌شوند و همچنین بخش زیادی از باقی پسماند‌ها تبدیل به برق می‌شود.»

وی با تاکید بر بحث آموزش و محوری خواندن آن، افزود: «طرح جامع پسماند به تصویب رسیده و نقشه راه ما در آینده است و باید به این موضوع تاکید شود که ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن کرونا توسط دولت ژاپن به ایران اختصاص داده شده که باید این نوع دوستی را در شرایط کرونایی قدر نهیم.»

 

دستگاه آر. وی. ام، تولید مشترک ژاپن و ایران

شهردار تهران گفت: «دستگاه‌های آر. وی. ام که ساخت شرکت‌های دانش بنیان داخلی است با همکاری و تامین اعتبار دولت ژاپن و با همکاری ایران به صورت کار مشترک صورت گرفته است.»

پیروز حناچی در همین مراسم در جمع خبرنگاران گفت: «استفاده از پلاستیک و امحاء پلاستیک یکی از مشکلات همه کشور‌های جهان است و به طور طرع استفاده کمتر از مواد و لوزام پلاستیکی و انتصاب راهکار‌های امحاء پلاستیک در دستور کار شهرداری تهران و همه شهر‌های جهان است.»

وی ادامه داد: «دستگاه‌های آر. وی. ام که ساخت شرکت‌های دانش بنیان داخلی است با همکاری و تامین اعتبار دولت ژاپن و با همکاری ایران به صورت کار مشترک صورت گرفته است.»

شهردار تهران تاکید کرد: «هدف این است که بتوانیم پلاستیک‌های تولید شده و شیشه‌های پلاستیکی که در کشور ایران به میزان بالایی استفاده می‌شود و ممنوعیت کمتری برای استفاده نکردن از آن وجود دارد، به صورت مجدد بازیافت کنیم.»

حناچی بیان کرد: «شهرداری تهران فعالیت‌های خوبی را در زمینه پسماند آعاز کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به طرح جامع پاکبان که به تصویب رسید و ایستگاه‌های گلماند که برابر با وزن پسماند‌های شهری به شهروندان خدمات ارائه می‌دهند، اشاره کرد.»

وی افزود: «آموزش به شهروندان برای تفکیک پسماند از مبدا و همین طور طرح کاهش پسماند (طرح کاپ) که طی آن فرآیند حمل کمتر پسماند و دفع آن فراهم می‌شود، از برنامه‌های انجام شده در شهرداری تهران است.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها