خروپف لرزش مجرای تنفسی است که به دلیل بسته شدن مسیر هوا در هنگام تنفس و در زمان خواب، صدا ایجاد کرده که در برخی موارد صدای کمی داشته اما در بیشتر مواقع صدایی ناخوشایند و بلند ایجاد می‌کند اما سئوال این است که آیا این صدای ناهمگون و دلخراش از بیماری خاصی خبر می‌دهد؟
خروپف لرزش مجرای تنفسی است که به دلیل بسته شدن مسیر هوا در هنگام تنفس و در زمان خواب، صدا ایجاد کرده که در برخی موارد صدای کمی داشته اما در بیشتر مواقع صدایی ناخوشایند و بلند ایجاد می‌کند اما سئوال این است که آیا این صدای ناهمگون و دلخراش از بیماری خاصی خبر می‌دهد؟
کد خبر: ۱۳۱۸۷۳۴

به گزارش جام جم آنلاین، خروپف در ظاهر مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند و اعضای خانواده فردی که به این عارضه مبتلا است از این مساله شکایت دارند اما برخی از متخصصان می گویند خروپف یک بیماری به شمار می رود چرا که یک وقفه تنفسی است و برای فرد مبتلا خطرناک است.

خروپف می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال جدی به نام سندرم آپنه خواب انسدادی (وقفه تنفسی هنگام خواب) به شمار آید و خروپف ناشی از تنگ شدن راه‌ های هوایی به ویژه در ناحیه حلق است که به علل مختلف در خواب اتفاق می‌افتد.

هنگام خواب، شل شدن عضلات بدن در قسمت‌های مختلف از جمله حلق سبب باریک شدن مسیر تنفس می‌شود و این باریک شدن با ارتعاش قسمت‌های مختلف حلق و به ویژه زبان کوچک و کام نرم همراه می شود که خروپف را به دنبال دارد.

خروپف همراه با قطع گاه گاهی تنفس هنگام خواب، افت شدید و مکرر اکسیژن را در پی دارد و افت اکسیژن می تواند زمینه ساز بروز بیماری‌های خطرناک همچون پرفشاری خون، سکته قلبی و مغزی، دیابت و مشکلات خلقی شود.

دکتر خسرو صادق نیت استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و فلوشیب اختلالات خواب در این زمینه به خبرنگار حوزه بهداشت و درمان می گوید: بسیاری از مردم بر اساس یک باور غلط تصور می کنند که خروپف علامت خواب عمیق است، در حالی که یک بیماری خطرناک بوده و باید تحت درمان قرار گیرد.

وی ادامه می دهد: خروپف یک وقفه تنفسی در خواب ایجاد می کند که می تواند به دلیل نرسیدن اکسیژن کافی، منجر به مرگ فرد شود، بسیاری از مردم این موضوع را جدی نکرده و ساده انگاری می کنند در حالی که باید مورد توجه و درمان پزشکی قرار گیرد.

صادق نیت می گوید: پزشکان عمومی با این عارضه توجه کنند و وقتی بیماری برای اختلالات ناشی از خواب مراجعه می کند، برای تشخیص و درمان بیمارهای خواب، خروپف را نیز مدنظر قرار دهند.

این فلوشیب اختلالات خواب ادامه می دهد: اختلال خواب بیماری شایعی است که در مشاغل مختلف بویژه افرادی که به دلیل معضلات اقتصادی دو شفیت کار می کنند، بسیار شایع است و نباید این موضوع را ساده تلقی کرد، می تواند سلامت جسم و روح را به خطر بیاندازد و باید تحت درمان قرار گیرد.

صادق نیت با بیان اینکه تبعات اختلالات خواب در حوادث ناشی از تصادفات بیشتر مشاهده می شود، می گوید: متاسفانه بیماری های اختلالات خواب دیر تشخیص داده شده و به موقع درمان نمی شوند، پزشکان باید از بیماران مراجعه کننده در مورد اختلالات خواب آنها سووال کرده و آن در بروز بیماریها مد نظر قرار دهند.

به گفته وی، اختلالا خواب سرطان، بیماریهای قلبی و عروقی را تشدید می کند و یکی از عوامل موثر در کاهش بهره وری است، اضطراب و افسردگی ایجاد کرده و تعادل زندگی را مختل می کند.

به گزارش انجمن پزشکی خواب ایران، بی‌خوابی و وقفه تنفسی در خواب (آپنه) از جمله شایع‌ترین اختلالات خواب هستند به طوری که حدود ۳۰ درصد از افراد در طول زندگی خود بی‌خوابی را تجربه کرده‌اند و حدود ۱۰ درصد اشخاص به بی‌خوابی مبتلا هستند، بی‌خوابی در زنان شیوع بیشتر دارد، در حالی که آپنه در مردان بیشتر دیده می‌شود، به طوری که حدود ۲۴ درصد مردان و ۱۰ درصد زنان به وقفه تنفسی در خواب دچار هستند.

فردی که شیفت کاری دارند تا ۶۰ درصد آمار اختلال خواب در آن ها گزارش شده است و به طورکلی در علم خواب ۸۰ بیماری طبقه‌بندی شده که علائم مختلفی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها