بوی بد دهان ، که به آن هالیوز نیز گفته می شود ، ممکن است شرم آور باشد و در برخی موارد حتی ممکن است باعث اضطراب شود. عجیب نیست که قفسه های فروشگاه مملو از آدامس ، نعناع ، دهان شویه و سایر محصولات طراحی شده برای مقابله با بوی بد دهان است. اما بسیاری از این محصولات فقط اقدامات موقتی هستند زیرا علت مشکل را برطرف نمی کنند.
کد خبر: ۱۲۹۹۰۹۴

به گزارش جام جم آنلاین ،برخی از غذاها ، شرایط بهداشتی و عادات از دلایل بوی بد دهان است. در بسیاری از موارد ، با رعایت بهداشت مناسب دندان می توانید بوی بد دهان را بهبود ببخشید. اگر با تکنیک های ساده خودمراقبتی مشکلی حل نمی شود ، به دندانپزشک یا پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید یک بیماری جدی باعث بوی بد دهان شما نمی شود.

بوی بد دهان بسته به منبع یا علت اصلی آن متفاوت است. برخی از افراد حتی اگر بوی دهان کمی داشته و یا بوی دهان نداشته باشند بیش از حد نگران نفس خود هستند ، در حالی که بقیه بوی بد دهان دارند و آن را نمی دانند. از آنجا که ارزیابی بوی نفس خود دشوار است ، برای تأیید سوالات بوی بد دهان خود از یکی از دوستان یا نزدیکان خود بپرسید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بوی بد دهان دارید ، عادت های بهداشت دهان خود را مرور کنید. سعی کنید تغییراتی در شیوه زندگی ایجاد کنید ، مانند مسواک زدن پس از خوردن دندان و زبان ، استفاده از نخ دندان و نوشیدن آب فراوان.

اگر بوی بد دهان شما پس از انجام چنین تغییراتی ادامه یافت ، به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر دندانپزشک شما مشکوک است که بیماری جدی تری باعث بوی بد دهان شما شده است ، ممکن است شما را به پزشک معرفی کند تا علت بو را پیدا کند.

بیشتر بوی بد دهان از دهان شروع می شود و دلایل احتمالی زیادی نیز وجود دارد. آنها عبارتند از:

  • غذا.

 تجزیه ذرات غذا در و اطراف دندان های شما می تواند باعث افزایش باکتری ها و ایجاد بوی بد شود. مصرف برخی غذاها مانند پیاز ، سیر و ادویه جات نیز می تواند باعث بوی بد دهان شود. بعد از هضم این غذاها ، آنها وارد جریان خون می شوند ، به ریه ها منتقل می شوند و بر نفس شما تأثیر می گذارند.

  • محصولات دخانیات.

سیگار کشیدن بوی نامطبوع دهان را ایجاد می کند. افراد سیگاری و مصرف کنندگان دخانیات دهانی نیز به احتمال زیاد به بیماری لثه ، منبع دیگر بوی بد دهان مبتلا می شوند.

  • بهداشت نامناسب دندان

 اگر روزانه مسواک و نخ دندان نکشید ، ذرات غذا در دهان شما باقی مانده و باعث بوی بد دهان می شود. یک فیلم چسبناک و بی رنگ از باکتری ها (پلاک) بر روی دندان های شما ایجاد می شود. در صورت عدم مسواک زدن ، پلاک می تواند لثه های شما را تحریک کرده و در نهایت جیب هایی پر از پلاک بین دندان ها و لثه ها ایجاد کند (پریودنتیت). زبان شما همچنین می تواند باکتری های تولید کننده بو را به دام بیندازد. دندان های مصنوعی که به طور مرتب تمیز نمی شوند یا به درستی متناسب نیستند ، می توانند باکتری ها و ذرات غذا ایجاد کننده بو باشند.

  • دهان خشک.

بزاق به پاکسازی دهان کمک می کند ، ذراتی را که باعث بوی بد می شوند از بین می برد. وضعیتی به نام خشکی دهان یا خشکی دهان می تواند در ایجاد بوی بد دهان نقش داشته باشد زیرا تولید بزاق کاهش می یابد. خشکی دهان به طور طبیعی در هنگام خواب اتفاق می افتد ، که منجر به "نفس کشیدن صبح" می شود ، و اگر خواب دهان باز داشته باشید این وضعیت بدتر می شود. خشکی مزمن دهان می تواند به دلیل مشکل غدد بزاقی و برخی بیماری ها باشد.

  • داروها

برخی از داروها می توانند به طور غیر مستقیم با ایجاد خشکی دهان بوی بد دهان تولید کنند. برخی دیگر می توانند در بدن تجزیه شوند و مواد شیمیایی را که می توانند بر تنفس شما منتقل شوند ، آزاد کنند.

  • عفونت در دهان شما.

 بوی بد دهان می تواند به دلیل زخم های جراحی بعد از جراحی دهان ، مانند برداشتن دندان یا در نتیجه پوسیدگی دندان ، بیماری لثه یا زخم های دهان ایجاد شود.

  • سایر شرایط دهان ، بینی و گلو.

بوی بد دهان گاهی اوقات می تواند از سنگ های کوچکی که در لوزه ها تشکیل می شوند و با باکتری های تولید کننده بو پوشانده شده اند ، نشات بگیرد. عفونت یا التهاب مزمن در بینی ، سینوس ها یا گلو ، که می تواند به قطره بعد از عمل بینی کمک کند ، می تواند باعث بوی بد دهان شود.

علل دیگر بیماری هایی مانند برخی از سرطان ها و شرایطی مانند اختلالات متابولیکی در نتیجه مواد شیمیایی که تولید می کنند ، می توانند بوی تنفسی متمایزی ایجاد کنند. ریفلاکس مزمن اسیدهای معده (بیماری ریفلاکس معده یا مری) می تواند با بوی بد دهان همراه باشد. بوی بد دهان در کودکان خردسال می تواند ناشی از جسم خارجی باشد ، مانند یک تکه غذا که در سوراخ بینی قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها