سبک غذایی، چکیده زندگی
نگاهی به جایگاه غذا و ابعاد اهمیت خوردن در رسانه‌ ها

سبک غذایی، چکیده زندگی

کدام برنامه‌ های آموزش آشپزی در ذهن مخاطبان ماندگار شدند؟

آشپزخانه جام‌جم

از چند دهه پیش برنامه‌های حوزه خانواده و مخصوصا آشپزی، مخاطبان ویژه‌ای داشته و همین باعث شده در همه دوران هر شبکه یک یا چند برنامه آشپزی داشته باشد. برنامه‌هایی که همیشه مخاطب خود را داشته‌اند.
از چند دهه پیش برنامه‌های حوزه خانواده و مخصوصا آشپزی، مخاطبان ویژه‌ای داشته و همین باعث شده در همه دوران هر شبکه یک یا چند برنامه آشپزی داشته باشد. برنامه‌هایی که همیشه مخاطب خود را داشته‌اند.
کد خبر: ۱۳۲۰۴۸۶

در حال حاضر هم تعداد برنامه‌های مربوط به آشپزی بسیار زیاد است اما برخی‌ از آنها مشارکتی هستند و بیشتر از آموزش غذا به فروش قابلمه و سایر وسایل آشپزی می‌پردازند.

در این بین چند برنامه خاص وجود دارد که به نسبت سایر آثار ماندگار شده و مخاطب خوبی کسب کرده. در این گزارش به بررسی آنها پرداختیم البته بعضی از این برنامه‌ها در حال حاضر پخش نمی‌شوند اما به هر حال در روزگار خود جایگاه ویژه‌ای نزد مخاطبان پیدا کرده بودند.

مسابقه دستپخت

شبکه یک از سال‌ها پیش، بخشی از برنامه «سیمای خانواده» را به آموزش آشپزی اختصاص داده و با توجه به مخاطبان این برنامه که اغلب خانم‌ها را شامل می‌شود، فرد آموزش‌دهنده سرآشپز خانم بوده و اغلب در غذاهایی که آموزش می‌دهد تنوع غذایی را هم مدنظر داشته است.

در کنار این برنامه طی چندسال اخیر شبکه یک اقدام به راه‌اندازی مسابقه آشپزی بزرگ کرده به نام دستپخت.

این برنامه که در فصل‌های گوناگون تغییرات فرمی زیادی داشته و گاه شرکت‌کنندگان شامل افراد مشهور بودند و گاه خانواده‌ها و... در این برنامه حاضر می‌شدند توانسته توفیق خوبی در جلب مخاطب داشته باشد و اسمش را بر سر زبان‌ها بیندازد.

دستپخت برخلاف سایر برنامه‌های آشپزی، دکوری بزرگ و مجهز دارد و شرکت‌کنندگان برای رقابت، لحظات پر هیجان و جذابی را رقم می‌زنند.

«بهونه» و «سرآشپز» شبکه 3

آشپزی در تلویزیون را به اسم «سامان گلریز» می‌شناسند. او از سال‌ها قبل با «بهونه» روی آنتن شبکه سه قرار داشت و حالا پس از گذر سال‌ها هنوز او را به این برنامه می‌شناسند.

یکی از ویژگی‌های این برنامه به نسبت سایر برنامه‌ها، تنوع غذایی است که گلریز سعی کرده با آموزش غذاهای ایرانی، محلی و بین‌المللی تنوع را در برنامه ایجاد کند و حتی در کنار آموزش غذا، نحوه نگهداری از سبزیجات و غذاها را نیز آموزش بدهد.

در رده برنامه‌های آشپزی می‌توان «بهونه» را یکی از پرمخاطب‌ترین‌ها دانست. اما همین شبکه چندی پیش برنامه‌ای به نام «سرآشپز» داشت که سرآشپز این برنامه در حضور یکی دو نفر غذاهای ایرانی و فرنگی را طبخ می‌کرد و از مهمانان خود می‌خواست آن را بچشد و در این باره نظر بدهند. اما یکی از نکات منفی برنامه‌هایی از این دست سایه اسپانسرهایی است که به شدت در برنامه حضورشان حس می‌شود و سرآشپز سعی می‌کرد به نوعی از وسایل مورد نظر در کار خود بهره بگیرد.

دستپخت‌ های خودمانی

«دستپخت‌ های خودمانی» عنوان برنامه آشپزی شبکه دو است که پخش آن به پایان رسیده است. این برنامه با هدف ترویج سنت‌های ایرانی، غذاهای اصیل و مزه‌های از یادرفته، فرصتی فراهم می‌کرد تا در کنار آموزش آشپزی و یادآوری داشته‌های فرهنگی، فضایی شاد برای خانواده‌های ایرانی رقم بخورد. این برنامه هم مثل دستپخت در بعضی از قسمت‌هایش از حضور چهره‌های مشهور بهره می‌برد.

لاله صبوری و حسین رفیعی مجریان یکی از فصل‌های این برنامه بودند که آن هم یکی از ویژگی‌های این برنامه بود. کامبیز دیرباز و روشن عجمیان هم مجریان فصل دیگری از این برنامه بودند.

یکی از ویژگی‌های این برنامه حضور یک سرآشپز محلی در کنار کارشناس آشپزی برنامه بود که به آموزش طبخ غذاها می‌پرداخت. همچنین این برنامه میزبان یک متخصص تغذیه و یک کارشناس فرهنگ عامه هم بود.

اتفاقی که در کمتر برنامه‌ای در شبکه‌های دیگر رخ داده بوده و معمولا برنامه‌هایی از این دست فاقد یک کارشناس تغذیه یا غذاهای محلی بود. اما عمر این برنامه هم کوتاه بود و در نهایت پخش آن به پایان رسید.

به خانه برمی‌گردیم‌

برنامه «به خانه برمی‌گردیم» پر مخاطب‌ترین برنامه شبکه پنج است که بخش آشپزی پررنگی دارد. البته از آنجا که این برنامه ترکیبی است و بخش‌های متنوعی دارد، مربی ناچار است بخشی از غذا را مقابل دوربین آموزش داده و بقیه را به طور شفاهی آموزش بدهد و یکباره غذای آماده‌ای را که پیش از برنامه آماده کرده، به بیننده‌ها نشان بدهد. از این رو این شبکه نیز فاقد یک برنامه آشپزی تخصصی است. ایراد دیگر آشپزی در برنامه به خانه برمی‌گردیم سطح شهرت و علمی افرادی است که در این برنامه به عنوان کارشناس حضور پیدا می‌کنند.

بعضی از افرادی که در این برنامه حاضر می‌شوند از کارنامه قابل اعتنایی برخوردار نیستند و همین باعث شده گاهی حواشی خاصی برای این برنامه رخ دهد. در کنار این مساله باید یادآور شد بعضی اوقات غذاهایی در این برنامه آموزش داده می‌شود که به لحاظ اقتصادی تهیه‌ آن برای همه اقشار ممکن نیست.

یوسف هاشمی - خبرنگار / ضمیمه قاب کوچک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها