تاثیر رنگها بر انسان و روانشناسی کامل رنگها

تاثیر رنگها بر انسان ؛ کدام یک رنگ شماست؟

علائم کم خونی به علت کمبود آهن در خون به تفصیل با درمان فقر آهن

10موارد از علائم کم خونی

فقر آهن زمانی رخ می‌دهد که بدن به اندازه کافی آهن معدنی را نداشته باشد. این منجر به سطح پایین و غیرطبیعی سلول‌های قرمز خون می‌شود.
کد خبر: ۱۲۸۸۲۵۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از درمانکده،

فقر آهن و کم خونی

این مشکل به این دلیل است که آهن برای ساخت هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز خون، که به آن‌ها امکان حمل اکسیژن در بدن را می‌دهد لازم است.

اگر بدن هموگلوبین کافی نداشته باشد، بافت‌ها و ماهیچه‌ها اکسیژن کافی دریافت نکرده و کارآمدی خود را از دست می‌دهند که منجر به بیماری به نام کم خونی می‌شود.

اگرچه انواع مختلف آنمی وجود دارد، کم خونی فقر آهن شایع‌ترین نوع در سراسر جهان است.

از علل شایع فقر آهن می‌توان به مصرف ناکافی آهن به دلیل رژیم غذایی ضعیف یا رژیم‌های محدود کننده، بیماری التهابی روده، افزایش نیاز در دوران بارداری و ریزش خون در طی دوره‌های قاعدگی شدید یا خونریزی داخلی اشاره کرد.

علت هر چه باشد، فقر آهن می‌تواند منجر به علائم ناخوشایندی شود که بر کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد. این موارد شامل بهداشت ضعیف، تمرکز و بهره‌وری کاری است.

علائم و نشانه‌های کمبود آهن بسته به شدت آنمی، سرعت پیشرفت آن، سن و وضعیت سلامتی فعلی شما متفاوت است.

در بعضی موارد، افراد هیچ علامتی را تجربه نمی‌کنند.

در اینجا 10 مورد از نشانه‌ها و علائم کمبود آهن وجود دارد که از شایع‌ترین آنها شروع می‌کنیم.

1. خستگی غیرمعمول

احساس خستگی یکی از علائم بسیار شایع کمبود آهن است که بیش از نیمی از افراد مبتلا به کمبود آن را تجربه می‌کنند. علت این است که بدن برای تهیه پروتئینی به نام هموگلوبین، که در گلبول‌های قرمز یافت می‌شود، به آهن احتیاج دارد. هموگلوبین به حمل اکسیژن در بدن کمک می‌کند.

وقتی بدن هموگلوبین کافی نداشته باشد، اکسیژن کمتری به بافت‌ها و ماهیچه‌ها می‌رسد و آن‌ها را از انرژی محروم می‌کند. علاوه بر این، برای حرکت خون غنی از اکسیژن، قلب باید بیشتر کار کند که می‌تواند شما را خسته کند.

از آن‌جا که خستگی اغلب به عنوان یک قسمت عادی از زندگی پرمشغله و مدرن در نظر گرفته می‌شود، تشخیص کمبود آهن به تنهایی با این علائم دشوار است.

با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به کمبود آهن در کنار ضعف، احساس بی‌حوصلگی، مشکل در تمرکز یا بهره‌وری ضعیف در محل کار و سطح انرژی کمی دارند.

خلاصه: خستگی یکی از شایع ترین علائم کمبود آهن است. این امر به دلیل اکسیژن رسانی ضعیف به بافت‌های بدن و محروم شدن آن‌ها از انرژی است.

2. رنگ پریدگی

پوست رنگ پریده و رنگ پریدگی قسمت داخلی پلک‌های پایین از دیگر علائم رایج فقر آهن است.

علت رنگ قرمز خون، هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز است، بنابراین مقادیر کم در هنگام کمبود آهن باعث می‌شود تا از قرمزی خون کم شود. به همین دلیل ممکن است رنگ سالم و گلگون خون در افراد مبتلا به کمبود آهن از بین برود.

این رنگ پریدگی در افراد مبتلا به کمبود آهن می‌تواند در تمام بدن ظاهر شود یا به یک ناحیه محدود شود، مانند صورت، لثه‌ها، داخل لب‌ها یا پلک‌های پایین و حتی ناخن‌ها.

این اغلب اولین موردی است که پزشکان به عنوان نشانه‌ای از کمبود آهن به دنبال آن هستند. اما باید با آزمایش خون تأیید شود.

رنگ پریدگی بیشتر در موارد متوسط ​​یا شدید کم خونی مشاهده می‌شود.

اگر پلک پایین خود را به سمت پایین بکشید، لایه داخلی باید به رنگ قرمز درخشان باشد. اگر صورتی کم رنگ یا زرد رنگ است، ممکن است نشانگر کمبود آهن باشد.

خلاصه: رنگ پریدگی به طور کلی یا در نواحی خاصی مانند صورت، سطح داخلی پلک تحتانی یا ناخن‌ها ممکن است نشانه کمبود آهن متوسط ​​یا شدید باشد. این مشکل به دلیل پایین آمدن سطح هموگلوبین است که به خون رنگ قرمز می‌دهد.

3. تنگی نفس

10موارد از علائم کم خونی

هموگلوبین سلول‌های قرمز خون را قادر می‌سازد اکسیژن را در بدن منتقل کنند.

هنگامی که هموگلوبین به علت کمبود آهن در بدن کم باشد، میزان اکسیژن رسانی نیز پایین خواهد بود. این بدان معناست که ماهیچه‌ها اکسیژن کافی برای انجام فعالیت‌های طبیعی مانند پیاده روی دریافت نمی‌کنند.

در نتیجه سرعت تنفس افزایش می‌یابد زیرا بدن سعی می‌کند اکسیژن بیشتری بدست آورد.

به همین دلیل تنگی نفس یک علامت شایع است.

اگر هنگام انجام کارهای عادی و روزمره‌ای که قبلاً برایتان آسان بودند؛ مانند پیاده روی، بالا رفتن از پله‌ها یا ورزش دچار تنگی نفس می‌شوید، کمبود آهن می‌تواند علت آن باشد.

خلاصه: تنگی نفس یکی از علائم کمبود آهن است، زیرا سطح هموگلوبین پایین به این معناست که بدن قادر به انتقال اکسیژن موردنیاز عضلات و بافت ها نیست.

4. سردرد و سرگیجه

10موارد از علائم کم خونی

کمبود آهن ممکن است باعث سردرد شود.

به نظر می‌رسد این علامت نسبت به بقیه شیوع کمتری دارد و غالباً با سبکی سر یا سرگیجه همراه است.

در کمبود آهن، سطح هموگلوبین پایین در گلبول‌های قرمز به معنای نرسیدن اکسیژن کافی به مغز است. در نتیجه رگ‌های خونی در مغز متورم شده و باعث فشار و سردرد می‌شوند.

اگرچه دلایل زیادی برای سردرد وجود دارد، سردردهای مکرر، عود کننده و سرگیجه می‌تواند نشانه فقر آهن باشد.

خلاصه: سردرد و سرگیجه می‌تواند نشانه کمبود آهن باشد. فقدان هموگلوبین به معنای کافی نبودن اکسیژن رسانی به مغز است و باعث تورم رگ‌های خونی آن و ایجاد فشار می‌شود.

5. تپش قلب

10موارد از علائم کم خونی

ضربان قلب قابل توجه، که به عنوان تپش قلب نیز شناخته می‌شود، می‌تواند یکی دیگر از علائم کم خونی فقر آهن باشد.

هموگلوبین پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز است که به انتقال اکسیژن در بدن کمک می‌کند.

در فقر آهن، سطح هموگلوبین پایین به معنای این است که قلب برای حمل اکسیژن باید بار بیشتری محتمل شود.

این می‌تواند به ضربان قلب نامنظم منجر شود یا احساس اینکه ضربان قلب تند و غیر طبیعی است.

در موارد شدید، می تواند منجر به بزرگ شدن قلب، سوفل یا نارسایی قلبی شود.

با این حال، این علائم خیلی شایع نیستند. برای تجربه آن‌ها باید مدت طولانی از کمبود آهن رنج ببرید.

خلاصه: در موارد کمبود آهن، قلب برای انتقال اکسیژن به بدن سخت کار می‌کند. این می‌تواند به ضربان قلب نامنظم یا سریع یا حتی سوفل، بزرگ شدن قلب یا نارسایی قلبی منجر شود.

6. مو و پوست خشک و آسیب‌پذیر

خشکی و آسیب دیدن پوست و مو می‌تواند از علائم کمبود آهن باشد.

این امر به این دلیل است که وقتی بدن از نظر آهن دچار کمبود است، اکسیژن محدود خود را به سمت عملکردهای مهم تر مانند ارگان‌ها و سایر بافت‌های بدن هدایت می‌کند.

هنگامی که پوست و مو از اکسیژن محروم هستند، می توانند خشک و ضعیف شوند.

موارد شدیدتر فقر آهن به ریزش مو مرتبط بوده است.

کاملاً طبیعی است که روزانه مقداری مو هنگام شستشو و شانه زدن بریزند، اما اگر میزان ریزش  بیشتر از حد نرمال است، می‌تواند به دلیل کمبود آهن باشد.

خلاصه: از آنجا که پوست و مو در هنگام کمبود آهن اکسیژن کمتری از خون دریافت می‌کنند، می‌توانند خشک و آسیب‌پذیر شوند. در موارد شدیدتر ریزش مو اتفاق می‌افتد.

7. تورم و درد زبان و دهان

گاهی اوقات فقط نگاه کردن به داخل یا اطراف دهان می‌تواند سرنخی از اینکه آیا شما از کم خونی فقر آهن رنج می‌برید یا خیر بدهد.

علائم شامل مواردی است وقتی که زبان متورم، ملتهب، رنگ پریده یا به طرز عجیبی صاف می‌شود.

پایین بودن هموگلوبین در فقر آهن می‌تواند باعث لکه دار شدن زبان شود، در حالی که سطوح پایین میوگلوبین می‌تواند باعث درد، صافی و تورم آن شود.

میوگلوبین پروتئینی در سلول‌های قرمز خون است که از عضلات پشتیبانی می‌کند، مانند عضله‌ای که زبان را تشکیل می‌دهد.

کمبود آهن همچنین می‌تواند باعث خشکی دهان، ترک‌های قرمز رنگ در گوشه‌های دهان یا زخم‌های دهان شود.

خلاصه: زبان دردناک، متورم یا بسیار صاف، همچنین ترک‌هایی در گوشه‌های دهان می‌تواند نشانه کم خونی فقر آهن باشد.

8. پاهای بی‌قرار

فقر آهن به سندرم پای بی‌قرار  مرتبط بوده است.

سندرم پای بی قرار احساس نیاز شدید برای تکان دادن پاها در حالت استراحت است. همچنین می‌تواند باعث احساس خارش ناخوشایند و عجیب در پاها شود.

معمولاً شب‌ها بدتر است، به این معنی که مبتلایان ممکن است برای خوابیدن زیاد تلاش کنند.

دلایل سندرم پای بی قرار کاملاً درک نشده است.

با این حال، تصور می شود تا 25٪ از افراد مبتلا به سندرم پای بی‌قرار، کم خونی فقر آهن دارند و هر چه سطح آهن پایین‌تر باشد، علائم آن نیز بدتر است.

خلاصه: افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن شانس بیشتری برای تجربه سندرم پای بی‌قرار دارند. این سندرم یک احساس نیاز شدید برای حرکت پاها هنگام استراحت است.

9. ناخن‌های شکننده یا قاشقی شکل

یکی از علائم بسیار ناشایع کمبود فقر آهن، ناخن‌های شکننده یا قاشقی شکل است، شرایطی به نام کولیونشیا.

این مشکل اغلب با ناخن‌های شکننده آغاز می شود که به راحتی شکسته و ترک برمی دارند.

در مراحل بعدی کمبود آهن، ناخن هایی به شکل قاشق می‌توانند ایجاد شوند که وسط ناخن فرو رفته و لبه‌های آن بلند می شود تا ظاهری گرد مانند یک قاشق پیدا کند.

با این حال، این یک عارضه جانبی نادر است و معمولاً فقط در موارد شدید آنمی فقر آهن مشاهده می‌شود.

خلاصه: ناخن‌های شکننده یا قاشقی شکل می‌تواند نشانگر کم خونی شدید آهن باشد.

10. سایر علائم بالقوه

چندین نشانه دیگر وجود دارد که می‌تواند بیانگر آهن کمبود آهن باشد. این‌ها معمولاً خیلی شایع نیستند و به غیر از کمبود آهن با بسیاری از شرایط دیگر ارتباط دارند.

علائم دیگر کم خونی فقر آهن عبارتند از:

• هوس‌های عجیب: هوس کردن غذاهای عجیب و غریب یا مواد غیر غذایی «پیکا» نام دارد. معمولاً میل به خوردن یخ، خاک رس، خاک، گچ یا کاغذ است و می تواند نشانه کمبود آهن باشد. همچنین می‌تواند در دوران بارداری نیز رخ دهد.

• احساس اضطراب: عدم وجود اکسیژن موجود در بافت‌های بدن در کمبود آهن ممکن است باعث احساس اضطراب شود. با این حال، با اصلاح سطح آهن، این مورد بهبود یافته یا حل می‌شود.

• دست و پای سرد: کمبود آهن به معنای کمبود اکسیژن‌رسانی به دست‌ها و پاها است. ممکن است برخی از افراد به طور کلی احساس سرما کنند یا دست و پایشان سرد شود.

• عفونت‌های مکرر: از آنجا که آهن برای سیستم ایمنی سالم مورد نیاز است، فقدان آن ممکن است باعث شود بیشتر از حالت عادی مستعد بیماری‌ها باشید.

خلاصه: از دیگر علائم کمبود آهن ممکن است علاقه به خوردن مواد عجیب، احساس اضطراب، سردی دست و پا و افزایش خطر عفونت باشد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها