کارگردان مجموعه «مستندی برای قرن» از آنچه گذشت‌های 100سال اخیر گفته است

داستان «ترین» ‌های یک قرن

ماجرای کلیپی که در فضای مجازی علیه برنامه «مثل‌ماه» منتشر شده چیست؟

جنجال نیمه‌ کاره

ماجرای دست به دست شدن بخش‌هایی از یك برنامه با تیترهای جنجالی از آن مواردی است كه در هر مقطعی به شكلی سر‌و‌كله‌اش پیدا می‌شود و كلی سر‌و‌صدا به‌پا می‌كند.
ماجرای دست به دست شدن بخش‌هایی از یك برنامه با تیترهای جنجالی از آن مواردی است كه در هر مقطعی به شكلی سر‌و‌كله‌اش پیدا می‌شود و كلی سر‌و‌صدا به‌پا می‌كند.
کد خبر: ۱۳۱۲۴۴۱

اتفاقی كه بعضی وقت‌ها واقعا جای بحث و بررسی دارد و گاهی هم به صورت برنامه‌ریزی شده‌ای شكل می‌گیرد تا وسیله‌ای برای رسیدن به یك هدف مشخص باشد.

اصلا به همین دلیل است كه می‌گویند تا از قصه یك موضوع مطلع و مطمئن نشده‌اید، آن را باور یا منتشر نكنید.

یكی از همین اتفاقات هم اخیرا برای برنامه «مثل ماه» شبكه سه كه قبل از افطار روی آنتن می‌رود، رخ داد و باعث شد ویدئوی بخشی از این برنامه كه در آن مجری سوالی را می‌پرسد، با تیترهای تند و شدیدی دست به دست بچرخد و به شكلی برنامه را محكوم كند اما ماجرا چیست؟ این سوالی بود كه ما برای رسیدن به پاسخ آن سراغ هادی آشتیانی، تهیه‌كننده برنامه رفتیم و در گپ كوتاهی كه داشتیم، ابعاد مختلف ماجرا را با هم بررسی كردیم. در ادامه سری به این گپ بزنید تا از اصل قصه باخبر شوید.

بگذارید كمی از اول این قضیه بگوییم، دو شب پیش مصطفی شریعتی، آقایی كه دارای معلولیت بود، در برنامه «مثل‌ ماه» حاضر شد و در بخشی از این برنامه رسالت بوذری به عنوان مجری از او پرسید كه «آیا متراژ دست و پای همسرتان هم مثل خودتان است؟» این جمله مثل بمب در فضاهای مختلف منتشر و وایرال شد، اما گویا همه ماجرا این نیست و فیلم منتشرشده بخشی از صحبت‌هایی است كه با نقد و نظرهای زیادی همراه شد. آشتیانی در این‌باره به جام‌جم گفت: «واقعیت این است كه این فیلم تقطیع شده و اگر كسی كل برنامه را دیده باشد، قطعا این قضاوت عجولانه را نمی‌كند. اما صحبت‌ها و اتفاقاتی كه رخ داد، از روی غرض و مرض است.»

او در توضیح بیشتری درباره جزئیات این دیالوگ اضافه كرد: «آن جمله از ادبیاتی است كه خود مهمان به كار برد، او ابتدای برنامه در پاسخ به این‌كه خواهر و برادرهای‌تان هم مثل شما هستند؟ می‌گوید كه«اتفاقا چند وقت پیش كسی با من تماس گرفت و پرسید كه خواهر و برادرهای‌تان سالم هستند؟ گفتم اگر منظورت از این‌كه سالم‌اند این است كه متراژ دست و پای‌شان بیشتر است، بله؛ متراژشان بیشتر است.» در واقع آن شوخی هم از همین قسمت صحبت‌های مهمان استفاده شده است و كسی كه از ابتدا آن را دیده، متوجه می‌شود كه خود مهمان چند بار روی این موضوع تاكید كرد و در بخش دیگری از صحبت‌هایش هم گفت كه «می‌خواهم این ادبیات را جا بیندازم كه به من نباید معلول بگویند، من هیچ مشكل و عیبی ندارم و همه كارهایی را كه شما می‌كنید، انجام می‌دهم. تنها متراژ دست و پایم با شما فرق می‌كند.» به همین دلیل است كه می‌گویم این حركت عامدانه رخ داده است.»

آشتیانی با اشاره به برخورد خیلی از رسانه‌ها با این دست اتفاقات بیان كرد: «در ادامه این صحبت‌ها هر دو می‌خندند، با هم شوخی می‌كنند و فضایی كه وجود دارد، كاملا مشخص است. با همه اینها مشكل اغلب رسانه‌های ما این است كه وقتی اتفاقی را كه قابل وایرال شدن است می‌بینند، آن را بدون هیچ تحقیقی از اصل ماجرا منتشر می‌كنند.»

این‌كه جدا از این اتفاق، در یك برنامه زنده چطور می‌شود رخدادهای احتمالی را كنترل كرد و مراقب مواردی كه ممكن است ابهام‌آمیز باشند، بود، سوالی است كه این تهیه‌‌كننده در پاسخ به آن گفت: «سابقه ما و برنامه‌هایی كه با آقای بوذری داشته‌ایم، كاملا مشخص است؛ نوع ادبیات، ارتباط‌گیری و صحبت ایشان به دلیل مانوس بودن او با كتاب، مطالعه و در جامعه بودنش معلوم است، به همین دلیل من هیچ‌وقت دغدغه هماهنگی یا كنترل كردن را نداشته‌ام، چون به عنوان تهیه‌كننده از این نظرها خیالم از ایشان راحت است.»

در آخر هم بحث توضیح این جریان شد، مساله‌ای كه مهمان آن شب برنامه‌ هم در صفحه‌اش به آن پرداخته و فیلم كامل این صحبت‌ها را منتشر كرده است. آشتیانی در این‌باره هم خاطرنشان كرد: «اگر شما رسانه‌هایی كه این فیلم را منتشر و وایرال کرده‌اند، نگاه كنید، می‌بینید اغلب كسانی‌اند كه اهداف سیاسی دارند و با صدا و سیما مشكل دارند، جریانی كه از لحن‌شان و ادبیاتی كه درباره این بخش از برنامه نوشته‌اند هم مشخص‌است، به همین دلیل جواب دادن به آنها خیلی ارزشمند نیست. با این حال برای تنویر افكار عمومی كه مخاطبان عزیز ما هستند، فایل اصلی برنامه و توضیحاتی را كه مهمان برنامه عنوان می‌كند، منتشر می‌كنیم.»

فاطمه شهدوست - رسانه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها