jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۱۳۰۳۱۴۱   ۱۴ بهمن ۱۳۹۹  |  ۲۰:۲۴

بهار گذشته، پرندگان سینه‌ سرخ‌ مزرعه‌ای در ایالت ایلینوی(Illinois) روی تخم‌هایی عجیب و غریب نشستند.

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، در کنار تخم‌ های آبی درخشانی که سینه‌ سرخ‌ها گذاشته بودند اشکالی متفاوت نیز دیده می‌شد. اگرچه رنگ همه‌ی آن‌ها یکی بود برخی از آن‌ها کشیده و بلند بودند و برخی دیگر زاویه‌دار و چندضلعی در واقع انقدر زاویه‌دار بودند که شباهت کمی به تخم پرنده داشتند.

اما دلیل این موضوع چه بود؟

دانشمندان زیست‌ شناسی تکاملی در حال ارزیابی این موضوع هستند که چگونه پرندگان تصمیم می‌گیرند چه اجسامی متعلق به لانه است و چه چیزی مهاجم است و باید از لانه بیرون انداخته شود.

به لطف نتایج این تحقیقات که در مجله‌ (Royal Society Open Science) منتشر شد ما اکنون می‌دانیم سینه‌ سرخ‌ها چه فکری در مورد این تخم‌های ساخته شده توسط پرینترهای سه بعدی آزمایشگاه مارک هاوبر(Mark Hauber)می‌کردند. مارک هاوبر، استاد رفتارشناسی حیوانات در دانشگاه ایلینوی است.

او و همکارانش گزارش دادند که هرچقدر تخم‌ های تقلبی باریک‌تر بودند احتمال بیرون انداخته شدنشان بیشتر بود اما سینه‌ سرخ‌ها در بیرون انداختن تخم‌های هشت ضلعی که قطری برابر تخم‌های اصلی داشتند احتیاط بیشتری نشان می‌دادند.

پرندگان هنگام تصمیم‌گیری که چیزی با ارزش است و چه چیزی مهاجم است از قواعد سرانگشتی استفاده می‌کنند که برای انسان‌ها قابل درک نیست.

دکتر هاوبر می‌گوید: پیدا کردن اجسام خارجی در لانه برای سینه‌سرخ‌ها غیرطبیعی نیست. آن‌ها میزبان تخم نوعی از پرندگان به نام گاومرغ‌ هستند. این پرندگان در لانه سایر پرندگان تخم‌گذاری ‌می‌کنند. جوجه‌ های آن‌ها در لانه سینه‌سرخ‌ها متولد می‌شوند و با فرزندان سینه‌سرخ بر سر غذا رقابت می‌کنند. سینه‌ سرخ‌ها معمولا تخم‌های گاومرغ‌ها را که رنگ کرم دارند و بیضی‌ترند بیرون می‌اندازند. این کار، آن‌ها را تبدیل به کاندیداهای مناسبی برای این آزمایش کرد.

محققان دو نوع تخم‌پرنده مصنوعی به وسیله پرینتر سه بعدی تولید کردند. یک دسته به صورت تصاعدی باریک‌تر می‌شدند و گروه دیگر بیشتر زاویه دار می‌شدند.

آن‌ها این تخم‌ها را با دقت رنگ زدند. تا پرندگان بر اساس تفاوت ساختاری آن‌ها را از یکدیگر تمیز دهند و این تخم‌ها را درون لانه‌های سینه‌سرخ‌ها گذاشتند. هنگام بازدید مجدد محققان بررسی کردند که چه اشکالی توسط پرنده از لانه بیرون انداخته شده است.

سینه‌سرخ‌ها دقت زیادی بر روی قطر تخم‌ها داشتند. اکثر تخم‌هایی که تا ۷۵ درصد شبیه تخم خود پرنده بود را نگه داشته بودند و آن دسته که قطرشان کمتر از ۵۰ درصد شباهت داشت بیرون انداخته شده بودند. اما اشیاء زاویه‌دار به این اندازه بیرون انداخته نشده بودند. در حقیقت تنها زاویه‌دارترین آن‌ها که هشت ضلعی بود هر بار بیرون انداخته شده بود.

به نظر می‌رسد سینه‌سرخ‌ها به متغیرهایی که در طبیعت وجود دارند واکنش نشان می‌دهند. برای مثال تخم «گاومرغ‌ها» عریض‌تر از تخم خودشان است.

دکتر هاوبر با اشاره به تخم‌های زاویه‌دار و نوک تیز می‌گوید: به نظر می‌رسد که آن‌ها در مورد بیرون انداختن این تخم‌ها کاملاً مردد هستند. زیرا متغیری که تغییر داده‌ایم طبیعی نیست. سینه‌سرخ نمی‌داند با آن چه کند، زیرا آن‌ها هرگز برای این موضوع تکامل نیافته‌اند و برای این‌که به اشتباه یکی از تخم‌های خودشان را بیرون نیاندازند آن‌ها را حفظ می‌کنند.

اینکه چه چیزی باعث شناسایی تخم‌پرندگان می‌شود موضوع جذابی است و می‌تواند نشان‌ دهنده‌ی نوع دید حیوانات به جهان باشد و همچنین در آینده به مطالعه مغز پرندگان کمک کند.

دکتر هاوبر گفت: پرندگان نیز مانند انسان‌ها که یک مرکز تشخیص چهره در مغز دارند، یک مرکز تشخیص تخم در مغز دارند. او امیدوار است که اسکن ام آر آی(M.R.I.) به فهم این موضوع که چه چیزی در مغز پرندگان هنگام دیدن این اشیا رخ می‌دهد کمک کند. این تخم‌های پلاستیکی عجیب و غریب می‌توانند ابزار مفیدی برای آزمایشگاه‌ها باشند تا مشخص کنند که پرندگان هنگامی که به لانه خود نگاه می‌کنند چه کاری انجام می‌دهند.

تخم مرغ های عجیب در لانه پرندگان! (+عکس)