همه‌چیز درباره کلاب‌هاوس؛ شبکه‌اجتماعی نوظهوری که در نوروز امسال خبرساز شد

حرف تو حرف

این روزها همه‌جا و در تمام شبکه‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی از کلاب‌هاوس صحبت می‌کنند. نوع جدیدی از شبکه ‌اجتماعی که مبتنی بر صداست.
کد خبر: ۱۳۰۹۴۱۴
کلاب‌هاوس اجازه می‌دهد تا مردم صحبت کنند، داستان بگویند، ایده‌های خود را توسعه دهند و با افراد جدید در سراسر جهان آشنا شوند. اما این شبکه‌اجتماعی نوظهور چند روزی است که در ایران به یکی از پر سر و صداترین پلتفرم‌ها تبدیل‌شده و حواشی بسیاری ایجاد کرده‌است. از گفت‌وگوی ۹فروردین با حضور چهره‌های جنجالی چند وقت اخیر تا حضور سیاسیون مطرح در کلاب‌هاوس، توجه همگان را بیشتر به سمت این پلتفرم سوق داد.

پلتفرمی مبتنی بر صدا
تصور کنید یک اپلیکیشن روی موبایل خود دارید که می‌توانید به گفت‌وگوی بین مردم باهم گوش بدهید و با آنها صحبت کنید. همین ایده ساده شکل‌دهنده شبکه‌کلاب‌هاوس(Clubhouse) است.
کلاب‌هاوس نماد رادیوی اجتماعی و تعاملی است و به همان اندازه هم نسبت به توییتر و یوتیوب، اینستاگرام و فیسبوک وقت زیادی را از زندگی روزمره کاربران نمی‌گیرد.
شما می‌توانید خودتان یک اتاق مجازی ایجاد کنید یا به اتاقی بپیوندید که دیگران در آن صحبت می‌کنند. در کلاب‌هاوس همه‌چیز زنده و همزمان اتفاق می‌افتد. این اپلیکیشن مکالمات را ضبط نمی‌کند و نمی‌توانید بعد آنها را گوش دهید برای همین باید به‌طور زنده مسائل را دنبال کنید. این پلتفرم در مارس ۲۰۲۰ در نسخه بتا شروع به فعالیت کرد و به دلیل استفاده افراد مشهور از این برنامه باعث محبوبیت آن شد.شاید بتوان نقطه اوج سروصداهای اخیر پیرامون این شبکه را حضور ایلان ماسک دریکی از اتاق‌های گفت‌وگوی آنجا دانست. اما او تنها نبود. زاکربرگ، بیل گیتس و بعدازآن مدیران متعدد دیگری هم با حضور در روم یا اتاق گفت‌وگو در این شبکه عملا به کاربران نشان داده‌اند یک شبکه‌اجتماعی جدی پا به عرصه گذاشته‌است.

نحوه استفاده
کلاب‌هاوس در حال حاضر فقط در دسترس کاربران آیفون است و از دو طریق می‌توان آن را دریافت کرد. با دعوت شدن توسط یک کاربر موجود در برنامه که هر کاربر جدید دو دعوتنامه دارد و بعد از استفاده، تعداد دعوتنامه بیشتری نیز به او اختصاص داده می‌شود. یا با بارگیری برنامه که به دوستانتان اطلاع داده می‌شود و ممکن است فرصتی برای ورود شما فراهم شود.
هنگامی‌که اجازه دسترسی به شما داده شد از شما خواسته می‌شود تصویر نمایه‌ای برای خود انتخاب کنید، بیوگرافی از خود بنویسید و حساب توییتر یا اینستاگرام خود را در لینک قرار دهید تا افراد بتوانند راحت‌تر شمارا پیدا کنند.
پس از تنظیم بیوگرافی، وارد راهرویی می‌شوید که صفحه‌اصلی کلاب‌هاوس است و در این صفحه پر از اتاق با موضوعات گفت‌وگوی مختلف روبه‌رو می‌شوید و می‌توانید به هرکدام از موضوعات که علاقه دارید آنها را دنبال کنید.در اینجا شما قادر خواهید بود برای گوش دادن به مکالمه یا شرکت در آن به هر اتاق گفت‌وگوی فعال وارد شوید. هر اتاقی که وارد شوید عمومی خواهد بود.

نقاط قوت کلاب‌هوس‌
*در کلاب‌هاوس خبری از تصویر نیست و این یعنی کاربران نگران تصویر و اشتباهات احتمالی در آن نیستند.
*برخلاف پلتفرم‌های دیگری مانند توییتر، در کلاب‌هاوس همه‌چیز زنده اتفاق می‌افتد و چیزی آرشیو نمی‌شود. در صورت ضبط شدن محتوای یک اتاق توسط کاربران آن کاربر و شخص دعوت‌کننده از اپلیکیشن اخراج می‌شوند.
*اگر با توییتر قلم خوب خوانده  و در اینستاگرام تصویر خوب دیده می‌شود، با کلاب‌هاوس صدای خوب شنیده می‌شود و این یعنی ظهور تأثیرگذاران جدید در این حوزه.
*کلاب‌هاوس با پدید آوردن امکان اتصال اکانت شما با اکانت توییتر و اینستاگرام کاری کرده که با اطمینان خاطر از فراموش‌نشدن کارهای قبلی و ارتباطات پیشین خود، وقت‌تان را در این پلتفرم صرف کنید.   
*هیچ الزامی برای صحبت‌کردن در اتاق‌ها(روم‌ها) که کاربران در آنها شرکت می‌کنند، وجود ندارد و افراد می‌توانند صرفا به عنوان شنونده حضور داشته باشند.

نقاط ضعف کلاب‌هاوس
*کلاب‌هاوس چند رسانه‌ای نیست و ضعف در ارتباط متنی و تصویری در دراز مدت آن را ضعیف و کسل‌کننده می‌کند.
*فعلا فقط کاربران IOS می‌توانند از آن استفاده کنند.
*مشکلات شدید مرتبط با حریم خصوصی کاربر در این شبکه به وجود آمده.
*رقبای کلاب‌هاوس از جمله توییتر ظاهرا زودتر برای جذب کاربران اندروید اقدام کرده‌اند. مثلا توییتر سرویس Spaces را مشابه Clubhouse به صورت آزمایشی راه‌اندازی کرده‌است.
*استفاده از دعوت‌نامه برای حضور در این پلتفرم باعث ایجاد بازار سیاه شده‌است! غیر از اپلیکیشن‌هایی مانند ردیت و ای‌بی، در ایران هم به صورت غیررسمی اقداماتی مشابه در برخی پلتفرم‌های ایرانی به راه افتاده‌است. برخی افراد در پلتفرم‌های ایرانی درج آگهی آنلاین، دعوت‌نامه‌های عضویت در کلاب‌هاوس را به مبالغی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان می‌فروشند.
*کلاب‌هاوس زمینه برای حرف زدن افراد گمنام فراهم نمی‌کند. عمدتا چند فرد مشهور صحبت می‌کنند و دیگران فقط باید شنونده باشند، بدون هیچ ابزار موافقت یا مخالفت.

چهره‌های مشهور در کلاب‌هاوس
کلاب‌هاوس به‌واسطه حضور افراد مشهور و ستاره‌ها شهرت پیدا کرده ‌است. غیر از ایلان ماسک، اگر افرادی مانند اپرا، کوین هارت، دریک، کریس راک یا حتی اشتون کوچر را دنبال کرده باشید، حتما شنیده‌اید که درباره کلاب‌هاوس صحبت می‌کنند. این افراد با حضور در این شبکه‌اجتماعی صوتی میزبان گفت‌وگوهای مختلف می‌شوند و با مردم صحبت می‌کنند؛ این روشی است که باعث محبوبیت کلاب‌هاوس شده‌است. مردم این فرصت را خواهندداشت صدای افراد مشهور و محبوب خود را بشنوند و حتی در بحث آنها شرکت کنند. اتفاقی که حالا در ایران هم روز به روز به محبوبیت این پلتفرم می‌افزاید.

پرطرفدارترین‌های کلاب‌هاوس در ایران
نهم فروردین ماه بود که اسیدپویان حسین‌پور، فعال توییتری و خبرنگار سابق خبرگزاری مهر با بسیاری از شخصیت‌ها جنجالی از جمله امیر تتلو گفت‌وگو کرد. تصاویر منتشره از این روم کلاب‌هاوس نشان می‌دهد علاوه بر این چهره‌های جنجالی دیگری مانند ریحانه پارسا و پویان مختاری نیز در این روم حضور داشته‌اند. آسید پویان از مافیایی می‌گوید که این چهره‌ها را وارد سایت‌های شرط‌بندی می‌کند. پویان مختاری و ریحانه پارسا به نوعی حرف او را تایید می‌کنند و امیر تتلو می‌گوید جریانی که واردش شده تنها راهش بوده‌است. این مکالمات در کلاب‌هاوس با حضور ۴۰۰۰ نفر صورت گرفت. حضور وزیرخارجه در کلاب‌هاوس نیز حواشی بسیاری داشت. محمدجواد ظریف با حضور در کلاب‌هاوس از سریال گاندو انتقاد کرد و در خصوص شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: آخرین موضع من با اولین موضع من هیچ تفاوتی ندارد. وزیر خارجه همچنین درباره سند همکاری ایران و چین و مسائل دیگری صحبت کرد و به سوالات مطرح شده پاسخ داد. جنجالی که در نهایت به توییتر هم کشیده شد و کاربران توییتر از اتفاقاتی که با حضور وزیر خارجه در کلاب‌هاوس افتاد، توییت‌های بسیار زدند.

وزیر ارتباطات: فیلتر نمی‌شود
وزیر ارتباطات یکی دیگر از افرادی بود که در یکی از اتاق‌های گفت‌وگوی شبکه‌اجتماعی کلاب‌هاوس حضور پیدا کرد و به سوالات تعدادی از کاربران درباره این پلتفرم پاسخ داد. محمدجواد آذری جهرمی در پاسخ به این سوال که آیا مکالمات و صحبت‌های گروه‌ها در کلاب‌هاوس ضبط می‌شود گفت: هر کسی که در این کلاب است می‌تواند صحبت‌های گروه‌ها را ضبط کند یعنی بحث آزاد و آشکاری است چون صحبت‌ها در یک محیط عمومی اتفاق می‌افتد. همه باید طبیعتا ادب را در هر فضایی رعایت کنند چون جمع یک جمع عمومی است و احترام یکدیگر را نگه دارند. حضور در این کلاب مانند مواجه در جلسات حضوری است.
او همچنین با تاکید بر این‌که بعید می‌داند برنامه‌ای برای فیلتر این شبکه وجود داشته باشد تصریح کرد: تا به حال چنین چیزی مطرح نشده‌است. کلاب‌هاوس، یک شبکه گفت‌وگو محور است که برخی از سیاستمداران نیز از این پلتفرم برای گفت‌گوی بی‌واسطه با مردم استفاده می‌کنند.
 
منبع: یگانه عصاری - رسانه / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها