درباره جنجالی‎ ترین و بی‌اخلاق‌ترین نشریات ورزشی اروپا چه می‌دانید؟

خانمان‎ براندازها روی کیوسک

 چند روز پیش درباره زوال روزنامه‏ های ورزشی ایرانی نوشتیم. این‌بار به موضوع روزنامه های ورزشی البته از نوع ایتالیایی می ‏پردازیم و نه به زوال آنها که به قدرت آنها اشاره می‏ کنیم. این‌که آنها بر خلاف نمونه‏ های وطنی نه‌تنها رو به زوال نیستند که از لحاظ داشتن قدرت و نفوذ، نظیر ندارند.
کد خبر: ۱۳۱۵۷۷۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ،  این روزنامه‏ ها در اروپا جزو پرحاشی ه‏ترین، قدرتمندترین، تاثیرگذارترین و پردرآمدترین رسانه‏ های ورزشی محسوب می‏ شوند و ردپای آنها را می ‏توانید در تمام اتفاقات مهم فوتبال ایتالیا ببینید، از رسوایی تبانی گرفته تا دوپینگ و سایر جنجال‎ ها. عملکرد آنها از این جهت بیشتر می‎ تواند مورد توجه قرار بگیرد که بدانیم درباره فوتبال ایران و ستاره‎ هایش مدام خبر می‎ دهند که بخشی از این اخبار به طور عامدانه اشتباه و برخی دیگر صد در صد درست است. مثلا برای نخستین‌بار از همین رسانه‏ های ایتالیایی متوجه شدیم که استراماچونی دیگر قصد ماندن در استقلال را ندارد یا این‌که خبر جدایی ویلموتس از تیم‌ملی فوتبال ایران را برخی رسانه‏ های این کشور چکمه‌ای حتی زودتر از رسانه‏ های ایرانی کار کردند.

در میان انبوه نشریات ورزشی ایتالیایی حساب سه تا از آنها با بقیه جداست. روزنامه‏ هایی خانمان برانداز، تاثیرگذار و به‌شدت قدرتمند به نام‌های گازتا دلو‌اسپورت، کوریره ‏دلو‌اسپورت و توتو اسپورت.

 بی‏ رحم‏ ترین روزنامه‏ های ورزشی جهان

در انگلیس هم تعداد نشریات جنجالی بالاست که در صدر آنها «سان» قرار دارد اما بی‏ رحمی روزنامه ‏های ایتالیایی واقعا چیز دیگری است. آنها به هیچکس رحم نمی‏ کنند. اما بی‏ رحمی این نشریات به چه معناست؟ این روزنامه‏ ها به خصوص «گازتا دلواسپورت» به هیچ بازیکنی رحم نمی‏ کنند و با رضایت و بی‏ رضایت آنها خصوصی‏ ترین عکس‎ها و اخبار مختلف را درباره‌شان چاپ می‎ کنند. 

اگر از قضا یک فوتبالیست بخواهد وارد یک کلوب شبانه شود باید احتمال این‌که پاپاراتزی‏ های در استخدام روزنامه گازتا دلواسپورت یا کوریره او را شکار کنند، در نظر بگیرد. در این صورت او دو راه دارد. یا این‌که به سرعت با دفتر آن روزنامه تماس بگیرد و التماس کند یا این‌که از کنار اهمیت موضوع بگذرد و خود را به سرنوشت بسپارد.

این روزنامه‎ ها از هیچ انتقادی فروگذار نیستند و در کنار این‌که می ‎توانند یک فوتبالیست را از فرش به عرش ببرند برعکس را هم انجام بدهند.

گازتا دلواسپورت، کوریره ‏دلو‌اسپورت و توتو اسپورت از جهت دیگری هم تاثیرگذار هستند. در فوتبال اروپا هیچ روزنامه‏ ای به اندازه این سه در نقل‌و‌انتقالات فوتبالی نقش ندارند. حتی مارکا و آس اسپانیا و البته دیلی‌استار و سان انگلیس هم نمی‏ توانند قدرت انتقال بازیکن این سه روزنامه خانمان‏ برانداز ایتالیایی را داشته باشند. فرمول خیلی ساده است؛ یک بازیکن را مدام روی جلد می ‏برند یا این‌که مدام از او اخبار مختلفی چاپ می‏ کنند تا در نهایت این سلسله اخبار و تصاویر منجر به یک انتقال قابل توجه در سری آ ایتالیا می‏ شود. البته این نشریات می‏ توانند مانع از یک انتقال هم شوند و این مساله را بارها نشان داده‏ اند.

باور کنید نقش رسانه‏ ها در جابه‌جایی بازیکنان فقط منحصر به فوتبال ایران نیست.

 چه‎ کار به ایران دارند؟

همانطور که در سطور ابتدایی عنوان شد اخبار متعددی در رابطه با فوتبال ایران در این روزنامه‎ ها و وب‌سایت‎ های مخصوص  آنها منتشر می‎ شود. اما فوتبال جهان بسیار گسترده است و این سوال به وجود می‎ آید که این رسانه‌ها چه‎ کار به فوتبال ایران دارند؟ پاسخ را باید در تهران‌ و رم جست‌وجو کرد. یکی دو خبرنگار از تهران اخبار فوتبال ایران را به این رسانه‎ ها می‎فرستند. از سویی پای یک مدیربرنامه (شما بخوانید دلال) نیز در میان است. او نیز اخبار دقیقی از فوتبال در اختیار گازتا‎ دلواسپورت قرار می‌دهد. اصلا جای تعجب نیست که چگونه خبر جدایی استراماچونی برای نخستین‌بار سر از رسانه‎ های ایتالیایی درآورد. اصلا به این ربطی هم نداشت که او ایتالیایی است؛ چراکه پای افراد دیگری در میان بود.

 روزنامه‎ هایی در امر خیر!

قدرت و نفوذ نشریات ایتالیایی به قدری بالاست که می‌توانند حتی دو چهره مطرح هنری و فوتبالی را به هم برسانند. در فوتبال ایتالیا ازدواج یک فوتبالیست مطرح با یک چهره سرشناس هنری، سینمایی یا تلویزیونی به‌کرات اتفاق می‌افتد. اما شاید کمی عجیب باشد که گازتا و کوریره در این میان ایفاگر نقش یک خیر هستند و عامل رسیدن دو چهره مطرح محسوب می‌شوند. البته از سویی دیگر هم می‎ توانند عامل جدایی هم باشند.

گفته می‎شود دلیل جدایی الکساندر پاتو ستاره سال‎ های گذشته میلان از دختر مالک باشگاه یعنی باربارا برلوسکونی ‌حاشیه‌سازی این نشریات بوده است.

 جذاب و خطرناک

این روزنامه‌های ایتالیایی بخشی از جذابیت فوتبال این کشور به شمار می‎ روند و از آنجا که از طرفداران زیادی نیز برخوردار هستند در شمارگان بالایی هم به چاپ می‎ رسند. اما به همان اندازه که جذاب هستند‌، عامل فروپاشی یک ستاره هم محسوب می‎ شوند. این نشریات ایتالیایی مقید به رعایت اصول اخلاقی رسانه‏ ای نیستند و به تند و تیزترین شکل ممکن قادرند یک فوتبالیست را زیر سوال ببرند.

گازتا دلواسپورت که با فاصله در صدر خطرناک‎ ترین و جنجالی‎ ترین نشریات ایتالیایی قرار دارد از سال 1896 به چاپ می‌رسد. کوریره رقیب گازتا از سال 1926 به چاپ می‎ رسد. توتواسپورت و جنجال‎هایش هم از سال 1945 به فوتبال و اصلا ورزش ایتالیا اضافه شد.

این سه روزنامه آیینه تمام‌قد بازتاب تمامی جنجال‎ ها‌، دردسرها و البته جذابیت‎ ها هستند. این سه روزنامه نشان داده ‏اند حتی در عصر زوال نشریات چاپی هم می ‎توانند جذابیت‌ها را حفظ کنند و به جنجال‎ سازی و جریان ‎سازی ادامه دهند.

هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها