کاهش 150هزارتن تولید گندم پیش بینی می شود

خشکسالی، پیش‌بینی کاهش ۱۵۰ هزار تنی تولید گندم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: بر اساس براورد‌های کارشناسی پیش بینی می‌شود که تولید گندم در این استان به علت بروز خشکسالی کم سابقه حدود ۱۵۰ هزار تن کاهش یابد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: بر اساس براورد‌های کارشناسی پیش بینی می‌شود که تولید گندم در این استان به علت بروز خشکسالی کم سابقه حدود ۱۵۰ هزار تن کاهش یابد.
کد خبر: ۱۳۱۵۵۹۹

به گزارش جام جم اردبیل به نقل از خبرگزاری صداوسیما استان، احمد شهریار گفت: همه شهرستان‌های استان اردبیل دچار تنش کاهش بارندگی، افزایش دما، وزش کم سابقه و مداوم باد گرم موسوم به گرمیج و در نتیجه بروز شرایط خشکسالی شدید در سال زراعی جاری بوده است.

وی با اشاره به کاهش بارندگی در همه شهرستان‌های استان اردبیل بین ۱۸ تا ۹۳ درصد نسبت به میانگین بلند مدت، بیشترین میزان کاهش بارندگی را مربوط به شهرستان نمین و بیشترین عمق خسارت مزارع دیم را مربوط به شهرستان گرمی و بیله سوار اعلام کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: کشت دیم و تولید محصولات زراعی در این استان به بارش زمستانی و بهاری بسیار وابسته است و با کاهش بارندگی در سال زراعی جاری همه زراعت دیم در استان آسیب دیده و در برخی مناطق استان این آسیب و خسارت خیلی شدید بوده است.

وی با اشاره به کشت گندم دیم در ۲۴۸ هزار هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل به عنوان بیشترین سطح زیر کشت محصول در این استان بیان کرد: شدت خسارت و آسیب خشکسالی و کاهش بارندگی در مزارع دیم شهرستان بیله‌سوار و گرمی بیشتر است.

آغاز اقدامات مدیریتی برای کاهش میزان خسارت به گندم‌زار‌های استان اردبیل

شهریار از آغاز اقدامات مدیریتی برای کاهش میزان خسارت به گندم‌زار‌های استان اردبیل خبر داد و اظهار کرد: با شرایط فعلی پیش‌بینی می‌شود که امسال ۴۴۰ هزار تن گندم در استان اردبیل تولید شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی خرید ۲۵۰ تا ۲۸۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با نرخ تضمینی در سال زراعی جاری در استان اردبیل گفت: اگر این میزان خرید محقق شود، نیاز استان به گندم از تولید داخل استان تامین خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها