ترشحات چشم (روم) تابعی از غشا اشک آور شما و یک جزء ضروری برای سلامتی چشم است

عفونت چشم

چه عواملی باعث ایجاد ترشح و عفونت چشم می شود
ترشحات چشم یا
چه عواملی باعث ایجاد ترشح و عفونت چشم می شود ترشحات چشم یا "خواب" در چشمان شما ترکیبی از مخاط، چربی سلولهای پوستی و سایر عوامل که در گوشه گوشه چشم شما هنگام خواب جمع می شوند. بسته به میزان مایعات موجود در تخلیه، مرطوب و چسبنده یا خشک و پوسته می باشد. اصطلاحات عامیانه دیگری که برای توصیف ترشحات چشم به کار می رود شامل قی چشم، چرک چشم و ... است.
کد خبر: ۱۲۸۲۳۰۷

عفونت چشم

 

چه عواملی باعث ایجاد ترشح و عفونت چشم می شود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سایت بینایی 

ترشحات چشم یا "خواب" در چشمان شما ترکیبی از مخاط، چربی سلولهای پوستی و سایر عوامل که در گوشه گوشه چشم شما هنگام خواب جمع می شوند. بسته به میزان مایعات موجود در تخلیه، مرطوب و چسبنده یا خشک و پوسته می باشد.
 

اصطلاحات عامیانه دیگری که برای توصیف ترشحات چشم به کار می رود شامل قی چشم، چرک چشم و ... است.


ترشحات چشم که گاه به آن rheum گفته می شود دارای عملکرد محافظتی است، از بین بردن مواد زاید و مضر باعث پرده چشم و سطح جلوی چشمان شما می شود.
چشمان شما در طول روز مخاط ایجاد می کند، اما یک لایه نازک مداوم از اشک وقتی چشمک می زند چشم شما را می بلعد و قبل از اینکه در چشم شما سفت شود، آن را بیرون می ریزید.
هنگام خواب پلک نمی زنید و ترشحات چشم در گوشه چشم و بعضی اوقات در امتداد خط چشم جمع می شود و پوسته پوسته می شود، از این رو اصطلاح "خواب" در چشمان شما قرار می گیرد.
بعضی از این ترشحات بعد از بیدار شده از خواب، طبیعی است اما ترشح بیش از حد چشم به خصوص اگر رنگ آن به رنگ سبز یا زرد باشد و همراه با تاری دید، حساسیت به نور یا درد چشم باشد، می تواند نشان دهنده یک عفونت جدی چشم یا بیماری چشم باشد و باید به سرعت توسط چشم پزشک معاینه شود.
مخاط چشم از کجا می آید؟
ترشحات چشم (روم) تابعی از غشا اشک آور شما و یک جزء ضروری برای سلامتی چشم است. در درجه اول از مخاط نازک و آبکی تولید شده توسط ملتحمه (mucin نامیده می شود) و meibum ، یک ماده روغنی است که توسط غدد میبومین ترشح می شود. به شما کمک می کند تا چشمان شما در هنگام پلک زدن، چرب شود.
علل ترشح چشم
خوابیدن در چشمان شما معمولاً باعث ایجاد زنگ خطر نمی شود، اما اگر متوجه تفاوت در قوام، رنگ و میزان مواد زاید چشم ها شدید، می تواند نشان دهنده عفونت چشم یا بیماری باشد.
شرایط شایع چشم همراه با ترشح غیر طبیعی چشم شامل موارد زیر است:
ملتحمه ترشحات چشم یک علامت شایع ملتحمه (چشم صورتی)، التهاب ملتحمه است- غشای نازک که "سفید" چشم (sclera) و سطح داخلی پلکها را در یک خط قرار میدهد.
علاوه بر خارش،چشم های ملتهب و قرمز، ملتحمه به طور معمول با مخاط سفید، زرد یا سبز چشم همراه است که می تواند هنگام خواب یک پوسته در امتداد lash line ایجاد کند.
در بعضی موارد ، پوسته پوسته شدن پلک می تواند آنقدر شدید باشد که بطور موقت باعث بسته شدن چشم شما شود.
سه عامل باعث قرمز شدن چشم می شود که عبارتند از: 
ویروسی ، باکتریایی و آلرژیک.
ملتحمه ویروسی بسیار مسری است و در اثر ویروسی مانند سرماخوردگی یا ویروس تبخال سیمپلکس ایجاد می شود. ترشحات چشم در ارتباط با چشم قرمز ویروسی به طور معمول واضح و آبکی است، اما ممکن است دارای یک جزء مخاط سفید یا زرد رنگ باشد.
همانطور که از نام این بیماری وجود دارد، ملتحمه باکتریایی در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود و در صورت عدم درمان سریع می تواند تهدید کننده و آسیب شدید به چشم باشد. ترشحات چشم معمولاً ضخیم تر و مانند چرکی (چرکی) نسبت به چشم قرمز ویروسی است و معمولاً زرد، سبز یا حتی خاکستری است. غالباً چسبندگی باعث می شود که پلکهای شما هنگام بیدار شدن از خواب در صبح کاملاً چسبیده به هم باشند.
سایر عفونت های چشم
علاوه بر ملتحمه، عفونت چشم بسیاری وجود دارد که باعث ترشح غیر طبیعی چشم می شود. این موارد عبارتند از: تبخال چشم (عفونت مکرر چشم ویروسی)، keratitis قارچی (التهاب نادر اما جدی قرنیه) و Acanthamoeba keratiti  یک عفونت کورکننده بالقوه که معمولاً به دلیل بهداشت ضعف لنزهای تماسی یا شنا در هنگام تماس با مخاطبین ایجاد می شود.
ترشحات ناشی از عفونت چشم بطور قابل توجهی متفاوت است - می تواند شفاف و آبکی یا ضخیم ، سبز و چسبنده باشد - بنابراین مطمئن شوید که سریعاً پزشک چشم خود را برای تشخیص دقیق و معالجه مراجعه می کنید.
Blepharitis یک بیماری مزمن پلک ها می باشد. Blepharitis  االتهاب فولیکول های مو مژه یا تولید غیر طبیعی روغن از غدد meibomian در لبه داخلی پلک ها را توصیف می کند. یک بیماری مرتبط با نام اختلال عملکرد غده meibomian (MGD  ) می تواند باعث ترشحات پوستی چشم، پوسته شدن پلک و همچنین چرک چشم زرد یا سبز از دیگر علائم تحریک کننده و اغلب دردناک این بیماری می باشد.
Stye  یک غده meibomian  قفل شده در پایه پلک است که به طور معمول توسط یک فولیکول مژه آلوده ایجاد می شود. همچنین به آن ترکیبی Hordeolum گفته می شود، شبیه جوش در حاشیه پلک است و معمولاً با قرمزی، پلک های متورم و حساسیت در ناحیه آسیب دیده همراه است. چرک زرد، پوسته پوسته شدن پلک و ناراحتی در هنگام پلک زدن از عوامل این بیماری چشمی می باشد.
ملتحمه آلرژیک توسط آلرژن ها ایجاد می شود - گرده، شوره، گرد و غبار و سایر مواد تحریک کننده متداول که باعث آلرژی چشم می شوند. همچنین می تواند در اثر واکنش آلرژیک به آلاینده های شیمیایی، آرایش، محلول های لنز تماسی و قطرات چشم ایجاد شود. ترشحات چشم همراه با ملتحمه آلرژیک معمولاً آبکی است.
بر خلاف چشم قرمز ویروسی و باکتریایی، ملتحمه آلرژیک مسری نیست و همیشه بر هر دو چشم تأثیر می گذارد.
چشمهای خشک تولید ناکافی اشک یا اختلال در عملکرد غدد meibomian می تواند منجر به سندرم خشکی چشم شود - یک بیماری اغلب مزمن است که در آن سطح چشم ها تحریک و ملتهب می شوند.
علائم و دلایل خشکی چشم شامل قرمزی چشم، خونریزی چشم، احساس سوزش، تاری دید و احساس وجود چیزی در چشم شما (احساس بدن خارجی) است. گاهی اوقات، خشکی چشم نیز می تواند باعث بروز ترشحات چشم بسیار شود.
لنزهای تماسی
اگر لنزهای تماسی استفاده می کنید، ممکن است بیشتر از حالت عادی خواب در چشم خود داشته باشید. این می تواند به دلایل مختلفی از جمله عفونت چشمی مربوط به لنزهای تماسی، ناراحتی در لنزهای تماسی و در نتیجه خشکی و تحریک شدن چشم ها و همچنین مالیدن چشمان بیشتر در حین استفاده مخاطب باشد.
اگر هنگام استقاده از آنها، میزان ترشحات چشم افزایش پیدا می کند، لنزهای خود را بردارید و به پزشک خود مراجعه کنید تا از آسیب جدی چشم جلوگیری کند.
آسیب دیدگی چشم با عوامل خارجی (مانند خاک ، زباله یا ماده شیمیایی) می تواند باعث شود تا چشمان شما ترشح آبکی را به عنوان یک واکنش محافظ طبیعی ترشح کند.
اگر چرک یا خون در چشم (خونریزی زیر انسداد) بعد از آسیب دیدگی چشم رخ می دهد، برای درمان سریعاً به پزشک چشم خود مراجعه کنید. تمام آسیب های چشم باید به عنوان اورژانسی درمان شوند.
زخم قرنیه زخم قرنیه یک عفونت تهدید کننده بینایی و آبسه مانند قرنیه است که معمولاً در اثر تروما به چشم یا عفونت چشم درمان نشده چشم ایجاد می شود. اگر به موقع درمان نشود، زخم های قرنیه می تواند منجر به از بین رفتن کامل بینایی شود. درد چشم، قرمزی، پلک های متورم و ترشحات ضخیم چشم از خصوصیات زخم قرنیه است. چرک چشم می تواند آنقدر شدید باشد که قرنیه را صاف کند و بینایی را مختل کند.
درمان ترشح چشم
مقدار کمی ترشحات چشم بی ضرر است، اما اگر متوجه تغییر رنگ، فرکانس، قوام و مقدار آن شدید باشد، با پزشک چشم خود مشورت کنید. اگر عفونت چشم علتش مخاط چشم است، پزشک متخصص مراقبت از چشم ممکن است قطره و پمادهای ضد عفونی کننده و ضد ویروسی چشم را برای شما تجویز کند. اگر آلرژی چشم شما را آبکی و تحریک می کند، ممکن است قطره های آنتی هیستامین بدون نسخه و ضد احتقانات چشم از بین بروند.
کمپرس های گرم قرار داده شده بر روی چشم شما ممکن است به تسکین علائم خارش و ناراحتی عمومی چشم کمک کند، همچنین به از بین بردن چربی چشم کمک می کند.
اگر پلک های شما به هم چسبیده است، بهترین راه برای "عدم چسباندن" چشم ها، مرطوب کردن چشم ها با آب گرم و قرار دادن دستمال مرطوب برای چند دقیقه برای روی چشمان.
مراقبت در منزل
برای جلوگیری یا مدیریت ترشحات چشم ، این نکات ساده را دنبال کنید:
برای جلوگیری از بروز یا شیوع عفونت چشم از لمس چشم خودداری کنید.مرتباً دستان خود را بشویید، مخصوصاً اگر چشم قرمز مسری دارید.
اگر هنگام استفاده از لنز، دچار ترشح چشم هستید، لنزهای خود را برداشته و به پزشک چشم خود مراجعه کنید. گاهی اوقات تغییر مکان به تماسهای یکبار مصرف روزانه می تواند خطر تخلیه مربوط به لنز تماسی را کاهش دهد.
اگر به عفونت چشم مبتلا هستید، از هرگونه مواد آرایشی بالقوه آلوده مانند ریمل و خط چشم استفاده نکنید.
اگر آلرژی عامل آبکی چشم شماست ، محیط خود را بررسی کنید و سعی کنید در معرض.عوامل  تحریک کننده نباشید. اگر به قطرات چشم حساس هستید، سعی کنید از قطره های بدون مواد نگهدارنده استفاده کنید.
نوزادان و مجاری اشک آور مسدود شده
بسیاری از نوزادان با مجاری اشک آور مسدود شده، متولد می شوند. لوله هایی که اشک را از سطح چشم به داخل حفره بینی می ریزند - باعث ریزش آب چشم و (گاهی اوقات) ترشحات چشم می شوند.
علائم مجرای اشک مسدود شده شامل جمع شدن مداوم اشک در چشم است (حتی وقتی کودک گریه نمی کند)، که می تواند روی گونه ریخته شود. همچنین ممکن است مخاط چسبنده چشم وجود داشته باشد، به خصوص جمع آوری روی حاشیه پلک و ایجاد چسبندگی مژه ها.
برای کمک به تسکین علائم، با پاک کردن مرتب چشمان کودک با یک دستمال مرطوب و تمیز، ناحیه را تمیز نگه دارید. گوشه داخلی چشم نوزاد خود را به آرامی ماساژ دهید تا به باز شدن یا رفع انسداد مجرای اشک کمک کنید.
در حالی که بیشتر موارد وجود مجاری اشک مسدود شده در طی چند ماه اول زندگی کودک برطرف می شود، در اولین علائم مجرای اشک مسدود شده همیشه به پزشک چشم کودک خود مراجعه کنید تا برای معاینه جامع چشم ببندد تا یک مشکل جدی تر را رد کند.
اگر چشم نوزادان شما در حال تولید ترشحی ضخیم زرد یا سبز است، یا قرمزی و تورم در اطراف چشم وجود دارد، این می تواند نشان دهنده عفونت چشمی باشد که باید بلافاصله توسط پزشک چشم خود ارزیابی شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها