سال عجیبی را پشت سر گذاشتیم. زمانی که نوروز 99 را در خانه‌هایمان و قرنطینه به سر می‌بردیم، حتی تصور نمی‌کردیم قرار‌است یک سال نوی دیگر را هم با کرونا دست و پنجه نرم کنیم.
کد خبر: ۱۳۰۷۵۱۸

حالا تمام فانتزی‌هایی که درباره سال 1400 از سال‌ها پیش در ذهن‌مان تصور کرده بودیم، تغییر کرده و شباهتش به فیلم‌های علمی - تخیلی کمتر شده‌است.

سال 1400 بیشتر شاید شبیه فیلم‌های ترسناک یا درام باشد اما در تمام دوران پاندمی، فناوری مسیر خودش را رفته است.

یک لحظه تصور کنید دنیای با کرونا و بدون فناوری به چه کابوس بزرگی تبدیل می‌شد! یک‌سال اخیر، آزمون موفقی برای فناوری بود تا دینش را به بشریت ادا کرده و ثابت کند فناوری می‌تواند در جهت انسانیت حرکت ‌کند.

این مقبولیت فناوری در سال 99 برای کل جهان باعث شده که بتواند از پاندمی به‌عنوان یک فرصت استفاده کند و پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

حالا در انتهای این سال عجیب نگاهی می‌اندازیم به مهم‌ترین اتفاقات و پدیده‌های دنیای فناوری که بسیاری از آنها دنیای امروز ما را به جایی بهتر تبدیل کرده‌اند.

جنجال سال

یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات سال، جدال تمام قد شبکه‌ های اجتماعی با ترامپ در جریان انتخابات آمریکا بود. این جنگ از توییتر آغاز شد و این شبکه اجتماعی بارها توییت‌ های ترامپ را حذف کرد یا با زدن برچسب‌هایی، محتوای آن را غیرواقعی اعلام کرد. پایان این جنگ با توجه به اتفاقات کنگره آمریکا با حذف حساب کاربری ترامپ از توییتر رقم خورد. اتفاقی که باعث شد پس از آن بیشتر شبکه‌های اجتماعی دیگر هم ترامپ را از فضای مجازی خود بیرون کنند.

اپلیکیشن سال

هرچند خیلی دیر و محدود اما قطعا کلاب هاوس، پدیده مهم سال در میان اپلیکیشن‌هاست. یک شبکه اجتماعی شاید ساده که اگر کسی ایده آن را به شما بگوید احتمالا با قاطعیت می‌گویید این ایده موفق نمی‌شود اما شبکه اجتماعی کلاب هاوس که برپایه صداست، خیلی سریع و بعد از این‌که ایلان ماسک از آن در توییتر تعریف کرد، محبوب شد و حالا جزو شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار به حساب می‌آید. البته کلاب هاوس علاقه‌ای به حضور زیاد کاربران ندارد و در حال حاضر فقط کاربران آیفون و آن هم با دعوت‌نامه امکان حضور در این شبکه اجتماعی را دارند.

نقطه تاریک سال

سونامی فیک نیوز یا همان اخبار جعلی، یکی از نقاط تاریک دنیای فناوری در سال گذشته بود. طبق آمارها در دوران پاندمی و همچنین با توجه به اخبار پیرامون کرونا، اخبار جعلی رشدی 12 درصدی در شبکه‌های اجتماعی داشته که به‌عنوان زنگ خطر برای جریان اصلی رسانه و همچنین نشر آزاد اطلاعات به حساب می‌آید. جالب این‌که هنوز ساز و کار مشخصی برای بررسی صحت اخبار به‌وجود نیامده است.

رشد ۵ درصدی اقتصاد دیجیتال

سال 99 برای کسب و کارهای استارت‌آپی، سال پرتناقضی بود. بعضی از کسب و کارها که در زمینه خدمات حضوری و گردشگری فعالیت می‌کردند با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند اما از طرف دیگر کرونا در ایران هم مانند دیگر جاهای جهان باعث رشد کسب و کارهای اینترنتی و افزایش حجم بازار و مشتریانشان شد.

به طوری که در حال حاضر تخمین زده می‌شود اقتصاد دیجیتال ایران رشدی ۵درصدی داشته است. این آمار با توجه به کوچک شدن مقیاس اقتصاد ایران، یک پیشرفت چشمگیر است.

رکوردشکنی سرعت اینترنت

همان‌طور که در هفته‌های گذشته در نشریه کلیک خواندید، طبق گزارش وب‌سایت اسپید تست، سرعت اینترنت در ایران (هم اینترنت ثابت و هم اینترنت همراه) افزایش یافته است.

سرعت اینترنت ثابت در ایران به صورت میانگین به 42/19 مگابیت بر ثانیه رسید تا رکوردی تازه را برای خود ثبت کند. اینترنت همراه نیز به صورت میانگین به 09/26 مگابیت بر ثانیه رسید تا در این زمینه
رکورد بزنیم.

نبرد سال

نبرد پولدارها مهم‌ترین رقابت سال 1399 بود. دو مدیرعامل غول‌های تکنولوژی، در این سال چند بار جایگاهشان را به‌عنوان ثروتمندترین فرد با هم جابه‌جا کردند.

ابتدا ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، با یک جهش، ثروت خود را به ۱۹۰ میلیارد دلار رساند و جایگاه اول را برای خود کرد. اما با سقوط 2.4 درصدی ارزش سهام تسلا، ثروت جف بزوس، مدیرعامل آمازون به ۱۹۱ میلیارد دلار رسید تا بار دیگر جایگاه اول را تصاحب کند.

عدد سال

اکنون 1.1 میلیارد نیروی کار در جهان داریم و در سالی که رو به پایان است، نزدیک به 35 درصد نیروی کار جهان را کارمندان دورکار تشکیل می‌دهند.

تکنولوژی سال

تکنولوژی دیپ فیک یا همان جعل عمیق، پیشرفتی چشمگیر و حتی ترسناک در سالی که رو به پایان است داشت.

دیپ فیک باعث شده شما دیگر به همین راحتی به هیچ ویدئویی اعتماد نکنید. با جعل عمیق شما می‌توانید چهره خود را روی بدن دیگری بیندازید یا این‌که با چهره دیگری حرف بزنید و حتی صدایش را جعل کنید. یکی از جنجالی‌ترین دیپ فیک‌های سال، ویدئوی تبریک سال نوی ملکه انگلیس بود که بعد مشخص شد کاملا جعلی بوده است.

رمزارز سال

در دورانی که همه دنبال بیت‌کوین و اتریوم هستند، یک رمزارز که بیشتر شبیه شوخی است، بیشترین سر و صدا را در شبکه‌های اجتماعی داشت.

دوج‌کوین با شکل سگ‌ مانندش - که از یک سگ معروف اینترنتی به نام دوج اسمش را برداشته - یک رمزارز برای سرگرمی است.

این رمزارز با عرضه خیلی بالا و ارزش پایین برای کارهایی مانند حمایت، کار خیر، پرداخت پول برای سرگرمی و محتواست اما همین چند هفته پیش وقتی ایلان ماسک از دوج‌کوین به عنوان رمزارز محبوبش یاد کرد، دوج‌کوین پیشرفتی 11درصدی داشت و بسیاری به دنبال خرید آن هستند.

پلتفرم سال

بدون شک، مهم‌ترین پلتفرم سال، سرویس‌های ویدئو کنفرانس مانند زوم و... بودند. این پلتفرم‌ها نقش بزرگی در دوران کرونا داشتند و در واقع بدون سرویس‌های ویدئو کنفرانس، مساله مهمی مثل دورکاری امکان‌پذیر نبود.

جالب است بدانید تمام کارمندان جهان به‌صورت میانگین در روز نزدیک به 32 دقیقه از زمان خود را در پلتفرم‌های سرویس‌های ویدئو کنفرانس می‌گذرانند.

ممنوع شدن رمزارزها

بعد از فروکش کردن تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس و همین‌طور رکود بازار بورس ایران در ماه‌های آخر سال، موجی از تمایل به سرمایه‌گذاری روی رمزارزها در ایران شکل گرفت و بسیاری شروع به فعالیت در این بازار تا حدودی جدید در ایران کردند اما با اعلام بانک مرکزی مبادلات رمزارز در ایران ممنوع شد تا فعالیت‌ کسب و کارهای این حوزه و همین‌طور سرمایه‌گذاران در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

بهره‌برداری رسمی از 5G در ایران

در سال 99 یکی از مهم‌ترین اتفاقات زیرساختی در ایران، بهره‌برداری از اینترنت نسل پنجم یا همان 5G بود. حالا سه شهر تهران، شیراز و مشهد زیرساخت اینترنت نسل پنجم را دارند و انتظار می‌رود در سال 1400 این پوشش در شهرهای بزرگ دیگر هم امکان‌پذیر شود. البته هنوز زمان مشخصی برای ارائه همگانی اینترنت نسل پنجم در ایران اعلام ‌نشده است.

آرش جهانگیری - طراح تجربه کاربری / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها