متخصصان شرکت «پارلاصنایع» موفق به طراحی و ساخت مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای مدل‌ساز سه‌بُعدی پروژه به‌نام «پارس‌ پلانت» شده‌اند که امکانات و قابلیت‌های بسیار گسترده آن در دنیا کم‌نظیر است

مدیریت دقیق و کاهش هزینه‌های پروژه با نرم‌ افزار پارس‌ پلانت

«شرکت سبزگستر جنگل پارسیان» با انجام پژوهش و آزمایش‌های علمی، محصولات کشاورزی ارگانیک و سالم را ارائه می‌دهد

محصولات غذایی سالم با کود طبیعی کپسول جنگل

بخش اعظم غذای روزانه ما را محصولات کشاورزی تشکیل می‏ دهد و سالم و ارگانیک‌ بودن آنها قطعا از دغدغه ‎های مهم این روزهای همه ماست.
کد خبر: ۱۳۱۶۱۲۲

عوارض جانبی استفاده از کودهای شیمیایی که به محصولات کشاورزی افزوده می‎شود تا عناصر مورد نیاز را به گیاهان کشت‎شده برساند در سال‎های اخیر مورد انتقاد زیادی واقع شده و از طرفی هزینه‎های فراوانی را هم بر دوش کشاورزان می‎گذارد.

محصولات غذایی سالم با کود طبیعی کپسول جنگل

استفاده از کودهای دامی هم مسائل و معضلات خاص خود را دارد و بر همین اساس مدتی است تحقیق و پژوهش درباره کودهای طبیعی در دنیا رایج شده است.

محققین «شرکت سبزگستر جنگل پارسیان» با شناسایی این دغدغه عمومی سعی کرده‌اند پس از تحقیقات گوناگون به راهکاری برای حل این مسأله مهم در حوزه کشاورزی برسند.

مهدی رحیمی ابوخیلی، مدیرعامل شرکت سبزگستر جنگل پارسیان می‎گوید: «شرکت ما از سال 92 فعالیت خود را در زمینه تسهیل فرآیند محصولات ارگانیک آغاز کرده است. باید در نظر داشته باشیم بیش از 99 درصد محصولات کشاورزی قابل استفاده هستند و یعنی حتی ضایعات آنها می‎تواند مجددا به کار برود.

عناصری که برای رشد محصولات مختلف کشاورزی نیاز است در ضایعات کشاورزی پیدا می‎شود و ما در تمام مدتی که بخش پژوهشی کارمان را انجام می‎دادیم تلاش کردیم تا ضایعات مربوط به محصولات کشاورزی مختلف را یک به یک بررسی کنیم تا ارزش‎شان را بسنجیم و بدانیم هرکدام چه عناصر قابل استفاده‎ای در خود دارند؟ همچنین سعی کردیم فرآیندهای پیچیده‎ای را بررسی کنیم که استخراج این عناصر را از ضایعات ممکن می‎ساخت.

در این مسیر ضایعات کارخانه‌های متنوعی از قبیل قهوه، چیپس، نیشکر، پوست پسته و بسیاری از محصولات دیگر را آنالیز کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که چطور می‏شود این مواد را با هم مخلوط و محصولی تولید کرد که عناصر مورد نیاز در کشاورزی را تامین کند. در واقع ما از ابتدا رویکرد حل مسأله در حوزه مشکلات کشاورزی داشتیم برای این که راهی ارائه دهیم تا به جای استفاده از 20 کیسه کودشیمیایی و یا چند کامیون کود دامی مثلا 20 لیتر کود سالم و بدون آلودگی مصرف شود و نیاز خاک را هم تامین کند. این محصول در حال حاضر مجوز تولید سازمان جهاد کشاورزی، مجوز گیاهپزشکی، تاییدیه انجمن ارگانیک و تاییدیه موسسسه خاک و آب را دارد.»

چالش ‏های فعالیت استارت‌ آپی در حوزه کشاورزی

مدیرعامل شرکت سبزگستر، یکی از مهم‌ترین چالش‏های فعالیت استارت‌آپی در حوزه کشاورزی را آشنانبودن بسیاری از کشاورزان با مفاهیم رایج در کشاورزی می‌داند و می‌گوید: «خیلی‌ها برای مثال نمی‎دانند عددpH خاک به چه معناست و سال‎های سال می‎گذرد و به فکر آنالیز خاک زمین کشاورزی شان نمی‏افتند. همین باعث می‏شود انواع کودها را به زمین بدهند و هیچ نتیجه‎ای هم نگیرند. زیرا به‌دلیل عدم توازنpH خاک و قلیایی‌شدن آن توانایی جذب عناصر از دست رفته است.»

رحیمی ابوخیلی در ادامه می‌افزاید: «مشکلات زیادی در اثر افزایش استفاده از کودهای شیمیایی برای زمین‎های کشاورزی ایجاد می‎شود که یکی از آنها شوری خاک است و متاسفانه خیلی به آن توجه نمی‎شود. با این حال اما بسیاری از افراد در مقابل کودهای جدید مقاومت دارند و سرسختانه از کودهای شیمیایی حمایت می‎کنند و نمی‎توانند باور کنند چنین محصولی وجود دارد که هم می‎تواند تمام عناصر مورد نیاز محصولات را تامین کند و هم آلودگی و خطری برای سلامتی به وجود نیاورد. شاید زمان زیادی لازم باشد تا بتوانیم این را در جامعه و کشاورزان جا بیندازیم. این در حالی است که متاسفانه حتی قانع کردن جهاد کشاورزی هم سخت و زمان‎بَر بود اما بالاخره انجام شد.»

مزایای کودهای کپسول جنگل

هزینه کمتر کشاورز و باغدار تا 70درصد

کودهای تولیدی در مقایسه با کودهای شیمیایی، هزینه‌های کشاورزان را بسیار کاهش می‏دهد. زیرا به‌صورت کپسول‏های جنگل و در ابعاد یک گالن 20 لیتری برای هر هکتار مناسب است که در مجموع هزینه تمام‌شده‎اش برای زمین‎های کشاورزی به‌طور متوسط حدود سه تا چهار میلیون تومان است. با این مبلغ می‌شود زمین را برای مدت یک سال کود داد. در حالی که مصرف کودهای شیمیایی و دامی به‎طور میانگین حدود 10 تا 12 میلیون تومان برای هر زمین هزینه در بر دارد. قیمت محصولات کپسول جنگل در مقایسه با نمونه‎های مشابه خارجی هم بسیار پایین‎تر است.

حمل‎و‎نقل و استفاده آسان‎تر

چون نمونه مایع کودهای سبزگستر در مقایسه با نمونه‎های شیمیایی کوچک‎تر هستند حمل‌ونقلشان هم راحت‎تر است، هزینه کمتری نیاز دارد و برای مصرف هم فقط کافی است آن را در مخزن آبیاری حل کنند که این روش هزینه‎های مربوط به کارگر را هم حذف می‎کند.

بی‎خطر برای سلامتی انسان و محیط زیست و منابع آب بسیاری از کودهای شیمیایی آلودگی‏ها و خطرات زیادی برای محیط زیست، حیوانات و در نهایت محصولات کشاورزی ایجاد می‌کند که غذای انسان را تشکیل می‎دهند. اما استفاده از کودهای کپسول جنگل نه‌تنها خطری برای محیط‌زیست ندارد و آب را آلوده نمی‎کند بلکه برای سلامت انسان و دیگر جانداران هم خطری ندارد. این کود برای فضاهای شهری هم کاربرد بسیاری دارد زیرا برخلاف کودهای دامی که بوی بسیار بدی دارند، بو نداشته و همزمان با آبیاری می‎شود آنها را به خاک منتقل‌کرد.

بازگردانی ضایعات کشاورزی به چرخه مصرف

این نوع کود به دلیل اینکه از ضایعات محصولات کشاورزی نوعی محصول دوستدار طبیعت به حساب می‏آید زیرا هیچ ماده شیمیایی و اضافه‎ای را به زمین کشاورزی و محصولات تحمیل نکرده و ضایعاتی را که نگهداری‏شان دردسر و آلودگی فراوانی را در پی دارد دوباره به چرخه مصرف برمی‌گرداند. علاوه بر همه این موارد تمام عناصر شیمیایی که برای رشد بهتر محصولات لازم است را به آنها می‎رساند.

ارائه تسهیلات به کشاورزان

شرکت سبزگستر جنگل تسهیلاتی بدون بهره را از طریق بانک رسالت به کشاورزان به آنها ارائه می‎دهد تا آنها بتوانند به شکل اقساطی و بازپرداخت 10 ماهه بدون هیچ سودی هزینه خرید کودها را پرداخت‌کنند.

راه های ارتباط با «سبزگستر جنگل پارسیان»

وبسایت: jangalMarket.ir
اینستاگرام: jangalMarket
تلفن تماس: 
۰۲۱۲۲۱۹۳۷۶۴
۰۹۱۹۲۲۲۸۰۲۲
آدرس: کرج ، میدان استاندارد، بلوار امام خمینی، مرکز رشد موسسه تحقیقات خاک و آب کشور

مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها