jamejamonline
نشان ایرانی عمومی کد خبر: ۱۳۰۷۵۴۰   ۲۴ اسفند ۱۳۹۹  |  ۱۴:۵۹

کارشناسان موسسه «کلید طلایی جهان معاصر» با دغدغه توسعه و فرهنگ‌سازی به تولید محتوا و توسعه بسترهای مختلف در فضای مجازی می‎پردازند

تولید و عرضه محتوای درخشان با کلید طلایی

کتاب‎هایی که می‎خوانیم، پادکست‎هایی که می‎شنویم و سریال‏هایی که دنبال می‎کنیم ممکن است خیلی‎وقت‎ها به شکل قانونی به دست‌مان نرسد و این باعث می‌شود هیچ‎وقت نتوانیم زحماتی که برای تولیدشان کشیده می‎شود را حمایت کنیم.

از طرفی ما زمان زیادی از شبانه‎روز را در فضای مجازی می‎گذرانیم و احتمالا تمام این محتواها را از آنجا دریافت می‎کنیم.

اگر سازو‎کاری وجود داشت که هم این محتواها را به دست‎مان می‎رساند و هم در شکلی قانونمند و با مجوزهای لازم از بدنه فرهنگی کشور حمایت می‎کرد چه می‎شد؟ این سوالی است که موسی زمان‎ زاده از خود پرسیده و زمینه راه‎اندازی کسب‎و‎کار نوینی را در موسسه «کلید طلایی جهان معاصر» فراهم کرده است.

تولید و عرضه محتوای درخشان با کلید طلایی

داشتن پدری که ناشر بوده و علاقه به حوزه‎های دیجیتال و آشنایی با فرهنگ و کتاب، از کودکی زمان‎زاده را به سمتی سوق داده است که برای ترکیب حوزه‎های فرهنگی و فضای مجازی تلاش کند.

او حتی برای تحقق ایده‎هایش در مقطع ارشد و دکتری سراغ رشته مدیریت فرهنگی رفت تا به شکلی آکادمیک چند‎و‎چون این مسیر را بیاموزد.

زمان‌زاده موسسه فرهنگی دیجیتال کلید طلایی جهان را ۱۲ سال پیش به عنوان شرکت دانش‌بنیان ثبت کرد تا بتواند دغدغه‎های فرهنگی‎اش را در بلند مدت سامان بدهد.

این شرکت پلتفرم‎هایی ارائه می‎دهد که تولید‎کنندگان محتوا بتوانند به شکل قانونی و با مجوزهای نهادهای مربوط مثل وزارت ارشاد و ساترا و ... کارشان را ارائه دهند و در زمینه‌ اشاعه‌ فرهنگ هم فعالیت کنند.

شناسایی تاب‎آوری مخاطبان فضای مجازی

زمان‌زاده می‌گوید: «از آنجا که شبکه‎های اجتماعی تاثیرات زیادی روی سبک زندگی همه‌ ما داشته است، تلاش کردیم متناسب با تغییرات رفتار کاربران و نکته‌هایی که در کسب‌وکارهای تراکنشی وجود دارد راهکارهایی ارائه بدهیم تا بر آن اساس موجب تاب‎آوری کاربران بشود و به عبارتی تاثیر بهتری روی آنها بگذارد. مثلا کاربر جوانی که بیشتر در شبکه اجتماعی اینستاگرام وقت می‎گذراند تاب‎آوری مطالعه‎اش در فضای مجازی به‌طور متوسط بین ۲۰ دقیقه تا یک ساعت است. ما بر اساس این نکته توانسته‌ایم پلتفرم‎هایی ایجاد کنیم که برای کاربران این دهه کاربرد داشته و جذاب هم باشد. در این زمینه پلتفرم iTunes برای فروش موسیقی و پادکست راه اندازی شده و پلتفرم گیم‎سنتر مخصوصی نیز ایجاد کرده‌ایم که نامش «بازیگوشی» است و افراد می‎توانند برای سرگرمی از آن استفاده کنند.»

همکاری با پیام‎رسان‎ها و اپراتورهای تلفن همراه

مدیرعامل شرکت کلید طلایی معتقد است از آنجا که کسب‎و‎کارهای تراکنشی یک سری رسانه‌ معین دارند، می‎توان گفت بازاریابی محتوا نارسایی‎هایی هم دارد. زیرا مفهوم رسانه را محدود می‎داند، در حالی‎که درحال حاضر مفهوم رسانه بسیار گسترده‎تر از قبل شده است.تولید و عرضه محتوای درخشان با کلید طلایی

زمان‌زاده با اشاره به این‌که امروزه اپلیکیشن‎های پرداختی و شبکه‎های اجتماعی هرکدام تبدیل به رسانه شده‎اند، می‌گوید: «رسانه‎هایی که در سبک زندگی امروزی رواج پیدا کرده‎اند و مردم روزانه به آنها مراجعه می‎کنند را شناسایی کرده و مورد بررسی قرار داده‌ و سعی کرده‌ایم با همه‌ آنها وارد همکاری شویم. برای نمونه در حوزه‌ پیام‎رسان‎های داخلی با سروش، روبیکا، آی‎گپ و گپ طرف قرارداد هستیم و همه‌ اپراتورهای تلفن همراه شامل همراه اول و ایرانسل و رایتل را هم پوشش می‎دهیم. حتی با اپلیکیشن‎های بانکی مثل سِت (سیمرغ تجارت) هم ارتباط داریم.»

توجه به مطالعه و حوزه فرهنگ در کنار تامین نیازها

شنیدن پادکست و دیدن فیلم‎های قانونی و کتاب خواندن از این طریق می‎تواند در فرهنگ جامعه تاثیر بگذارد. یکی از دغدغه‎های جدی کلید طلایی این است که وقتی مردم بابت تامین نیازهایشان به این اپلیکیشن‏ها و پیام‏رسان‏ها مراجعه می‎کنند به محتوای قانونی و اثربخش و مفید دسترسی پیدا کنند.

زمان‏زاده معتقد است با اجرا‌کردن این ایده توانسته تا حد توان حلقه‌ تامین نیاز را به تولید محتوا متصل کند.

او می‎گوید: «کلید طلایی در همکاری با «لنز» ایرانسل موفق شده بخش‎های محتوایی متنوعی نظیر پادکست و کتاب صوتی را برای مخاطب فراهم کند و برای «روبیکا» که یک برنامه‌ پیام‌رسان است خدمات محتوایی بازی را ارائه دهد. این یعنی توجه به نیازهای بازار و خصوصی‎سازی محتوا که هر دو برای پیشرفت یک یا چند کسب‎و‎کار ضروری است.»

رونق در حوزه فروش

مزیت دیگر کلید طلایی همکاری در فروش است؛ یعنی بر آن است سهمی برای کاربر و مردمی که از خدمات شرکت استفاده می‎کنند نیز در نظر گرفته شود. در مدل‏های جدید کسب‌و‌کار در دنیا معمولا ۳۰ تا ۵۰ درصد از سهم فروش را به یک گروه یا کانال در شبکه‎های اجتماعی لینک می‌دهند و از این طریق، فروش درصد بیشتری خواهد داشت؛ مثلا کسی که خودش یک هنرمند است می‎تواند به‌عنوان یک رسانه عمل کند. چون خودش چند صفحه هواداری دارد و صفحه شخصی‎اش هم در اینستاگرام در حد چند میلیون نفر دنبال‏کننده دارد که در این صورت ما می‎توانیم از رسانه‎های جدید در الگوی فروش کمک بگیریم.

قانونگذاری سریع و به روز

الگوهای رشد کسب‎و‎کارهای ارتباطی، خیلی سریع غالب می‎شود و الگوهای رشد نهادهای قانونگذار معمولا عقب می‎افتد و این باعث می‎شود اگر قانون سریع‎تر از کاربری مردم وضع نشود چالش‎های زیادی به وجود بیاید؛ مثلا الان یوتیوب و اینستاگرام برای درآمد‎زایی قوانین مشخصی وضع کرده‎اند و مردم هم اتفاقا در همین پلتفرم‎ها کالا و محتوا می‎فروشند و خدمات متنوعی ارائه می‎دهند. اما قوانین مشخصی برایشان وجود ندارد. این تعلل در وضع قانون، علت‎های پنهانی دارد که به سبک تصمیم‎گیری نهادهای قانونگذار مربوط می‎شود. اما از آنجا که کسب‎و‎کارهای حوزه مجازی به شدت به‎روز هستند و به‌سرعت جلو می‏‎روند، رفتار سلبی، مشکلات زیادی را در این زمینه ایجاد می‎کند. این که برای اپلیکیشن‎ها و شبکه‎های اجتماعی فیلتر بگذارند شاید راه دقیق و کارآمدی نباشد. لذا بهتر است ضمن این که رسانه ‏های خارجی تحلیل می‎شوند، رسانه خودمان را هم بسازیم و مردم را در آن مشارکت دهیم.

چالش‎‌های پیش رو

زمان زاده در ادامه از مسائل و مشکلات پیش رو صحبت می‌کند و از مذاکره با شرکت‎‌های مختلف برای فرآیند ثبت مالکیت معنوی خبر می‎‌دهد اما معتقد است تحریم در بسیاری از فضاها باعث شده وقتی با شرکت‌های بین‌‎المللی وارد ارتباط می‎‌شوند ناچار به پرداخت هزینه‎‌های گزاف باشند در حالی که مراکز فرهنگی ایران در کشورها مختلف دنیا می‎‌توانند ساز‎و‌‎کاری را مهیا کنند که کلید طلایی هزینه اضافه برای این ایده را متحمل نشود.

او می‎‌گوید: ما محتوای‎‌مان را در یک بستر بین المللی می‌‎فروشیم ولی ۳۰ درصد از آن را مالیات می‎‌دهیم در حالی که خود آن مرکز اصلی ایرانی هیچ مالیاتی نمی‌‎دهد زیرا کار او عرضه نام می‎‌گیرد ولی فعالیت ما فروش به حساب می‎‌آید.

خدمتی که کلید طلایی ارائه می‎کند

مدیرعامل شرکت کلید طلایی ادامه می‎دهد: «در شکل‎های سنتی و قدیمی‎، کسب‎و‎کارها خودشان پلتفرمی را راه‎اندازی ‎کرده و برای استفاده از آن شروع می‎کردند به تبلیغات و تولید محتوا.اما در شکل مدرن، ما محتوا را تامین کرده و از طریق سرویس‎های خودمان یا سرویس‎های بزرگ‌تر آن را به مخاطب عرضه می‎کنیم. یکی از جذابیت‎های جدید حوزه کسب‎و‎کار، سهیم‌کردن مردم در فروش است که فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی کشور هم مدتی است به سمتش حرکت کرده؛ مثلا در بخش فروش کالاهای مختلف، لینک ارائه می‎دهد و شما می‎توانید از طریق آن اقدام کنید و برای نمونه، یخچال یا هر وسیله دیگری بفروشید. ماجرایی که باید به همه مردم معرفی شود تا هرکسی بتواند در حد خودش در آن سهیم شود.»

زمان‎زاده اضافه می‎کند: «اکنون این شرکت بیش از ۲۰۰۰ قرارداد با تهیه‌‎کنندگان فیلم و سریال، ناشران کتاب و تولیدکنندگان موسیقی و استودیوهای بازی دارد و در آینده نیز قرار است روی پروژه‎ای کلان به نام «پلاس» سرمایه‎گذاری کند. پروژه‎ای که هدفش ایجاد فضای سرگرمی در خانه‌های مردم است.»

مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل: