گپ‌وگفتی با رابعه مدنی درباره تاثیر کرونا بر مردم تا دستور سرخ‌ کردن بادمجان

کاش مردم فعلا مهمانی نروند!

دنیای مادرانه، انبوهی از مهربانی، لهجه همدانی و دستی که همیشه به دعا برای همه آدم‌ها بلند است؛ این‌ها ویژگی‌هایی است که رابعه مدنی را در فیلم‌ها با آن شناخته‌اید و وجه زیبای قضیه، آن است که خود او هم دنیایی از همین خصوصیات دوست‌داشتنی است.
کد خبر: ۱۳۰۱۱۵۲

تماس می‌گیرم و پای جلز و ولز بادمجان‌های در حال سرخ‌شدن، گوشی را برمی‌دارد. من نگران بادمجان‌ ها می‌شوم که نسوزد اما او با خنده همیشگی‌اش، اطمینان می‌دهد که زیر گاز را خاموش کرده و بعد هم برایم مفصل توضیح می‌دهد چطور آب سیاه بادمجان‌ها را بگیرم و تا چه اندازه سرخ‌شان کنم و چطور روغن‌شان را بکشم.

لابه‌لای صحبت‌هایش به جان مادران این سرزمین دعا می‌کند که پای چراغ‌های دودی این کارهای پرزحمت را انجام می‌دادند و دم برنمی‌آوردند.

مصاحبه درباره کروناست و توجه دارد که هر چند جمله با دعا برای مردم، دل‌گرم‌مان کند. رابعه مدنی که هم سریال طنز در کارنامه‌اش دارد و هم در فیلم‌های دیگر چهره آرام و لبخند پاک‌نشدنی‌اش، لحنی مهربان به فیلم‌ها می‌دهد، حالا دو سالی هست که دیگر روی پرده و صفحه تلویزیون دیده نشده اما مرور و بازبینی فیلم‌هایش از این جهت که هم درباره دردهای مردم هستند و هم آنها را به تلخی و گزندگی آزاردهنده بازگو نمی‌کنند، یکی از پیشنهادهای خوب در دوره کرونایی است.

پس از شنیدن دستورالعمل‌های کدبانوگری برای چگونگی لعاب‌دادن به قورمه‌ سبزی، تنها چیزی که می‌دانم این است که دوست ندارم شیرین‌زبانی‌های خانم مدنی تمام شود. لاجرم اما مصاحبه را تمام و شما را به خواندن این گفت‌وگو دعوت می‌کنیم.

این روزها را با حال و هوای کرونایی چطور می‌گذرانید؟

نگو که دلم خون است!(می‌خندد) ۱۱ ماه زندانی بدون گناه و بدون محاکمه در زندان انفرادی! نه رفت داریم و نه آمد. فقط گفت‌وگوی تلفنی اما نه این که شما را دوست نداشته باشم، بلکه شما را دوست دارم و نمی‌خواهم به خانه‌ات بیایم که به خطر بیفتی. از کجا معلوم که من آلوده نباشم.

در دوره کرونا در هیچ پروژه کاری هم شرکت نکردید؟

از پارسال آذرماه من دیگر هیچ کاری نداشتم؛ البته در این مدت شاید حدود ۱۲-۱۳ کار را دوستان به من لطف داشتند و تماس گرفتند اما گفتم واقعا نمی‌توانم بیایم. برای این که هم دیابت دارم هم سنم بالاست و بلافاصله ممکن است مبتلا شوم؛ البته آدم اگر بمیرد نعمت است ولی نباید مرگش، زحمت و مزاحمتی برای اطرافیانش ایجاد کند و بعد هم عامل انتشار ویروس بشود که از او، پنجاه نفر دیگر هم بگیرند. هیچ کاری هم از سلامت آدم واجب‌تر نیست و این دستور دین ماست که بدن جمله واجبات است. دعا می‌کنم به حق جد‌م زهرای مرضیه(س) این کرونا از عالم برداشته شده و گرفتاری‌های مردم تمام شود. این‌هایی که به خاطر کرونا بیکار شده‌اند، بعضی‌شان سه،چهار بچه هم دارند و مستاجرند، واقعا باید چکار کنند؟ هرچیزی هم که می‌روی مغازه بخری هر روز دو برابر می‌شود! هیچ‌کسی هم نیست بگوید واقعا علتش چیست. فقط از خدا می‌خواهم این کرونا زودتر برداشته شود و از هموطنان هم عاجزانه می‌خواهم این نکات بهداشتی را رعایت کنند، هم به خودشان رحم کنند و هم دیگران را دوست داشته باشند.

از همکاران‌تان و سایر هنرمندان خبر دارید که در این دوره کرونا چطور سر می‌کنند و چقدر از جهت اقتصادی ضربه خورده‌اند؟

از همکارانم خبر مستقیم ندارم ولی شکر خدا بیشترشان وضع مالی‌‌شان خوب است و اگر بیکار هم باشند، آن‌قدری دارند که مدتی را بگذرانند. بیشترشان هم کم‌عائله هستند و فشار اکثرا به کسانی وارد می‌شود که عائله دارند و مستاجرند به‌خصوص اگر مرد خانه بیکار شده باشد. فردا هم متعلق به امام‌رضا(ع) است و خدا را به ایشان قسم می‌دهم که به همه مردم رحم کند. فقط کاش مردم این مهمانی‌ها و عروسی‌ها و تولدها را نگیرند! بگذارید این چند وقت هم بگذرد، ان‌شاءا... کرونا که تمام شد هر مراسمی که خواستید بگیرید و جبران کنید.

از کارهای سینمایی که در سال‌ قبل بازی کرده بودید، کاری مانده که به خاطر تعطیلی سینماها پخش نشده باشد؟

نه. آخرین کارهای سینمایی‌ام که مربوط به سال ۹۶ هستند و پخش شده‌اند. بیشتر سریال داشتم که آنها هم از تلویزیون پخش شده‌اند. سریال محکومین و آچمز که از تلویزیون و سریال مانکن هم در شبکه نمایش خانگی نمایش داده شده‌اند.

بین کارهای سینمایی و تلویزیونی و نمایش خانگی که بازی کردید، کدام را بیشتر دوست دارید؟

هرکدام یک دنیای خاصی بود. اما به نظرم وقتی فیلمنامه یکی از مشکلات اجتماعی را بیان می‌کند، به دل مردم می‌نشیند. همین سریال محکومین، بچه‌ای را نشان می‌داد که مادر ندارد و پیش مادربزرگش زندگی می‌کند و پدرش هم که معتاد است او را بیرون می‌‌برد و مواد را توی جیبش می‌گذارد، غافل از این‌که جیب بچه سوراخ است. اما بعد که از بچه مواد را می‌خواهد آن حالت روانی در ذهن این بچه ۶-۵ ساله می‌ماند. به نظرم واقعا کار خوبی بود و داشت ریشه اعتیاد را توضیح می‌داد. این مسائل خیلی مهم است.

فکر می‌کنید فیلم‌هایی که در دوره کرونا پخش می‌شوند باید حتما پیامی برای مردم درباره کرونا داشته باشند یا کافی است که مردم را سرگرم کنند؟

اگر پیام هم در این مساله داشته باشند بهتر است، چون مردم بیکار در خانه نشسته‌اند و فقط تلویزیون می‌بینند. پس وقتی نشان دهید مثلا من به یک عروسی می‌روم و چند نفر را مبتلا به بیماری می‌کنم، این خودش بالاترین اثرگذاری است.

البته خودتان سریال طنز هم بازی کرده‌اید. خود سرگرمی چقدر برای مردم لازم است؟

بله، خصوصا الان که مردم در این کرونای لعنتی گیر افتاده‌اند، واقعا به سرگرمی و خنده نیاز دارند. خودم دیشب یک فیلم طنز دیدم و پس از مدت‌ها مقداری خندیدم. مردم همه در خانه نشسته و افسرده شده‌اند. من خودم از همه بدترم! تا یک چیزی بگویید سریع اشکم درمی‌آید. چون همه نشسته‌ایم یک‌جا و نه کسی باید بیاید و نه شما جایی بروید. واقعا خسته‌کننده و آزاردهنده است. کلا سرگرمی و البته سریال‌های طنز لازم هستند.

فاطمه ترکاشوند - ادبیات و هنر / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها