اعضای بدن جوان افغان که دچار مرگ مغزی شده بود به 6 بیمار زندگی دوباره بخشید

پرواز قلب برای نجات دختر 13ساله

در بیست‌وهفتمین عملیات هوایی انتقال قلب که پنجشنبه هفته گذشته و از مشهد به تهران انجام شد، قلب پسر 19ساله که در سانحه تصادف، مرگ مغزی شده بود، به یک دختر 13ساله در تهران پیوند زده شد.
کد خبر: ۱۳۲۲۲۲۳

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین، دکتر ابراهیم خالقی، مسؤول مرکز اهدای عضو دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با اشاره به این‌که قلب اهدایی متعلق به یک فرد افغان بوده، به جام‌جم گفت: «اهداکننده، پسر 19ساله‌ای به نام اسماعیل عطایی بود که پس از تصادف به بیمارستان هاشمی‌نژاد مشهد منتقل و پس از گذشت چند روز، دچار مرگ مغزی شد که پزشک معالج نیز این موضوع را اعلام کرد و پس از انجام بررسی‌های لازم، مرگ مغزی بیمار به تایید تیم ما رسید. با پدر و مادر بیمار صحبت کرده و پس از دریافت رضایت، او را به بیمارستان منتصریه منتقل کردیم. بعد از انجام تست‌های اختصاصی مشخص شد قلب و یکی از کلیه‌های بیمار مرگ مغزی، شرایط اهدا را دارد.»

خالقی در مورد شرایط اهداکننده و گیرنده اظهار کرد: «بر اساس قانون کشور ما، اهدای عضو از بیمار هر کشوری تنها به تبعه همان کشور انجام می‌شود و به همین علت چون جوان اهداکننده تبعه افغانستان بود، بنابراین گیرنده نیز باید تبعه همین کشور می‌بود که در تهران، دختر نوجوان 13ساله‌ای برای انجام این امر کاندیدا شد. ضمن این‌که باید کارت اقامت هم داشته باشند که داشتند.»

مسؤول مرکز اهدای عضو دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با اشاره به شرایط اهدای قلب گفت: «شرایط اهدای قلب خاص است اما در مورد کبد و کلیه این‌طور نیست. در مورد کلیه باید طی پنج تا شش ساعت و در کل زیر 10 ساعت این انتقال صورت گیرد ولی در مورد قلب این زمان کمتر از چهار ساعت است. یعنی یک ساعت، یک‌ساعت‌ونیم برای برداشت قلب و یک ساعت هم برای پیوند قلب زمان نیاز داریم. با در نظر گرفتن این نکات، کمتر از یک تا دو ساعت برای انتقال فرصت داریم. به همین علت، یک جت یا هواپیمای اختصاصی به این مساله تخصیص داده می‌شود. روز پنجشنبه هفته گذشته نیز یک هواپیمای اختصاصی از تهران اعزام و به محض فرود هواپیما، عمل برداشت قلب انجام شد. سپس عضو اهدایی با آمبولانس به فرودگاه منتقل و قلب پس از بارگیری در فرودگاه به بیمارستان رجایی تهران منتقل شد و به‌بیمار در حال انتظار پیوند زده شد.»

خالقی در مورد اهدای کلیه بیمار مرگ‌ مغزی‌ شده بیان کرد: «یک گیرنده آقا در مشهد داشتیم که 33ساله بود و چند سالی می‌شد دیالیز انجام می‌داد. دو قرنیه بیمار هم به دو نفر و یک قسمت از پوست او هم به دو نفر دیگر اهدا شد. در مجموع شش نفر با اعضای اهدایی بدن جوان 19ساله افغان، شانس زندگی دوباره پیدا کردند.»

لیلا حسین‌ زاده - حوادث / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها