سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به حادثه اخیر در تاسیسات اتمی نطنز گفت: این اتحادیه هرگونه اقدامی را که باعث انحراف در مذاکرات جاری برجام در وین شود، رد می‌کند.
کد خبر: ۱۳۱۰۵۶۸

به گزارش جام جم آنلاین، پیتر استانو این مطلب را روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران بیان داشت و افزودکه این حادثه ممکن است اقدامی خرابکارانه باشد.

وی افزود: اتحادیه اروپا با «نگرانی» حادثه دیروز را دنبال می‌کند و تصریح کرد که این اقدام باید به طور کامل مشخص شود.

سخنگوی جوسپ بورل گفت: از اتهامات مطرح شده در خصوص این حادثه مطلع است اما بر لزوم انجام تحقیقات در این باره تاکید کرد.

وی در همین حال خاطر نشان کرد: درحالی که مذاکرات وین برای بازگرداندن برجام به مسیر اصلی جریان دارد هرگونه اقدامی که آن را منحرف کند مردود است.

حمله روز یکشنبه در نطنز در حالی رخ داده که قدرت های جهانی در حال مذاکره برای بازگرداندن ایران و آمریکا به توافق هسته ای ایران هستند. این حمله خرابکارانه، با هدف توقف و به عقب برگرداندن این مذاکرات است که باعث تشدید تنش ها در خاورمیانه خواهد شد.

تهران تاکید دارد که برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است. ایران درواکنش به خروج آمریکا در دولت دونالد ترامپ از توافق هسته ای ایران همه محدودیت ها در غنی سازی اورانیوم را متوقف کرده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که از ماه ژانویه (بهمن) روی کار آمده است گفته که خواستار بازگشت دوباره به توافق هسته ای است. هفته گذشته مذاکرات در وین با هدف کمک به پیشرفت در این زمینه آغاز شد.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم می‌گوید که تمام مسائل مربوط به برنامه اتمی ایران باید از طریق ابزارهای دیپلماتیک دنبال شود «چون جایگزینی برای آن وجود ندارد».

در همین حال محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توطئه صهیونیست ها برای انتقام گرفتن از موفقیت ها در مسیر لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران، گفت که آن‌ها «می‌خواهند انتقام موفقیت ها در مسیر لغو تحریم‌ های ظالمانه را از مردم ایران بگیرند ولی ما اجازه نخواهیم داد و انتقام این اقدامات را از خود صهیونیست‌ ها خواهیم گرفت.»

ظریف با بیان اینکه مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی صراحتا گفته بودند که اجازه پیشرفت در رفع تحریم‌های ظالمانه را نخواهند داد و اکنون تصور می‌کنند به هدف خود می‌رسند، تصریح کرد: ولی صهیونیست‌ ها پاسخ خود را در پیشرفت‌ های بیشتر هسته‌ای خواهند گرفت.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها