متخصصان شرکت «پارلاصنایع» موفق به طراحی و ساخت مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای مدل‌ساز سه‌بُعدی پروژه به‌نام «پارس‌ پلانت» شده‌اند که امکانات و قابلیت‌های بسیار گسترده آن در دنیا کم‌نظیر است

مدیریت دقیق و کاهش هزینه‌های پروژه با نرم‌ افزار پارس‌ پلانت

اگر به دنبال سرمایه برای رشد و توسعه بیشتر در کسب‌وکارتان هستید کار را به پلتفرم تأمین سرمایه‌ گذاری جمعی «دونگی» بسپارید

کسب‌وکار از شما، جذب سرمایه از دونگی

سرمایه‌ گذاری جمعی (Crowd Funding) از شیوه‌های نوین تأمین مالی در سال‌های اخیر است که به‌تازگی در کشور ما نیز شکل رسمی به خود گرفته است.
کد خبر: ۱۳۱۶۰۸۵

در این شیوه سرمایه‌های خُرد اشخاص حقیقی یا حقوقی، به‌جای ورود به بازارهای کاذب و هیجانی طلا، ارز، خودرو و... می‌تواند به‌عنوان سرمایه‌ای پویا در شریان‌های تولیدی و خدماتی کشور تزریق شود. شرکت دانش‌ بنیان «سامانه‌ نگار آتنا» از اولین مجموعه‌هایی است که با مجوز رسمی از سوی شرکت فرابورس ایران، در حال ارائه خدمات سرمایه‌گذاری جمعی در کشور است.

کسب‌وکار از شما، جذب سرمایه از دونگی

به گفته جعفر محمدی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، از طریق پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی «دونگی» می‌توان سرمایه خود را وارد کسب‌وکارهای مختلفی کرد که به صورت روزانه در جامعه با آنها سر و کار داریم تا از این طریق، در رشد آنها سهیم باشیم.

شرکت «سامانه‌ نگار آتنا» از سال 92 و با هدف راه‌اندازی سازوکار سرمایه‌گذاری جمعی در کشور فعالیت خود را آغاز کرده است.

این مجموعه پس‎‌از ثبت رسمی در سال 95 فعالیت خود را در دو حوزه جمع‌آوری کمک‌های مردمی با هدف انجام امور خیریه و تأمین سرمایه برای کارآفرینان و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط دنبال کرده است.

مدیرعامل شرکت سامانه‌نگار آتنا، در خصوص اهمیت شکل‌گیری فرهنگ سرمایه‌گذاری جمعی در کشور به جام‌جم می‌گوید: «شرایط، ضوابط و فرآیندهای هیچ‌کدام از بازارها و ابزارهای مختلف بورسی برای تأمین مالی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط مناسب نیست. تأمین مالی جمعی، در پاسخ به این نیاز اساسی شکل گرفته است. سرمایه‌گذاری جمعی از روش‌های نوین تأمین سرمایه در سال‌های اخیر به‌شمار می‌رود که در آن فرد صاحب کسب‌وکار با ارائه مستندات لازم در خصوص برنامه توسعه‌ای که برای کسب‌وکارش دارد، از مردم درخواست می‌کند در این کار با او مشارکت کنند. در این روش سرمایه مورد نیاز کسب‌وکار از تجمیع سرمایه‌های خُرد افراد جامعه تأمین خواهد شد و در ازای آن، سهام شرکت یا سود مشارکت به‌سرمایه‌گذاران تعلق خواهد گرفت.»

جمع‌آوری کمک‌های خیریه در بستری شفاف

«سامانه‌ نگار آتنا» در ابتدای شکل‌گیری و به‌منظور فرهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری جمعی در جامعه و همچنین ایجاد سازوکاری شفاف برای تأمین مالی امور مختلف خیریه در کشور، سامانه‌ای را با نام «مهربانه» در راستای تجمیع هدفمند کمک‌های مردمی، راه‌اندازی کرده است.

موسس این شرکت دانش‌بنیان، در خصوص فعالیت‌های وبگاه مهربانه، به جام‌جم می‌گوید: «تفاوت این سامانه با خیریه‌های سنتی که در آن افراد کمک‌های مالی خود را در اختیار خیریه‌ها قرار می‌دهند و اطلاعاتی در خصوص نحوه صرف این کمک‌ها دریافت نمی‌کنند، این است که پیش از جمع‌آوری کمک، هدف از جمع‌آوری آن مشخص می‌شود.»

او می‌افزاید: «برای مثال در این سامانه، بانی خیری اعلام می‌کند می‌خواهد در یک روستا آب شرب برای مدرسه‌ای لوله‌کشی شود؛ در این حالت پیش‌فاکتورهای کاری که قرار است با کمک‌های مردمی انجام شود، از قبل ارائه شده و مطابق پیش فاکتورها، کمک‌های مردمی جمع‌آوری می‌شود. تمامی افرادی که در تامین هزینه‌ها مشارکت کرده‌اند مشخص است. بعد از هر حمایت، بلافاصله مبلغ مربوطه به وجوه جمع‌آوری شده اضافه می‌شود. پس‌از آن نیز فاکتورها و مستندات کارهایی که انجام شده است، در قالب گزارش کار شفاف، در اختیار خیرین قرار داده می‌شود. در حال حاضر بسیاری از خیریه‌های کشور از این روش شفاف‌سازی استقبال کرده‌اند و بر همین اساس به خیرین خود مستندات مورد نیاز درخصوص فعالیت‌های صورت گرفته را ارائه می‌دهند.»

پلتفرم رسمی سرمایه‌گذاری جمعی

محمدی در خصوص چگونگی شکل‌گیری پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی «دونگی» به جام‌جم می‌گوید: «تهیه پیش‌نویس سازوکار قانونی برای تامین مالی کسب‌وکارها با مشارکت بخش خصوصی و بیش از 10 وزارتخانه و نهاد رسمی بیش از دو سال زمان برد. این پیش‌نویس پس‌از طی مسیری پر پیچ‌وخم، درنهایت حدود دو سال پیش از سوی شورای عالی بورس اوراق بهادار، به‌عنوان ابزاری رسمی در بازار بورس کشور پذیرفته شد. پس‌از نگارش آئین‌نامه اجرایی در کارگروهی تخصصی و همچنین فراهم‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز در فرابورس ایران، این امکان فراهم شد که متقاضیان عاملیت پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی برای اخذ مجوز ثبت‌نام کنند. ما در کنار سه پلتفرم دیگر از اولین مجموعه‌هایی بودیم که حدود یک سال پیش توانستیم مجوز رسمی ارائه خدمات سرمایه‌گذاری جمعی را از شرکت فرابورس ایران دریافت کنیم و در این حوزه به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کردیم. البته نه ماه اول به آماده‌سازی زیرساخت‌های فنی و مالی و حقوقی گذشت و سرویس‌دهی به کسب‌وکارها عملا از زمستان گذشته آغاز شد.»

روش‌های سرمایه‌گذاری در دونگی

دستورالعمل تصویب شده برای تامین مالی جمعی دو روش جذب سرمایه را پیش‌بینی کرده است. در روش اول که «سهام‌داری» نام دارد، افراد در ازای سرمایه‌ای که در اختیار کسب‌وکار متقاضی قرار می‌دهند، درصدی از سهام شرکت را دریافت می‌کنند.

این روش به‌ویژه در مورد کسب‌وکارهای نوپا که هنوز امید بالایی به موفقیت ندارند، ولی در صورت موفقیت با رشد شدیدی روبه‌رو خواهند بود، کارایی بیشتری خواهد داشت. روش دوم که «مضاربه» نام دارد، معمولا در مورد کسب‌وکارهای بالغ‌تر اجرا می‌شود، پرداخت سود حاصل از فعالیت در ازای سرمایه است.

کسب‌وکارهایی که تجربه بیشتری در حوزه فعالیت‌شان دارند، بر اساس مستندات سوابق پیشین خود، میزان سرمایه مورد نیاز برای برنامه توسعه‌ای که می‌خواهند انجام بدهند را اعلام می‌کنند و بر اساس آن پیش‌بینی قابل قبولی از درصد و زمان پرداخت سود را نیز به سرمایه‌گذاران اعلام می‌کنند. در این روش،‌ سرمایه‌گذاران در سود و زیان شریک هستند و ممکن است پس از اجرای فعالیت سود کمتر یا بیشتری به نسبت سود اعلامی اولیه نصیبشان شود.

محمدی با تأکید بر نقطه قوت سرمایه‌گذاری جمعی نسبت به راهکارهای سنتی شراکت، می‌افزاید: «امکان بررسی و نظارت دقیق از سوی پلتفرم‌ سرمایه‌گذاری «دونگی» در خصوص ادعای شرکت سرمایه‌پذیر، از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری جمعی است. ما با بررسی مواردی همچون سوابق مالی و اعتباری شرکت، نداشتن سوء پیشینه در میان اعضای هیأت‌مدیره شرکت، پیگیری گزارش‌های دوره‌ای شرکت در زمان‌های مقرر، دریافت سود دوره‌ای و همچنین تقسیم آن در میان سرمایه‌گذاران، خیال افراد را از بابت قابل اعتماد بودن شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری راحت می‌کنیم.»

وی در ادامه تصریح می‌کند: «از سوی دیگر پلتفرم دونگی، این امکان را برای افراد مهیا می‌کند که با تقسیم‌کردن سرمایه مورد نظرشان در طرح‌های مختلف، احتمال خطرپذیری را در مورد سرمایه خود کاهش دهند. همچنین هر فرد بیش از 5درصد سرمایه مورد نیاز هر پروژه را نمی‌تواند تأمین کند تا به این ترتیب خرد جمعی از تصمیمات هیجانی افراد جلوگیری کند و حداقل مشارکت 20 نفر برای موفقیت یک تامین مالی لازم است.»

دنبال سرمایه‌اید؟ کار را به «دونگی» بسپارید!

هر شخص حقوقی برای توسعه کسب‌وکارش می‌تواند از طریق دونگی تأمین سرمایه کند. این کسب‌وکار می‌تواند سنتی، فناورانه، دانش‌بنیان، استارت‌آپ و... بوده و در هر حوزه‌ای (تولید، خرید و فروش، هنری، صنعتی یا ...) فعالیت داشته باشد. اگر به‌دنبال جذب سرمایه بین 200 میلیون تا 10 میلیارد تومان برای کسب‌وکارتان هستید، سایت دونگی و طرح‌های موفق گذشته در آن را بررسی و شرایط سرمایه‌پذیری را مطالعه کرده و از امکانات مشاوره‌ای دونگی برای آماده‌سازی طرح خود بهره‌مند شوید. برای ثبت‌ درخواست لازم است اسناد رسمی و طرح توجیهی خود را آماده کرده و فرم‌های مربوطه را در بخش درخواست سرمایه تکمیل کنید. فراموش نکنید فقط متقاضیان با شخصیت حقوقی امکان تأمین مالی برای طرح‌های توسعه کسب‌وکار خود را از طریق دونگی دارند.

سرمایه‌ گذاران دونگی

اشخاص حقیقی و حقوقی با شرط دارا‌بودن کد سجام می‌توانند در پلتفرم دونگی اقدام به سرمایه‌گذاری در طرح‌های مورد نظرشان کنند. بر این اساس، اشخاص حقوقی از حداقل پنج میلیون تومان تا حداکثر تمام سرمایه مورد نیاز طرح، می‌توانند در طرح‌های سرمایه‌پذیر دونگی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. میزان سرمایه‌گذاری در خصوص اشخاص حقیقی از حداقل 500هزار تومان تا حداکثر 5درصد هر طرح متغیر است.

چرا دونگی؟

شاید این سوال برایتان ایجاد شده باشد که چه نظارت‌هایی بر نحوه عملکرد پلتفرم دونگی وجود دارد و چطور می‌توان به این ساز و کار جدید سرمایه‌گذاری اعتماد کرد؟

مدیرعامل شرکت سامانه‌نگار آتنا، در پاسخ به این سوال می‌گوید: «دونگی مجوز فعالیت خود را از فرابورس ایران دریافت کرده است. برای دریافت این مجوز، سابقه فعالیت شرکت، سهامداران و مدیران آن، برنامه‌های دونگی برای جذب سرمایه‌گذار و شیوه اجرای فعالیت‌های آن به دقت بررسی و تائید شده‌اند. همچنین پلتفرم ارائه شده از سوی دونگی، از جهت تطابق با فرآیندهای ارائه شده در دستورالعمل تامین مالی جمعی و تطابق با استانداردهای اعلامی امنیت اطلاعات مورد تائید قرار گرفته است. علاوه بر این یک نهاد مالی تأیید شده از طرف فرابورس ایران (شرکت معتبر و خوش‌نام سبدگردان الگوریتم) بر فعالیت‌های دونگی، نحوه بررسی طرح‌ها، عقد قراردادها و سایر فعالیت‌های دونگی نظارت دارد.»

راه‌های ارتباط با «سامانه‌ نگار آتنا»

وبسایت: dongi.ir
ایمیل: info@dongi.ir
اینستاگرام:dongi.ir
شماره تماس: ۰۲۱۹۱۰۱۱۰۹۱ داخلی ۱۳۰
آدرس: تهران، خیابان حبیب‌زادگان، بن‌بست فاطمی، پلاک ۱ (مجتمع شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه شریف) واحد ۱۵

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها