دوازدهمین نمایشگاه بین المللی نفت ، گاز و پتروشیمی دیروز در حالی به کار خود پایان داد که شرکتهای ایرانی ، دستاوردهای درخشانی را از نظر تولید و تامین تجهیزات حساس صنعت نفت از خود به جای گذاشتند.
کد خبر: ۱۳۱۸۶۲

به گزارش خبرنگار ما، نمایشگاه دوازدهم از نظر کمی و کیفی ، برتری زیادی نسبت به دوره های پیش داشت. در این دوره از نظر کمی ، حضور شرکتهای خارجی 11درصد و شرکتهای داخلی 4.5درصد رشد داشت و این حضور با توجه به شایعات سیاسی که درباره تحریم ایران به گوش می رسد، حقایق دیگری را آشکار کرد. همچنین سطح نمایشگاه از نظر کیفی نیز رشد داشت به طوری که عرضه و کلاس فناوری بویژه در بخش بالادستی استخراج و اکتشاف رشد داشت ، تجهیزات ساخته شده ایرانی متعدد بود و همچنین برای نخستین بار پژوهش های زیادی درخصوص چگونگی تولید فناوری حساس صنعت نفت عرضه شد.
علی قنواتی ، دبیر ستاد برگزاری نمایشگاه در این باره گفت: با رشد کمی و کیفی ، نمایشگاه دوازدهم در عمل به بزرگترین نمایشگاه نفت و گاز خاورمیانه تبدیل شده که در هیچ یک از کشورهای منطقه یا اعضای اوپک چنین رویدادی در این سطح برگزار نمی شود.
وی افزود: از نظر لجستیکی ، امسال هم پوشش نمایشگاهی 12درصد افزایش یافت و هم شرکتهای ایرانی فضای بیشتری را در اختیار گرفتند.
وی اظهار کرد: همچنین 4همایش جانبی با موضوعاتی چون اصل 44در صنعت نفت ، بهینه سازی مصرف سوخت و توانمندی داخلی در حاشیه نمایشگاه برگزار شد و حدود 3هزار دانشجوی نخبه با معدل بالای 16از سراسر کشور از نمایشگاه بازدید کردند.
قنواتی تصریح کرد: افزایش توانمندی داخل ، نمایش کالاهای ایرانی به پیمانکاران عمده شرکتهای خارجی فعال در ایران و جذب سرمایه گذاری و مشارکت خارجی ها از عمده دستاوردهای نمایشگاه دوازدهم است که نتایج قراردادی آن به مرور روشن می شود.
وی خاطرنشان کرد: در بخش صدور خدمات فنی مهندسی و اجرای قانون حداکثر استفاده از توان داخلی و کسب سهم 51درصدی ایرانیان در پروژه های نفت و گاز نیز دستاوردهای خوبی داشتیم.

حضور پررنگ تحریم کنندگان


به گزارش خبرنگار ما حضور پررنگ کشورهایی که ایران را تهدید به تحریم می کنند، در نمایشگاه دوازدهم چشمگیر بود، به طوری که شرکتهای این کشورها بخش عمده شرکتهای خارجی حاضر در نمایشگاه را تشکیل می دادند.
علی محمدی ، معاون هماهنگی وزیر نفت در این باره گفت: بیشتر شرکت کنندگان خارجی نمایشگاه دوازدهم اروپایی هستند. شرکتهای آلمانی و انگلیسی بیشترین شرکت را داشتند، حال آن که دولتهای آنها جزو تهدیدکنندگان احتمالی ایران به تحریم هستند. سال گذشته 27کشور شرکت داشتند که امسال این تعداد به 36کشور رسیده ، یعنی 30درصد افزایش داشته است. شرکتهای داخلی هم 820شرکت بوده اند.
وی درباره حضور امریکایی ها در نمایشگاه دوازدهم تصریح کرد: فکر نمی کنم امریکا با پرچمش در نمایشگاه شرکت کرده باشد اما حضور مخفی شرکتهای امریکایی پررنگ بود. آنها بیشتر در قالب نمایندگی هایی که در اروپا و کشورهایی نظیر هلند، انگلیس ، نروژ و غیره دارند، در نمایشگاه حضور یافتند تا گرفتار تبعات آن از سوی دولت امریکا نشوند.
وی افزود: اغلب شرکتهای خارجی شرکت کننده ، چند ملیتی بودند و امریکا در اکثر آنها سهام دارد. هرچند به لحاظ سیاسی دستشان بسته است ، اما بالاخره میانبر را خوب بلدند!

نوآوری ها


از نکات قابل توجه نمایشگاه دوازدهم نفت ، گاز و پتروشیمی ، نوآوری های قابل توجهی بود که شرکتهای ایرانی در زمینه فناوری ها یا ساخت تجهیزات و موادی که قبلا توسط شرکتهای خارجی وارد می شد، عرضه کرده است.
رضا خیامیان ، رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در این باره به مورد جالبی اشاره کرد و گفت: در یکی از جدیدترین موارد، یک شرکت ایرانی موفق شد مواد شیمیایی را که قبلا شرکت هالیبرتون امریکا به ایران می فروخت ، تولید و عرضه کند.
این مواد شیمیایی که به لحاظ ترکیب و تعداد، متعدد است ، در بخشهای حساس بالادستی صنعت نفت و عملیات استخراج و حفاری کاربرد دارد. با تولید داخلی این مواد نیازی به هالیبرتون نیست.
وی افزود: مورد دیگر تولید شیرآلات صنعت گاز باکلاس بالا یا هدهای مورد نیاز چاههاست که قبلا از خارج وارد می شد.
وی اظهار کرد: بحث دیگر، کارهای تحقیقاتی خوبی است که توسط مهندسان ایرانی انجام شده و نمونه آن تحقیقی روی مخازن کروی به روش انفجاری است که مورد تقدیر وزیر نفت نیز قرار گرفت.
بامداد متقی ، عضو هیات مدیره شرکت «اویک» نیز به مورد دیگری اشاره کرد و گفت: ایرانی ها اخیرا به فناوری ساخت مخازن تحت فشار GTLدست یافتند که فکر نمی شد دست کم تا ژانویه 2006کشوری بتواند به آن دست یابد.
وی افزود: هم اکنون 4مخزن از این دست از سوی پیمانکاران داخلی در حال ساخت است و تا 90درصد پیشرفت دارد. این مخازن دارای جدار داخلی فلزی وجدار بیرونی بتونی هستند که کار بسیار حساسی است.
وی اظهار کرد: به علاوه تجهیزاتی چون تابلوهای برق ، کابلها، رآکتورهای مورد استفاده در تصفیه گاز و غیره را ایرانی ها می سازند.
وی تصریح کرد: اکنون بخش عمده ای از کارها در عسلویه توسط شرکتهای داخلی انجام می شود و خود ما نیز هم اکنون توان این را داریم که در بازارهای داخلی حضور پیدا کنیم.

رفع تحریم و گلایه داخلی ها


در حالی که نمایشگاه بین المللی نفت ، گاز و پتروشیمی به صحنه ای برای عرضه توان متخصصان و شرکتهای داخلی فعال در صنعت نفت تبدیل شده و این شرکتها معتقدند قدرت رفع تحریم های احتمالی را دارند، اما از نابرابری شرایط رقابت با رقبای خارجی گلایه می کنند.
خیامیان در این باره می گوید: هم اکنون شرایط طوری است که سازندگان داخلی امکان رقابت با خارجی ها را ندارند. یکی از علل این مساله ثابت بودن نرخ ارز در مقابل رشد نرخ تورم و قیمت های تمام شده داخلی است.
وی افزود: متاسفانه در این میان ، برخی تامین کنندگان مواد اولیه تجهیزات صنعت نفت نیز اجناس خود را زودتر از خارجی ها گران کرده اند.
وی توضیح داد: مورد عمده فولاد است. مثلا فولاد مبارکه هر کیلو ورق تحویلی دست اول خود را 108تومان از اول سال 86گران کرده که این ورق تا به دست ما برسد هر کیلو 200تومان رشد قیمت می یابد. این در حالی است که قیمتها در قراردادهای نفت ثابت است و این ضررهای سازندگان داخلی را که به دنبال کسب یا تولید فناوری هستند، مسدود می کند.
متقی نیز گفت: ایرانی ها شایستگی خود را در عسلویه ثابت کرده اند و نباید درگیر رقابت ناعادلانه ای با خارجی ها شوند و در این وضعیت سیاسی حمایت از آنها حمایت از صنعت ملی نفت است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها