گاهی اوقات حتی اگر از فعالان حوزه بازار هم باشید ، بازهم ممکن است در خرید برخی از مقاطع فولادی و آهن آلات دچار سردرگمی یا اشتباه شوید زیرا خیلی از اوقات علت اختلاف قیمت و کاربردهایی که آهن آلات مشابه دارند را نمیدانید. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به مهم ترین و البته ریزترین نکاتی که باید در هنگام خرید آهن آلات به آنها توجه شود ، بپردازیم.
کد خبر: ۱۳۱۹۸۰۳

معرفی لوله بدون درز مانیسمان

 
 
نگاهی متفاوت به دو تا از پرفروش ترین آهن آلات در بازار

لوله برای انتقال سیال از نقطه ای به نقطه دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. لوله ها از جنس ها و آلیاژهای مختلفی ساخته شده اند نظیر لوله های آلیاژ کربن استیل که سیاه رنگ است و برای انتقال مایعات ، آب ، نفت و گاز استفاده می شود و با علامت اختصاری cs نشان داده میشود و لوله های استنلس استیل که با نماد ss نیز بر روی لوله ها شناخته می شوند و از این لوله ها برای انتقال سیالات بهداشتی و خوراکی استفاده می شود زیرا لوله های استنلس استیل به خوبی سلامتی سیالات را حفظ می کنند.

لوله های کربن استیل از نظر ساختار و تولید به دو روش لوله درزدار و لوله بدون درز تقسیم بندی می شوند.

لوله درز دار که در انگلیسی (WELDED PIPE) می باشد ، بوسیله نورد ورق های فولادی درست می شود ، به این صورت که ورق در ضخامت های مورد نظر و بر اساس سایز لوله برش خورده و سپس وارد دستگاه نورد می شود ، سپس درز ایجاد شده را جوشکاری می کنند و لوله وارد مرحله تست می شود. از لوله درزدار برای انتقال سیالات کم فشار مانند سیستم فاضلاب ، لوله کشی نفت و گاز و انتقال آب استفاده می شود.

لوله بدون درز همانطور که از اسم آن مشخص است ، در ظاهر آن هیچ گونه درزی وجود ندارد و سطح لوله یکپارچه می باشد و از هیچ گونه درز جوشی استفاده نشده است. لوله بدون درز نیز انواع مختلفی دارد که یکی از معروف ترین آنها لوله مانیسمان می باشد. البته مانیسمان نام یکی از برندهای تولید لوله بدون درز می باشد و انقدر این برند پرطرفدار است که در ایران همه لوله بدون درز را با عنوان لوله مانیسمان می شناسند . به همین علت هم هست که قیمت لوله مانیسمان کمی بیشتر از قیمت لوله های سایر برندهای دیگر می باشد.


تولید لوله بدون درز در ایران


در ایران نیز کارخانه هایی هستند که لوله بدون درز را تولید می کنند ، برندهایی نظیر لوله بدون درز سپاهان ، لوله بدون درز اصفهان ، لوله بدون درز اهواز و لوله بدون درز کاوه . قیمت لوله مانیسمان هر کدام از این برندها با یکدیگر متفاوت می باشد.

آرایش لبه های ابتدایی و انتهایی لوله مانیسمان به صورت BEVELING می باشد که در اصطلاح فارسی به آن لبه پخ خورده گفته می شود که بعد از طی فرآیند تولید لوله با استفاده از دستگاه تراشکاری لبه های ابتدایی و انتهایی لوله مانیسمان را تراش داده و به حالت ( / ) تبدیل می شود . دلیل این امر برای جوشکاری می باشد ، زیرا جوشکاری لوله های مانیسمان به روش BUTTWELD انجام می شود.
 


تفاوت لوله درزدار و لوله مانیسمان

 
 

تفاوت اصلی لوله مانیسمان و لوله درزدار در روش و فرآیند تولید آن می باشد ، جایی که لوله درزدار از ورق فولادی خم شده و جوشکاری در لبه های به هم رسیده آن تولید می شود . یکی دیگر از تفاوت های لوله درزدار و لوله مانیسمان در کاربرد آنها می باشد. از آنجایی که لوله های مانیسمان فاقد هرگونه درز جوش می باشند ، برای انتقال مایعات پرفشار و در مسافت های طولانی تری نسبت به لوله درزدار مورد استفاده قرار میگیرند.


معرفی استنلس استیل 420

 
 
نگاهی متفاوت به دو تا از پرفروش ترین آهن آلات در بازار

 
ورق استیل 420 که در استاندارد DIN  با نام فولاد 1.4021 شناخته می شود ، جزء ورق های استیل بگیر فولاد های مارتنزیتی مقاوم در برابر خوردگی و دما می باشد . به طور کلی استیل های سری 300 جزو استیل های نگیر ، و استیل های سری 400 جزو استیل های بگیر هستند . به همین دلیل قیمت استیل 420 معمولا کمی بیشتر از استیل های سری 300 می باشد.

از دیگر مشخصات ورق استیل 420 ، دمای تمپر آن میباشد . دمای تمپر بیش از 370 درجه سانتی گراد برای استیل 420 توصیه نمی شود . همچنین این نکته را مد نظر داشته باشید که ورق استیل 420 باید حتما از قبل پخته شود و بعد از جوشکاری آنیل کاری شود.

استنلس استیل 420 مقاومت خوبی در هوای معتدل، آب معمولی، اسید های آلی، روغن، بنزین و این قبیل محیط ها از خود نشان می دهد. مانند گرید 410،آلیاژ 420 نیز باید در شرایط کار سختی و کار سختی تحت تنش استفاده گردد تا حداکثر مقاومت را در برابر خوردگی از خود نشان دهد. استفاده از این آلیاژ تحت شرایط آنیل به علت کاهش خواص خوردگی توصیه نمی گردد.


کاربرد استیل 420

  • ساخت کارد و چنگال
  • صنعت خودروسازی
  • اجزای شیرآلات و شفت
  • ابزارهای برشی
  • تجهیزات جراحی
  • ولوهای سوزنی


فولاد مارکت یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکت ها در زمینه خرید و فروش مقاطع آهنی نظیر خرید فولاد آلیاژی ، فولاد ابزارها ، تیرآهن و میلگرد می باشد. جهت خرید و فروش انواع آهن آلات و کسب مشاوره رایگان می توانید با مشاوران تخصصی فروش ما در فولاد مارکت ارتباط باشید.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها