بازاریابی شفاهی که اخیرا تب آن آمریکا و کانادا را در برگرفته و محبوبیت زیادی میان بازار یابان پیدا کرده ازروز سه شنبه 27 مارس در بریتانیا نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۱۲۹۵۶۶

به گزارش شبکه BBC ، در این روش قدیمی بازاریابی که در قالبی تازه ارائه شده است ، تولیدکنندگان محصولات جدید خود را برای افراد مختلف می فرستند و از آنها می خواهند تا نظرشان را در مورد این کالاها با دوستان و خویشاوندان و حتی غربیه ها در میان بگذارند.
این روزها بازاریابی در همه جنبه های زندگی رسوخ کرده و هجوم انواع تبلیغات، به ویژه در کشورهای صنعتی، باعث کسالت روح و روان تعداد زیادی از مردم شده و آنها را نسبت به ترفندهای سنتی بازاریابی بدبین کرده است.
اما ظاهرا آنچه هنوز می توان به آن اعتماد کرد ، تبلیغ از طریق توصیه شخصی است. نظر مثبت مصرف کننده همواره مورد توجه شرکت های تبلیغاتی بوده و در حالی که آگهی های تجاری سنتی در پایین ترین مرتبه ترفندهای موفق تبلیغاتی قرار گرفته اند بازاریابی شفاهی در صدر این جدول بوده است.
از روز سه شنبه بسیاری در بریتانیا نیز به بازاریابانی که از روش شفاهی استفاده می کنند، تبدیل خواهند شد و یک گفتگوی ساده با دوستان و آشنایان در این کشور می تواند فرصتی برای فروش کالاباشد.
شرکت هایی که روش بازاریابی شفاهی را ترویج می کنند اصرار دارند که این روش صادقانه خواهد بود زیرا داوطلبان، که پولی در ازای این کار نمی گیرند و نماینده و انتقال دهنده خوانده می شوند، باید قبل از تبلیغ کالا مخاطب خود را در جریان این که با یک برنامه بازاریابی همکاری دارند، بگذارند.
انجمن بازاریابی شفاهی می گوید ، موفقیت این روش از بازاریابی در آمریکا به اندازه ای بوده که 43 درصد از پانصد شرکت موفق این کشور در سال جاری میلادی از آن استفاده خواهند کرد. برخی کارشناسان صنایع معتقدند که این روش قدرتمندترین بازاریابی خواهد بود.
شرکت بزایجنت (BzzAgent)، در آمریکا ادعا می کند که دواطلبان از دریافت هر گونه نمونه کالا راضی هستند چه یک دستگاه تفلن همراه باشد و چه یک تیغ ریش تراشی.
این شرکت می گوید هر هفته پنج هزار دواطلب جدید استخدام می کند و شبکه آن تا کنون به 250 هزار نفر بالغ شده است.

با این که بازاریابی شفاهی رسما در بریتانیا راه اندازی نشده تاکنون 260 نفر به همکاری با این گونه از شرکت های بازاریاب ابراز تمایل کرده اند.
دیو بالتر، موسس بزایجنت می گوید: در پنجاه سال گذشته به مصرف کنندگان گفته شده که کالایی بهتر، ارزانتر، سریعتر، تمیزتر از کالاهای قبلی بوده و آنها از خریدن آن خیلی راضی خواهند بود. اما مصرف کنندگان دیگر این حرف ها را باور نمی کنند و می خواهند خودشان به این نتیجه برسند.
استفاده از بازاریابی شفاهی به مصرف کننده کنندگان اجازه می دهد مستقیما در نحوه عرضه کالاها دخالت داشته باشند و با تولیدکنندگان در ارتباط مستقیم باشند.
اما این روش از برخی جهات زیر سوال رفته است؛ مثلا برخی می گویند میان توصیه شخصی بین کالایی که خریده شده و کالایی که مجانی گرفته شده مرز نامحسوسی وجود دارد و وقتی از این مرز عبور شود دیگر توصیه واقعی نیست.
تام هیمپ، نویسنده کتاب مشهور «تبلیغات مرده است، زنده باد تبلیغات» ، می گوید نحوه برخورد با اخلاقیات با سن داوطلبین ارتباط دارد: برای برخی از بزرگسالان بازاریابی شفاهی برابر است با زیر پا گذاشتن ارزش ها، اما برای جوانان امروزی این مرزبندی ها مخدوش است. نام تجاری کالا بخشی از زندگی و هویت آنها است به گونه ای که تا چند نسل قبل از آنها تجربه نشده بود.
با این حال شرکت هایی که تصور می کنند بازاریابی شفاهی گنجینه طلای آنها است نباید مغرور شوند چون تحقیقات نشان داده در حالی که نظر مثبت به گوش پنج نفر می رسد نظر منفی بردی گسترده تر دارد و به گوش ده نفر می رسد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها