کارشناسان شرکت «مهندسی راهکار آفرین آدا» فروشگاه آنلاینی راه‌اندازی کرده‌اند که دغدغه اصلی‌اش رفع مشکلات اقتصادی مردم و به ویژه خوزستانی‌هاست

خرمشهر اَپ، فروشگاه سراسری با امتیازهای ویژه

یک مخترع جوان مازندرانی برای شست‌وشوی شیشه‌های خودرو، قرص‌های جوشان تولید کرده است

تجویز قرص برای شیشه خودرو

اگر سن و سالی داشته باشید احتمالا تلویزیون‌های بزرگ قدیمی با لامپ تصویرهای بزرگ‌شان را به یاد می‌آورید. همان تلویزیون‌ هایی که برخلاف تلویزیون‌های اِل‌سی‌دی و اِل‌ای‌دی امروزی، شکل مکعبی داشتند و فضای زیادی از گوشه اتاق را اشغال می‌کردند.
کد خبر: ۱۳۰۵۱۶۷

حالا تصور کنید در همان دوران لامپ تصویر تلویزیون خانه شما اگر می‌سوخت؛ چکار می‌کردید؟! قاعدتا ناراحت می‌شدید و اگر تلویزیون قابل تعمیر نبود به‌ناچار باید تلویزیون دیگری دست و پا می‌کردید. اما برای مهران غلامی که یک مخترع است، موضوع کاملا متفاوت بود.

او در دوران نوجوانی وقتی تلویزیون خانه‌شان سوخت، به جای ناراحتی، از آن برای ساخت آکواریوم استفاده کرد! برای یک ذهن خلاق، هر اتفاق به‌ظاهر ناخوشایندی می‌تواند نقطعه شروع یک کسب‌وکار پر سود باشد اما داستان او به‌همین جا ختم نشد...

مهران غلامی، اکنون موسس و بنیانگذار شرکت «مهراز صنعت خاورمیانه» است که فعالیت خودش را از سال ۱۳۹۶ در استان مازندران آغاز کرده است. او که تاکنون پنج ثبت اختراع در حوزه‌های الکترونیک، مکانیک، خودرو و نانو شیمی داشته، معتقد است بهترین راه برای این‌که ایده‌ای به مرحله اجرا و تولید برسد، نوشتن آن است.

وی در این‌باره به جام‌جم می‌گوید: «من از کودکی عادت داشتم به‌طور روزانه هرچه به ذهنم می‌رسید را روی کاغذ یادداشت کنم. به نظر من وقتی ایده‌ای نوشته می‌شود، برای صاحب آن ایده نوعی الزام اخلاقی به‌وجود می‌آورد و احتمال عملی‌شدن آن بسیار بیشتر می‌شود. از طرف دیگر اکثر ایده‌ها در زمان مناسبی شکل نمی‌گیرند و برای خود من این‌طور بوده که معمولا ایده‌هایم در شرایط سخت و نامربوطی مانند کلاس درس به‌ذهنم خطور کرده‌اند!»

از ایده تا تولید «قرص شیشه‌شوی خودرو»

اولین اختراع مهران غلامی در سال ۱۳۸۷ ثبت شد. این اختراع یک گیره هوشمند است که برای جلوگیری از سر رفتن شیر و سایر مایعات روی انواع قابلمه‌ها و ظروف پخت‌وپز قابل نصب است و در حال حاضر تجاری شده و به تولید انبوه رسیده است.

تجویز قرص برای شیشه خودرو

او که تحصیلاتش کارشناسی ارشد مکانیک است، برای آن دسته از ایده‌هایی که فرآیند طراحی و تولید متفاوتی نسبت به رشته تحصیلی‌اش دارند، وقت بسیار زیادی صرف می‌کند تا با تحقیق، مطالعه و آزمون بتواند خودش دانش کافی را برای اجرای آن ایده به‌دست بیاورد. ایده ساخت «قرص شیشه‌شوی خودرو بر پایه فناوری نانو» هم یکی از همین ایده‌هاست.

او در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: «در یکی از روزهای سال ۱۳۹۵ در حال رانندگی بودم که متوجه شدم مخزن شیشه‌شوی خودرو خالی شده است. بلافاصله این ایده در ذهنم شکل گرفت که محصولی را طراحی و تولید کنم که با اضافه شدن به آب، بلافاصله آن را به شیشه‌شو تبدیل کند. سپس طبق عادت شروع به تحقیق و آزمایش کردم و بعد از یک‌سال کار کردن روی این ایده در آزمایشگاه شخصی خودم، موفق شدم به فرمولاسیون مورد نظرم دست پیدا کنم.»

تجویز قرص برای شیشه خودرو

غلامی می‌افزاید: «برای عملکرد بهتر و سهولت در استفاده، باید این محصول پودری به‌دست آمده را به قرص تبدیل می‌کردم و درنهایت موفق شدم اختراع خودم را با نام «قرص شیشه‌شوی خودرو بر پایه نانو» به‌‌طور رسمی ثبت کنم.در گام بعدی برای رسیدن به نمونه نیمه‌صنعتی به یک دستگاه پرس قرص نیاز داشتم؛ بنابراین مکاتباتی را با چند دانشگاه و شرکت داروسازی در مازندران و تهران انجام دادم اما متأسفانه هیچ‌کدام از آنها اجازه دسترسی به دستگاه پرس قرص را به من ندادند و این یعنی باید باز هم خودم دست به‌کار می‌شدم و با استفاده از آشنایی‌ام با دانش مکانیک، دستگاه پرس قرص شخصی خودم را می‌ساختم. در نهایت پس از شش ماه موفق به طراحی و تولید یک دستگاه سه مرحله‌ای خودکار شدم.»

این مخترع جوان در ادامه خاطرنشان می‌کند: «پیش از این‌که دستگاه پرس قرص را بسازم، حدود ۸۰۰۰قرص شیشه‌شو را به‌صورت دستی و با زحمت بسیار زیاد تولید کرده بودم که آنها را به فروشگاه‌های لوازم خودرو فروختم. در پی استقبال خوبی که از آن محصولات شد، در همان سال به‌همراه شریکم اقدام به ثبت رسمی شرکت «مهراز صنعت خاورمیانه» کردیم و موفق شدیم بلافاصله به عضویت پارک علم‌وفناوری استان مازندران در بیاییم. از زمان ثبت شرکت در سال ۹۶ تا به امروز، ۳۰هزار قرص دیگر هم تولید و روانه بازار کرده‌ایم.»

مزایای محصول در مقایسه با رقبای داخلی و خارجی

به گفته غلامی، «قرص شیشه‌شوی خودرو» تا سال ۱۳۹۷ هیچ‌گونه نمونه داخلی و خارجی در بازار نداشته است اما به یک‌باره در سال ۹۷ سر و کله قرص‌های مشابهی پیدا شد که بسیار بی‌کیفیت بودند.

او در ادامه می‌گوید: «با موفقیتی که محصول ما به‌دست آورده بود، متأسفانه کارگاه‌های تولیدی کوچک به‌صورت غیرقانونی و بدون دارابودن دانش فنی اقدام به ساخت محصولی مشابه کردند. اما به‌دلیل نداشتن کیفیت مناسب، از طرف مصرف‌کنندگان پذیرفته نشدند و به‌سرعت از بازار حذف شدند.»

او در خصوص نمونه‌های خارجی قرص شیشه‌شوی خودرو می‌گوید: «در یک بازه زمانی محصولات مشابه خارجی هم به بازار آمدند، اما قیمت آنها به‌قدری بالا بود که خریدشان برای مصرف‌کنندگان اصلا توجیه اقتصادی نداشت. قیمت هر قرص شیشه‌شوی خارجی تقریبا با یک بسته ۱۵ عددی از محصول ما برابر است؛ ضمن این‌که از نظر کیفیت هم قرص‌های ما به‌مراتب بهتر از آنها هستند. یک راه ساده برای تشخیص میزان کیفیت قرص شیشه‌شو این است که می‌توان یک قرص را در ظرف آب انداخته و ۴۸ ساعت به‌حال خودش رها شود. اگر بعد از گذشت دو شبانه‌روز قرص ته‌نشین شده و در ظرف رسوب تشکیل شده باشد، آن محصول کیفیت لازم را ندارد.»

وی می‌افزاید: «نکته مهم دیگر در این محصول رنگ آن است.

محصولات مشابه ما برای دیده‌نشدن ذراتی که در آب معلق می‌شوند، از رنگ استفاده می‌کنند. در صورتی‌که محصول ما هیچ‌گونه ذرات معلقی به‌جای نمی‌گذارد و ما رنگ را از آن حذف کرده‌ایم. علاوه بر اینها، ضدیخ و ضدلک‌بودن هم از دیگر مزایای قرص شیشه‌شوی ماست.

همچنین حجم بسیار کمی که این قرص‌ها دارد، ویژگی مهم دیگر آنهاست. هر یک قرص برای تبدیل یک و نیم لیتر آب معمولی به محلول شیشه‌شو کافی است و به‌جای اینکه ۱۵عدد بطری آب در خودرو داشته باشید، می‌توانید به‌راحتی یک بسته قرص شیشه‌شو را در حجم بسیار کم در خودرو نگهداری کنید.»

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها