گورستان یگانه و بسیار ارزشمند شهر باستانی و جهانی اَردشیرخورِه یا گور‌ فیروزآباد استان فارس بر اثر عوامل طبیعی و نبود رسیدگی و رها شدن، به آرامی و آهستگی رو به نابودی می‌رود تا اندک نشانه های هویتی و آیینی این کهن‌شهر جهانی از چهره تاریخ پاک‌شود.
کد خبر: ۱۲۹۹۷۶۷

روزگار ناخوشایند نقاشی‌های رنگی و بی‌مانندی که در دیوارهای گورستان به‌دست آمده بر اثر گذشت زمان و رخنه عوامل طبیعی همانند باد، باران، آفتاب، هوازدگی، تغییرات دمای هوای شب و روز و ... و بدتر از همه، رسیدگی نکردن و رها کردن آنها از‌سوی مسؤولان و مدیران میراث‌فرهنگی شهر و استان فارس در حال نابودی و حذف از چهره تاریخ و صفحه روزگار است تا بار دیگر بیننده ویرانی یکی دیگر از نشانه‌های هویتی و شناسنامه بالنده و غرورآمیز مردمی بافرهنگ‌باشیم.

متاسفانه وضعیت نقاشی‌ها به گونه‌ای است که دیگر نمی‌توان از فاصله چند متری و از زیر‌پوشش فلزی و سایبانی که نصب شده، آنها را دید.

کارشناسان به‌شدت نگران حذف یکی از ارزشمندترین و یگانه‌ترین داده‌های تاریخی و فرهنگی کشور هستند.

نقاشی‌های رنگی که در ایران بی‌همتا بوده و ما را با آیین، آداب و تاریخ اجتماعی اوایل دوره ساسانی که هنوز آیین زرتشتی در ایران ساسانی رسمیت پیدا نکرده، آشنا می‌کند و از دید پژوهش‌های تاریخی و باستان‌ شناختی دارای ارزش بسیار فراوانی بوده و نزد کارشناسان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار
است.

سیاوش آریا - ایران / جام‌جم دیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها