شرکت «هوشمند نگار اینترنت اشیا» موفق به بومی‌سازی دانش روز جهان در حوزه اینترنت اشیا شده است

وقتی همه چیز هوشمند می‌شود

شرکت «هوران پویانما» ایده‌های جذابی برای ساخت انیمیشن، متناسب با فرهنگ و ویژگی‌های نگارگری ایرانی دارد

برندسازی فرهنگی از مسیر پویانمایی

تیتراژ برنامه کودک عصرگاهی تلویزیون در دهه‎ 70 را به خاطر دارید؟ رستم انیمیشنی شاهنامه با هیکلی شبیه به هرکول، تخته سنگی را بر سر دست خودش نگه داشته بود و ناگهان به آسمان پرتاب می‌کرد!
کد خبر: ۱۳۰۴۹۵۲

انیمیشن یا پویانمایی از جذاب‎ترین رشته‎های هنری است و مخاطبان زیادی به‎خصوص در رده سنی کودکان را مجذوب خود می‌کند؛ همان سنینی که رویاپردازی و قهرمان‎پروری در ذهن بسیار فعال‌تر است. پویانمایی، محصولی وارداتی است.

برندسازی فرهنگی از مسیر پویانمایی

در ایران گرچه فعالان زیادی در این حوزه مشغول هستند و تلاش‎های زیادی برای بومی‎سازی آن اتفاق افتاده است، اما در بسیاری از موارد یا باکیفیت قابل قبولی ساخته نشده‎اند یا آنقدر از دیگر فرهنگ‏ها به‎خصوص فرهنگ کشورهای غربی تقلید شده است که خواننده ایرانی را گیج می‎کند.

در این رابطه، شرکت «هوران پویانما» از شرکت‌های خلاق و نوآور در حوزه پویانمایی است و تلاش می‎کند محصولاتی براساس الگوهای فرهنگی ایرانی برای عرضه در داخل و خارج از کشور تولید کند.

جای خالی پویانمایی‎های ایرانی در عرصه بین‎المللی

«برای مثال از تماشای پویانمایی «پاندای گونک‎فو کار» در یک نگاه متوجه می‎شوید این پویانمایی محصولی چینی بوده و از فرهنگ آنها در طراحی‌اش بهره گرفته شده است. ولی در ایران هنوز ما فرهنگ و قصه‎های کهن و شیوه روایت قصه‎هایمان را هنوز آنچنان که باید، به دنیا معرفی نکرده‎ایم.»

اینها را مدیرعامل شرکت هوران پویانما به جام‌جم می‌گوید. اصغر صفار با اشاره به تجربه ساخت پویانمایی «هزار افسان» بر پایه داستان‌های شاهنامه می‎افزاید: «ما برای تولید این پویانمایی زمان زیادی صرف تحقیق درباره موضوع، شیوه بیان تصویری و روایت آن کردیم. در این پویانمایی، عناصر نگارگری ایرانی، موسیقی ایرانی و شکل دکوپاژ ایرانی با هم تلفیق شده‏اند و در نهایت سبک ویژه و منحصربه‎فردی خلق شده است. ما پویانمایی شاهنامه را در حدود 120 جشنواره داخلی و خارجی نمایش دادیم.

برای مثال در بازارهای فیلم بین‎المللی مانند «میپ‎کام» و «میپ‎جونیور» در کن فرانسه، «ورد کانتکت مارکت» در مسکو روسیه و بازار محتوای جدید در شنزن چین استقبال فراوانی از آن به‎عمل آمد. به‎علاوه در بسیاری از جشنواره‏های داخلی و در چهار جشنواره خارجی مانند «جشنواره آسیفای چین» به‎عنوان بهترین سریال خارجی، جوایزی دریافت کرده است. همچنین در سمینار «این پوت تی وی» در بروکلین آمریکا باموضوع ایجاد محتواهای جدید و معرفی شاهنامه مورد استقبال قرار گرفت. این استقبال به ما نشان داد، چقدر جای انیمیشن‎هایی بامحتوای ایرانی در عرصه بین‎المللی خالی است.» وی در ادامه می‎افزاید: «کشورهای زیادی در این بخش سرمایه‎گذاری‎های کلان می‎کنند و درحالی‎که فرهنگ خودشان را به دنیا معرفی می‎کنند، سود اقتصادی زیادی هم می‌برند. در این کشورها با استفاده از برندسازی شخصیت‎های پویانمایی، کارخانه‎های بسیاری درحال تولید محصولات جانبی هستند و نقش موثری در رشد کارآفرینی، چرخه اقتصادی و حتی رشد صنعت گردشگری دارند.»

ویژگی‎های نگارگری ایرانی

مدیرعامل شرکت هوران پویانما می‌گوید: «نگارگری ایرانی هنر ویژه ایرانی‎هاست و بر رازورمزها تکیه دارد؛ این هنر ظرفیت بالایی برای ورود به‎دنیای پویانمایی دارد. در شیوه نگارگری ایرانی، طراحی پرسپکتیو، طراحی بدن، طبیعت و ... ویژه و متفاوت است. در قصه‎گویی‎ها نگاه کلی به داستان وجود دارد و جزء و کل داستان با هم در ارتباط هستند. برندسازی فرهنگی از مسیر پویانمایی

نگارگران ایرانی در تصویرسازی بسیار هنرمندانه این‎کار را اجرا می‎کردند تا تمرکز را از داستان اصلی دور کنند و ذهن بیننده را به جست‎وجو و کشف آن دنیای اسرارآمیز وادارند. درواقع به‎صورت موازی درکنار داستان اصلی، داستان‎های فرعی دیگری هم روایت می‎شود و این شیوه بدیعی در روایت است. درزمینه رنگ‎آمیزی، نگارگری ترکیب رنگ‎های ویژه‎ای دارد. رنگ‏هایی مثل لاجوردی، اُخرایی و فیروزه‎ای، هم‎نشینی اسرارآمیز و زیبایی را ایجاد می‎کند.»

ساخت پویانمایی‎های خود را به هوران پویانما بسپارید

اگر به‎دنبال برندسازی هستید و درزمینه تولید محتوای فرهنگی و یا محصولات جانبی آن فعالیت می‎کنید، ساخت پویانمایی بهترین گزینه برای موضوع موردنظر شماست. هوران پویانما نسبت به سایر شرکت‏های داخلی و خارجی کیفیت قابل رقابتی ارائه می‌دهد.

اصغر صفار در این رابطه می‌گوید:« کارشناسان هوران پویانما به‌دنبال تولید محصولی هستند که در درجه اول به برندسازی فرهنگی کمک کند و در درجه دوم بتوان آن را در داخل یا خارج از کشور از مسیر رسانه‌های دیگر توسعه داد. برای مثال بتوان آن را به‎شکل فیلم سینمایی، فیلم کوتاه، سریال، بازی رایانه‎ای و حتی تبلیغات و ... توسعه داد.»

صفار در مورد قسمت فنی تولید محصولاتشان اضافه می‎کند: «ما برای تولید فیلم‎هایمان هم به‎جنس خاصی از کیفیت حرکات کاراکترها و هم به‎مدیریت تولید برای صنعتی شدن نیاز داشتیم و نرم‎افزارهای موجود نیاز ما را برآورده نمی‎کردند بنابراین سعی کردیم با برنامه‎نویسی برای نرم‎افزارهای موجود، برنامه جدیدی بنویسیم. این امر باعث شد به کیفیت و کمیت محصولات‎مان کمک بسیاری کند و به آن را به یک محصول فناورانه تبدیل کند.» وی در ادامه می‎افزاید:« به‎خاطر تفاوت ارزش پول ایران و دیگر کشورها تولید انیمیشن در ایران بسیار ارزان است و شاید یک دهم هزینه تولید در کشورهای دیگر باشد باتوجه به کیفیت خوب محصولات ما و عرضه در بازارهای بین‎الملل، این یک مزیت رقابتی جذاب برای سرمایه‎گذاران خواهد بود. »

پویانمایی‎سازی از داستان‎های مذهبی و ادبیات عرفانی

در ایران ظرفیت بالایی برای ساخت پویانمایی از داستان‎های مذهبی وجود دارد. اصغر صفار، در این‎باره می‎گوید: « ما چند سال پیش برای شبکه «طاها تی‎وی» لبنان داستان واقعه عاشورا را به‎صورت مجموعه پویانمایی تولید کردیم. شیوه و سبک تولیدات شرکت ما برای داستان‎های مذهبی و عرفانی بسیار مناسب است، زیرا در نگارگری ایرانی، جهان به بهشتی بی‎زمان و مکان تصویر می‎شود که پاکی‎ها ، عزت و کرامت انسان در آن حضوری بی‎مانند دارد.»

برندسازی فرهنگی از مسیر پویانمایی

وی معتقد است: « در زمینه ادبیات عرفانی ما، پویانمایی برجسته‎ای ساخته نشده است و بسیار جای کار دارد. زیرا رمزورازهایی که در اشعار حافظ، مولانا، خیام و ... وجود دارد، بسیار با این سبک نمایشی متناسب است.»

ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها