عید امسال را به بازدید مجازی از موزه‌ های ایران و جهان بگذرانید

تجربه‌ های تاریخی در خانه

سالی که گذشت با تمام سال‌های پیشین خود تفاوت داشت. تا پیش از این در آستانه فرا رسیدن سال نو شمسی به این فکر می‌کردیم که اول به خانه چه کسی برویم، کدام شهر را برای سفر انتخاب کنیم و کدام موزه‌ها و ابنیه تاریخی دیدنی کشور را مقصد قرار بدهیم اما حالا با وجود گذشت یک‌سال از شروع نبرد ما با کرونا کار به جایی رسیده که بیرون رفتن از خانه را به خطری برای خودمان و دیگران تبدیل کرده است.
کد خبر: ۱۳۰۷۵۶۵

به بهانه آخرین شماره کلیک در سال 1399، می‌خواهیم شما را به بازدید مجازی از چند موزه بزرگ و برجسته ایران و جهان دعوت کنیم.

تجربه‌هایی تاریخی که هم شما را با تاریخ تمدن بشر آشنا می‌کند، هم می‌تواند تمام روزهای تعطیلات عید امسال شما را به خود اختصاص دهد.

گنجینه تاریخ کهن ایران

موزه ملی ایران یک جواهر تمام عیار برای دوستداران تاریخ و تمدن کشورمان است. مجموعه‌ای بی‌نظیر از بازمانده‌های ادوار متوالی تمدن ایران در هزاره‌ها که می‌تواند هر بیننده‌ای را به تحسین و تعجب وا دارد. بازدید مجازی از موزه ملی ایران کار سختی نیست.

کافی است در موتورهای جست‌وجوی اینترنتی عبارت سایت رسمی موزه ملی ایران را جست‌وجو کنید یا خودتان آدرس http://irannationalmuseum.ir را در مرورگر وارد‌کرده و به سایت رسمی موزه ملی ایران دسترسی پیدا کنید.

در منوی بالای صفحه، گزینه‌ای به نام موزه مجازی خواهید دید که با بردن ماوس روی آن می‌توانید تور مجازی خود را با انتخاب یکی از چهارگزینه موجود شروع کنید.

گزینه اول تور مجازی موزه ملی ایران است. با باز کردن این گزینه می‌توانید به یک تصویر 360 درجه از در ورودی موزه دسترسی داشته باشید. در ابتدای کار با کلیک کردن روی دکمه Yes، صدا نیز برای شما فعال خواهد شد و از آن به بعد با کلیک کردن روی نشانه‌های روی نمایشگر می‌توانید وارد موزه شوید و در آن گردش کنید.

در طول مدت گردش شما نیز یک راهنما براساس منطقه‌ای که در آن حضور دارید، اطلاعات جذابی را به شما ارائه می‌کند.

تفاوت گزینه دوم و اول، وجود فهرستی از تصاویر در پایین صفحه است که با کلیک روی هریک به بخش مرتبط در موزه انتقال خواهید یافت.

گزینه سوم که به شخصه زمان زیادی را به آن اختصاص دادم، مشاهده نسخه سه‌بعدی آثار باستانی است.

هر یک از آثار ارزشمند باستانی، به‌طور دقیق سه‌بعدی اسکن شده و شما می‌توانید با انتخاب هر یک از این موارد آن را بچرخانید و از زوایای مختلف بررسی کنید البته مشکل اصلی این بخش این است که هنوز تعداد آثار موجود در آن بسیار محدود است.

گزینه چهارم به صورت اختصاصی برای استفاده ناشنوایان طراحی شده است. در این حالت تور‌مجازی شامل ویدئوهای مناسب برای ناشنوایان و کم‌شنوایان است که اقدامی ارزشمند محسوب می‌شود و دامنه دسترسی مردم به امکانات موزه را گسترده‌تر کرده است.

کاخی و گلستانی

یکی دیگر از موزه‌های مشهور کشورمان، موزه کاخ گلستان است که خوشبختانه این موزه هم قابلیت گشت و گذار آنلاین را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است. برای شروع تور مجازی کاخ گلستان باید وارد سایت رسمی این موزه به آدرس http://www.golestanpalace.ir شوید و سپس گزینه «گلستان در خانه 99» را از منوی بالای صفحه انتخاب کنید.

تور مجازی کاخ گلستان به‌ گستردگی موزه ملی ایران نیست و به جای گشت‌و‌گذار آزاد در موزه، به مجموعه‌ای از ویدئوهای آماده از بخش‌های مختلف این کاخ دسترسی خواهید داشت. البته این تجربه با حس گشت و‌گذاری که در تور مجازی موزه ملی به شما دست می‌دهد قابل قیاس نیست اما در شرایط فعلی بهترین انتخاب محسوب می‌شود، چون هم امن است و هم رایگان!

تاریخچه پرواز

مجموعه موزه‌های موسسه اسمیتسونین یکی از کامل‌ترین گنجینه‌های تاریخ بشر در نوع خود به‌شمار می‌رود که یک جاذبه توریستی بزرگ هم است.

یکی از محبوب‌ترین موزه‌های این مجموعه، موزه ملی هوافضای ایالات متحده است. این موزه با گنجینه عظیم هواپیماها و فضاپیماهای معروف خود از هواپیمای برادران رایت تا SR-71 و از راکت‌های اولیه تا شاتل فضایی، مقصدی رویایی برای تمام عاشقان پرواز و هوانوردی است که می‌توانید به‌صورت مجازی تا حدی آن را تجربه کنید.

کافی است به آدرس https://airandspace.si.edu/anywhere مراجعه کنید تا به تورهای مجازی از بخش‌های مختلف موزه در کنار تصاویر 360 درجه از داخل و مدل‌های سه‌بعدی دقیق از بدنه هواپیماها و فضاپیماهای منتخب دسترسی داشته باشید.


سفر نوروزی به خارج از جو زمین

آیا دوست دارید بدانید یک فضانورد در سفر به فضا چه تجربه‌ای خواهد داشت؟ حتی بهتر، آیا دوست دارید بتوانید با لباس راحتی از روی مبل منزل خودتان در تعطیلات نوروز چنین تجربه‌ای داشته باشید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، شانس با شما یار است چون ناسا دقیقا همین کار را انجام‌داده و یک تجربه واقعیت مجازی از سفر به فضا تولید کرده که می‌تواند شما را به آرزویتان برساند البته برای این کار، باید یک گوشی هوشمند نسبتا جدید و یک هدست واقعیت مجازی داشته باشید البته منظور ما یک هدست واقعیت مجازی حرفه‌ای و گران‌قیمت نیست، بلکه هدست‌های ارزان‌قیمتی مثل Google Cardboard که گوشی شما را به هدست واقعیت مجازی تبدیل می‌کنند هم کارتان را راه می‌اندازد.

اگر تجهیزات لازم را دارید، می‌توانید به آدرس https://b2n.ir/x89785 مراجعه کرده و با اسکن کد QR نمایش داده شده سفر شگفت‌انگیزتان را شروع کنید.

احمد محمدحسینی - مدیر تیم QA / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها