واکسن هایی که ماهیت آنها mRNA است احتمالا باعث ایجاد عارضه التهاب قلبی بین تزریق کنندگان می شوند.
کد خبر: ۱۳۲۵۶۸۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از رویترز، تنظیم کنندگان دارو در اروپا در روز جمعه اعلام کردند که یک ارتباط احتمالی بین التهاب قلب بسیار نادر و تزریق واکسن ویروس کرونا از شرکت های فایزر و مدرنا وجود دارد. اما در عین حال تاکید کردند که مزیت زدن این واکسن ها از نزدن آن بیشتر است.

همچنین کمیته ایمنی آژانس دارویی اروپا (EMA) اعلام کرد شرایط  دو عارضه میوکاردیت و پریکاردیت (عوارض قلبی) باید به عنوان عوارض جانبی دو واکسن mRNA ذکر شود و افزود که این موارد در درجه اول طی 14 روز اول تزریق رخ داده است.

گفته می شود این موارد بیشتر پس از دوز دوم و در مردان بالغ جوانتر اتفاق می افتد. این مطابق با یافته های ماه گذشته ایالات متحده است.

علائم التهاب قلبی ناشی از تزریق واکسن کرونا شامل نفس نفس زدن ، تپش قلب و درد قفسه سینه است.

پانل ایمنی کمیته ایمنی آژانس دارویی اروپا همچنین توصیه کرده است که افرادی که سابقه سندرم نشت مویرگی (CLS) و بیماری خونی نادر دارند  نباید با واکسن جانسون و جانسون  واکسینه شوند.

در همین حال تنظیم کنندگان هشدار داد متخصصان مراقبت های بهداشتی و مردم نگران عوارض و علائم بعد از تزریق واکسن کرونا هستند. سازمان تنظیم کنندگان دارویی اروپا با تمام این اوصاف اما این دو واکسن یعنی فایزر و مدرنا را تایید کرده است.

در این گزارش آمده است:  کمیته ایمنی آژانس دارویی اروپا  تأیید می کند که مزایای تمام واکسن های مجاز Cبیش از خطرات آنها است.

در مجموع کمیته ایمنی آژانس دارویی اروپا بیش از 300 مورد از میوکاردیت و پریکاردیت را در اتحادیه اروپا ، ایسلند ، نروژ و لیختن اشتاین بررسی کرد  که به عنوان منطقه اقتصادی اروپا (EEA) نامیده می شوند.

ناظر این گزارش گفت که بیشتر موارد رخ داد در پی تزریق واکسن فایزر رخ داده است.

ناظر گفت ، بیشتر موارد با واکسن Pfizer به نام رخ داده است.

فایزر پیش از این در بیانیه ای اعلام کرده بود که  موارد میوکاردیت و پریکاردیت  به طور کلی خفیف بوده و افراد  پس از درمان استاندارد و استراحت در مدت کوتاهی بهبودی پیدا می کنند.

کمیته ایمنی آژانس دارویی اروپا  همچنین در حال بررسی چنین عوارضی (التهاب قلبی) با واکسن های جانسون و آسترازنکا است و  در اینباره اطلاعاتی را جمع آوری می کند.

واکسن های جانسون و آسترازنکا از فناوری مشابه اما نسخه های مختلف ویروس سرماخوردگی برای رساندن دستورالعمل های ساخت ایمنی به بدن استفاده می کنند و در رابطه با آنها نیز نگرانی هایی وجود دارد.

به نظر می رسد واکسن هایی که با نوع mRNA تهیه شده باشند تنها واکسن هایی هستند که التهاب قلبی را به وجود می آورند.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها