طرح سیب روی روسری
چاپ پارچه در خانه با وسایل ساده و هزینه‌ای مناسب

طرح سیب روی روسری

چگونه از سنگ در دکوراسیون داخلی استفاده کنید؟

لباس سنگی خانه

استفاده از سنگ در طراحی دکوراسیون داخلی خانه مدت‌هاست رواج دارد. اما این‌که از چه سنگی و در چه فضایی باید استفاده کرد سوالی است که خیلی‌ها جواب اصولی آن را نمی‌دانند.
استفاده از سنگ در طراحی دکوراسیون داخلی خانه مدت‌هاست رواج دارد. اما این‌که از چه سنگی و در چه فضایی باید استفاده کرد سوالی است که خیلی‌ها جواب اصولی آن را نمی‌دانند.
کد خبر: ۱۳۲۴۸۵۰

کاربرد سنگ‌ها به‌مراتب از فلزات بیشتر است و چون قابلیت شست‌وشو دارد، غیرقابل نفوذ است، عایق صدا و حرارت به شمار می‌رود و از زیبایی چشمگیری برخوردار است، طرفداران زیادی دارد. در این مطلب قرار است به این سوال پاسخ دهیم که چه سنگی را برای چه فضایی استفاده کنید؟

سنگ تراورتن

سنگ‌ های تراورتن که از پرطرفدارترین سنگ‌ها برای دکوراسیون داخلی است، جزو سنگ‌های آهکی بوده و در اثر فعالیت چشمه‌های آب‌گرم به وجود می‌آیند.

این سنگ‌ها علاوه‌بر این‌که مقاومت بسیار بالایی دارند، به‌راحتی برش خورده و صیقل‌پذیری بالایی هم دارند.

ظاهر زیبا و قیمت نسبتا پایین مزیت سنگ تراورتن است. سنگ‌های تراورتن بهترین گزینه برای استفاده در آشپزخانه و قسمت اپن، باغچه‌های تزئینی و فضاهای خارجی است.

سنگ مالون

سنگ مالون تراشیده و چکش‌خورده‌است. این سنگ پس از استخراج به کمک پتک، شکل منظمی شبیه مستطیل پیدا می‌کند و سطحی صاف دارد. از این سنگ‌ها معمولا برای طاق‌ها استفاده می‌شود. علاوه‌بر کاربرد این سنگ در نمای ساختمان، می‌توانید در سنگ‌فرش‌ها و پله‌ها هم از آنها استفاده کنید.

سنگ آنتیک

معمولا سنگ‌ های آنتیک را از سنگ‌های طبیعی تراورتن و مالون تولید می‌کنند و تنها با هنر دست و بدون ایجاد تغییر در رنگ و شکل طبیعی آن ساخته می‌شود.

این سنگ‌ها از تنوع رنگ و شکل بالایی برخوردارند و افراد با سلیقه‌های مختلف می‌توانند مدل‌های مختلف آن را انتخاب کنند.

این سنگ‌ها روی گچ و سیمان و حتی سنگ‌های قدیمی قابل نصبند و به همین دلیل یکی از پرکاربردترین سنگ‌هایی هستند که برای تزئینات داخلی به کار می‌روند.

سنگ‌های آنتیک معمولا از خرده‌سنگ‌های طبیعی و چسباندن آنها به یکدیگر توسط ملات و چسب ایجاد می‌شوند که ظاهر بسیار زیبایی به قسمت‌های مختلف خانه می‌دهند.

این سنگ‌ها به دو گروه سنگ‌های آنتیک طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند. با این‌که هر چیز طبیعی مزیت بیشتری دارد اما سنگ‌های آنتیک مصنوعی مزیت‌های بیشتری در برابر انواع طبیعی آن دارند که می‌توان به دوام و مقاومت بالاتر آن و جلوگیری از ایجاد قارچ و باکتری در فضاهای خالی موجود در سنگ اشاره کرد.

از سنگ‌های آنتیک بیشتر در آشپزخانه، بین دیواره‌های کابینت و طراحی دکوراسیون داخلی خانه و دفتر کار استفاده می‌شود.

سنگ کامپوزیت

برخی پنل‌های کامپوزیت جایگزین مناسبی برای سنگ‌ها و آجرهای طبیعی هستند. این پنل‌های دکوراتیو بسیار طبیعی، قابل شست‌وشو و نیز عایق صدا و حرارت و رطوبت هستند.

نصب راحت، وزن کم و ضد حریق بودن هم ویژگی دیگر آنهاست. برخلاف سایر سنگ‌ها که احتمال رشد کپک و قارچ در آنها وجود دارد، پنل‌های کامپوزیتی این ویژگی را ندارند و سنگ‌های بسیار تمیزی هستند.

در کنار سنگ‌های آنتیک، سنگ‌های کامپوزیتی بهترین گزینه برای دکوراسیون داخلی محسوب می‌شوند. از این سنگ‌ها بیشتر در دیوار شومینه و فضاهای مرطوب مانند حمام و استخر استفاده می‌شود.

سنگ قیچی (گیوتین)

این سنگ‌ها از قطعه‌های پروفیل شکل سنگ‌های تراورتن و مرمریت تولید می‌شوند. سطح خارجی این سنگ‌ها صاف و سطح داخلی آن نامنظم و ناصاف بوده و هم در دکوراسیون داخلی و هم در دکوراسیون خارجی به کار می‌رود.

سنگ گیوتین به دلیل زیبایی و قیمت متوسطش، یکی از گزینه‌های مناسب برای استفاده در دکوراسیون داخلی است.

این سنگ برای دیوار پشت تلویزیون و طراحی داخلی منزل، دفتر کار و حتی ویترین مغازه‌ها قابل استفاده است و روی کاشی، دیوارهای گچی و سیمانی با چسب سنگ یا ملات ماسه سیمان قابل نصب است.

سنگ پازل (سنگ منظم)

سنگ پازل درواقع سنگ‌هایی آنتیک است که به قطعات منظمی برش خورده می‌شوند. از این نوع سنگ‌ها در دیوار آشپزخانه، کف‌سازی، دیوار بالکن و حیاط و قسمت‌هایی چون راهرو و ورودی‌ها استفاده می‌شود.

سنگ‌ های تزئینی مصنوعی

سنگ‌های مصنوعی که به‌تازگی رواج پیدا کرده‌اند از موادی چون سیمان، مواد پلیمری، رزین، رنگدانه شیمیایی تشکیل می‌شوند. اما در سال‌های اخیر به دنبال افزایش جمعیت شهرها و تمایل بیشتر به ساخت و ساز و افزایش تقاضا، بسیاری از مصالح مصنوعی سنگ‌های کورین، گرانیت و مرمر، سمنت پلاست، اونیکس، کوارتز و پلیمری در این زمینه به کار گرفته می‌شود.

ایجاد مقاومت و شفافیت

سنگ‌ها به دلیل ترکیبات‌شان سطوحی کدر دارند، لذا بعد از اتمام سنگ‌کاری در طراحی داخلی، روی سنگ را با رزین سنگ که ماده‌ای براق کننده‌است، می‌پوشانند. رزین درواقع نقش محافظت‌کنندگی در برابر نفوذ آب و تغییر رنگ سطح را بر عهده دارد. استفاده از این پوشش طول عمر سنگ را بالا می‌برد.

جلوه دادن به سنگ‌ها

نورپردازی درست می‌تواند تأثیر استفاده از سنگ‌ها را به مراتب افزایش داده و حس طبیعی بودن سنگ‌ها را بیشتر کند. از طرف دیگر سعی کنید در فضایی که سنگ به کار رفته از المان‌های طبیعی با ماهیت گرم مانند خز، قالیچه، بالش‌های پشمی یا با الیاف طبیعی دیگر استفاده کنید. سطوح سنگی فضای دکوراسیون را سرد می‌کند و وجود رگه‌هایی از رنگ روشن داخل آنها، فضا را گرم‌تر می‌کند.

ترفندهایی برای استفاده درست از سنگ

استفاده از سنگ‌ها مناسب هر فضایی نیست. اگر فضای داخلی شما بزرگ نیست، بهتر است تنها قسمتی از دیوار را سنگ کنید تا فضا کوچک‌تر جلوه نکند. حتی استفاده از حجم کمی از سنگ در دکوراسیون می‌تواند فضا را تغییر دهد. سعی کنید فضای بزرگی از دیوار را با سنگ نپوشانید؛ به ویژه زمانی که دیوار بزرگی دارید. در این میان می‌توانید از رنگ به عنوان یک قابلیت در کنار سنگ استفاده کنید تا زمختی بافت طبیعی سنگ گرفته شود و ظاهری نرم‌تر به آن ببخشد.

برای دکوراسیون خانه‌های امروزی سنگ‌های آجری هم اندازه، در اتاق‌هایی که سقف کوتاهی دارند، بسیار مناسب‌ترند. ولی برای خانه‌های روستایی و محلی، سنگ‌های صخره‌ای بزرگ مناسب‌تر است. اگر به دنبال آن هستید دیوار تمام اتاق‌ها و فضای خانه را سنگ کنید، استفاده از انواع مختلف سنگ‌های طبیعی را در اولویت قرار دهید.

چه فضاهایی مناسب سنگ‌کاری هستند؟

فضای ورودی، نخستین جایی است که می‌توانید از سنگ استفاده کنید. در اتاق نشیمن بهتر است تنها یک سطح را با سنگ تزئین کنید تا در عین زیبایی، سادگی فضا هم حفظ شود.

هر چه کنتراست بافت و رنگ یا کاغذ دیواری دیوارهای اطراف با سنگ‌های به کار رفته بیشتر باشد، زیبایی بیشتری دارد اما اگر دیوارهای اطراف کار شده‌است و می‌خواهید از سنگ هم در ترکیب با آن استفاده کنید، باید سنگ را متناسب با آن انتخاب کنید. در فضای آشپزخانه می‌توانید بین کابینت‌ها از سنگ استفاده کنید.

راه‌پله‌ها هم گزینه خوبی برای استفاده از سنگ‌ها هستند. برای راه‌پله‌ها بهتر است از یک نوع سنگ و به طور پیوسته استفاده شود و سنگ‌کاری را تا انتهای پله‌ها ادامه دهید.

ندا اظهری - روزنامه نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها