اگر در شهری جز تهران برای خرید محصولی جز سوغاتی آن شهر به بازار رفته باشید، حتما از فروشندهها شنیدهاید که فلان لباس دوخت تهران یا فلان کالا ساخت تهران است! ادعایی که بیشتر برای بازار گرمی و با هیجان مطرحش میکنند.
معمولا فروشندههای ساکن شهرهای مختلف برای خرید به بازار تهران میروند. در تهران هم یا تعداد محدودی فروشگاه و بازار را میشناسند یا زمان کافی برای شناسایی تولیدکنندهها و بازارهای جدید ندارند؛ بهعلاوه در کنار هزینههای سفر، خستگی رفتوآمد و نگرانی از شرایط همهگیری کرونا، باعث میشود آنها از کاسبی در شهر خودشان هم در این مدت باز بمانند.
شرکت «ایدهپردازان تاجرسرای مجازی» پلتفرمی مجازی را برای ارتباط فروشگاهها، تولیدکنندههای مختلف و مصرفکنندهها در سراسر کشور با نام «تاجرسرا» ایجاد کرده است. بهاینترتیب دیگر نیازی به مسافرت و خرید حضوری سفارشها نیست و فروشندگان و خریداران با گوشی هوشمند یا رایانه میتوانند به بازارهای مختلف دسترسی داشته باشند.
این مجموعه تلاش میکند تا تمرکز اقتصادی را از تهران بردارد و باعث رونق کسبوکارها در شهرهای کوچک و بزرگ کشور شود. گفتنی است «ایدهپردازان تاجرسرای مجازی» بهعنوان شرکتی خلاق و نوآور، برنده ویژه پویش «کرونا پلاس» از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز شناخته شده است.
فرامرز خدام رضایی، مدیرعامل تاجرسرا مجازی درباره قصه شکلگیری این پلتفرم میگوید: «پیش از ماجرای فیلترشدن تلگرام، در شرکتی در زمینه واردات کالا از چین فعالیت میکردم و در آنجا تمام ارتباطمان با بازارهای فروش در شهرهای مختلف ایران از طریق این اپلیکیشن پیامرسان بود. با مسدودشدن تلگرام، ما هم مثل بسیاری از کسبوکارهای دیگر، حجم زیادی از مشتریانمان را از دست دادیم. در آن شرایط آنچه به ذهنم رسید، ساخت پلتفرمی بود که دیگر نگران فیلترشدن آن نباشم. بهعنوان اولین قدم با همکارانم در «ایدهپردازان تاجرسرای مجازی» در سال ۹۷، اپلیکیشنی برای معرفی بازارهای تهران و فروشگاههای آنها طراحی کردیم و در مراکز عرضه این اپلیکیشنها در دسترس قرار دادیم. کمی بعد شرکت اپل، اپلیکیشنهای ایرانی را از فروشگاه اینترنتی خود حذف کرد و ما باز هم بخشی از مخاطبانمان را از دست دادیم. ولی ناامید نشدیم. یکبار دیگر بازار را مطالعه و بررسی کردیم و اپلیکیشن دیگری در زمینه ارائه محصول به کسبوکارها (B۲B) عرضه کردیم. اپلیکیشن دوم ما با استقبال بسیار خوبی روبهرو شد و در طول کمتر از یک ماه تعداد فروشگاههای ثبت شده در آن از ۲۰۰ به ۳۰۰۰ فروشگاه رسید. با بازخوردی که از بازار گرفتیم، در قدم سوم کاربران هدفمان را گسترش دادیم و امکان خرید برای مصرفکننده خرد را نیز فراهم کردهایم. رابط کاربری سایت تاجرسرا در گوشیهای هوشمند، مانند اپلیکیشن اینستاگرام طراحی شده است تا کاربران جدید، با فضای اپ احساس بیگانگی نداشته باشند.
«تاجرسرا» اولین بازار بزرگ مجازی ایران است. در این بازار مجازی تمام تولیدکنندهها، توزیعکنندهها و خردهفروشان میتوانند اطلاعات کالا و محصولات خود را ثبت و خود را به خریداران در کل کشور معرفی کنند.
تاجرسرا علاوه بر کوتاهکردن مسیر رسیدن کالاها از تولیدکننده تا مصرفکننده، حمایت از کالاهای ایرانی را نیز در رأس فعالیتهای خود قرار داده است. این پلتفرم از فروش کالاها هیچ کارمزدی دریافت نمیکند، درحالیکه دیگر پلتفرمهای فروش کالا، روی کالاهای مختلف بین ۳ تا ۲۰درصد از کارمزد فروش را برای خودشان برمیدارند. اکنون ۴۱۰۰ کاربر، ۲۰ تولیدکننده، ۳۳۰۰عمده فروش و حدود ۱۰۰ خردهفروش عضو تاجرسرا هستند.
با معرفی هر فروشگاه به تاجرسرا، ۱۲هزار تومان جایزه بگیرید. به گفته فرامرز خدام رضایی: «تاجرسرا پس از اردیبهشت سال آینده به ازای هر فروشگاهی که به آن معرفی کنید، ۱۰درصد هزینه آبونمان یک سال فروشگاه را بهصورت نقدی به شما پرداخت خواهد کرد.»
از همین امروز در هر فروشگاه یا مغازهای که خرید میکنید، آنها را به تاجرسرا نیز معرفی و درآمد کسب کنید.
تاجرسرا مدعی داشتن کاملترین دسته بندی محصولات است. در این پلتفرم کالاها در یکی از ۱۴ دسته مد و پوشاک، کفش، آرایشی و بهداشتی، خانه و آشپزخانه، کالای اداری، ورزش و سفر، مواد شیمیایی، تجهیزات خودرو و ... قرار میگیرند.
فروشندگان میتوانند تا اردیبهشت ۱۴۰۰ بهصورت رایگان در تاجرسرا ثبتنام و از خدمات رایگان آن استفاده کنند.
بعد از این مدت، تاجرسرا هزینه اشتراک ناچیز ۵۰هزار تومانی را بهعنوان آبونمان از فروشندگان دریافت خواهد کرد و استفاده از آن برای مصرفکنندهها همیشه رایگان باقی خواهد ماند.
پس اگر محصول یا کالایی برای فروش دارید، فرصت را از دست ندهید و همین حالا کیوآر کد این صفحه را با گوشی اسکن کنید.
پس از ورود به تاجرسرا، کافی است شماره تماس ثابت و نشانی فروشگاه خود را ثبت و تا هفت عکس از محصول خود را نیز بارگذاری کنید.
در تاجرسرا دیگر نگران فیلترینگ و تحریمها و در نتیجه از دست دادن مشتریان خود نیز نخواهید بود. بهعلاوه تاجرسرا محصول شما را به رتبههای اول موتورهای جستوجو میآورد.
اگر بهعنوان خریدار در هر یک از این دستهبندیها قصد خرید دارید، میتوانید کالای مورد نظر را از بین فروشندگان مختلف انتخاب و مشخصات کالاها را با هم مقایسه کنید. برای داشتن بهترین انتخاب، از قسمت نظرات کاربران سایت نیز غافل نشوید.
تفاوت این پلتفرم با دیگر فروشگاههای مجازی پرمخاطب کشور در این است که پس از انتخاب کالا و فروشنده موردنظر میتوانید با فروشنده ارتباط مستقیم برقرار و نحوه خرید خود را بهصورت اینترنتی یا حضوری تنظیم و نهایی کنید.
در تاجرسرا از اعتبار فروشندگان کاملا مطمئن باشید، زیرا تاجرسرا فروشگاههای خود را اعتبارسنجی میکند.
همچنین میتوانید فروشگاه یا فروشنده دلخواهتان را به فهرست علاقهمندیهای خود اضافه کنید تا از حراجیها، رویدادهای ویژه و تخفیفهای آنها باخبر شوید.
ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد