چه زمانی باید نسبت به وضعیت سیستم عصبی نگران شوید؟

نشانه هایی که در صورت مشاهده آن حتما باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری گزارش داده اند که در سال 2010 تقریبا 14 میلیون نفر به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده اند.
مراکز کنترل و پیشگیری بیماری گزارش داده اند که در سال 2010 تقریبا 14 میلیون نفر به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده اند.
کد خبر: ۱۲۷۸۵۹۲

نشانه هایی که در صورت مشاهده آن حتما باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید


چه زمانی باید نسبت به وضعیت سیستم عصبی نگران شوید؟ این امر به بسامد و شدت علائم بستگی دارد. مراکز کنترل و پیشگیری بیماری گزارش داده اند که در سال 2010 تقریبا 14 میلیون نفر به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده اند. به علاوه، 60 درصد از این موارد افراد بین سنین 25 تا 64 سال بودند. اما پزشک مغز و اعصاب کیست؟ متخصصان اعصاب در زمینه ی درمان اختلالات مغزی، نخاعی و عصبی تخصص دارند. به گزارش جام جم آنلاین به نقل ازدرمانکده بنابراین، درصورت تداوم علائم زیر وقت ملاقات با متخصص مغز و اعصاب تنظیم کنید:

1.سردرد


سردرد، دردی است که باعث حس سنگینی در سینوس ها، فرق سر، انتهای جمجمه و گردن و کتف ها می شود. اگر گه -گاه دچار سردرد شوید، طبیعی است اما سردردهای مکرر همراه با تهوع، استفراغ و حساسیت به نور نشانه ی میگرن است.

میگرن چیست؟


موسسه ی ملی سردرد تخمین می زند که 28 میلیون آمریکایی دچار میگرن هستند. زمانی که سلول های هایپراکتیو عصبی به عروق ایمپالس وارد کند، میگرن اتفاق می افتد. سپس عروق خونی منقبض می شود و موادی ترشح می کند که باعث درد و ناراحتی شدید می شود. میگرن از سردرد عادی متفاوت است چون مدت زمان بیشتری ادامه دارد. بسته به فرد و شرایط، میگرن بین 4 ساعت تا سه روز ادامه پیدا می کند.
چه چیزی باعث تحریک میگرن می شود؟
نمی توان به طور دقیق به یک علت اشاره کرد. البته تحقیقات نشان می دهد که میگرن به ژنتیک و تغییرات مغز مربوط است. عوامل بیرونی که باعث بروز میگرن می شود عبارت است از: استرس عاطفی، حساسیت به برخی مواد خاص در غذا، کافئین، تغییرات آب و هوا، چرخه ی قاعدگی، خستگی، گرسنگی، تغییر در الگوی خواب. نوشتن درباره میگرن به پزشک کمک می کند بهترین درمان ممکن را به شما ارائه دهد. زمان شروع و پایان میگرن، موقعیت، نوع و شدت درد، میزان اضطراب و غذایی را که قبل از بروز میگرن خورده اید یادداشت کنید.


2. سرگیجه


سرگیجه حسی طبیعی است که همه ما گه گداری آن را تجربه می کنیم اما سرگیجه ی مزمن این طور نیست. سرگیجه را می توان به سه نوع تقسیم کرد: قبل از سنکوپ؛ که در این حالت احساس می کنید دارید بیهوش می شوید. ازجمله علائم آن می توان به گیج رفتن سر، شنایی گنگ، از دست دادن بینایی و تهوع اشاره کرد. گیج خوردن: حتی زمانی که بی حرکت هستید، احساس می کنید دارید تکان می خورید. اغلب این تکان خوردن به صورت چرخش و تلوتلو خوردن است. ناوابستگی: احساس منگی. احساس می کنید انگار از بدن یا محیط دورتان جدا می شوید.


3. بیهوشی موقت


بیهوشی اغلب با حالت خلسه مقایسه می شود که در آن نسبت به وقایع آگاه نیستید. بیهوشی موقت در اثر بروز ایراد موقت در سیستم عصبی اتفاق می افتد و اگر پرتکرار باشد باید هرچه زودتر تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید. افراد از دو نوع بیهوشی رنج می برند: همراه با لرزش: فرد به اطراف تکان می خورد، انگار دچار تشنج شده است. بدون لرزش: فرد بی-حرکت و بدون واکنش به زمین می افتد. ممکن است در چند وضعیت مختلف دچار بیهوشی موقت شوید: به صورت تصادفی، هنگام استراحت، هنگام نفس نفس زدن، زمانی که حس می کنید از بدن و محیط اطرافتان جدا شده اید.


4. رعشه


به احساس لرزش غیرارادی در یک یا چند قسمت از بدن، رعشه می گویند. این حالت می تواند در دست، پا، سر، تارهای صوتی و نیم تنه اتفاق بیفتد. رعشه درصورت عملکرد اشتباه مغز که عضلات بدن را کنترل می کند، رخ می دهد. اگر مرتب دچار رعشه می شوید، با پزشک تماس بگیرید و فورا وقت ملاقات تنظیم کنید.
بیشتر بدانید: گزگز، مورمور شدن یا خواب رفتن دست و پا

5. درد یا بی حسی


درد مداوم و بی حسی در بدن نشانه ی بروز آسیب در اعصاب حسی است. اعصاب حسی اطلاعات را از پوست و ماهیچه به مغز و نخاع می فرستد. سپس این اطلاعات در مغز پردازش می شود و به شما اجازه می دهد احساس درد یا بی حسی کنید. تشخیص درد و بی حسی غیرطبیعی و مکرر در پیشگیری از بروز وضعیت های حاد پزشکی مانند سرطان، بیماری های خودایمنی حیاتی است.


6. از دست دادن قدرت چنگ زنی


درد یا بی حس شدن دست ها منجر به از دست دادن توانایی چنگ زدن می شود که سندرم تونل کارپ را به دنبال دارد. این اتفاق زمانی می افتد که عصب میانی، که از ساعد تا کف دست کشیده شده است، به مچ دست فشار داده شود. افرادی که از سندرم تونل کارپ رنج می برند در دستان خود احساس درد، مورمور شدن یا بی حسی می کنند. این سندرم به صورت تدریجی رخ می دهد اما تشخیص و درمان زود هنگام برای پیشگیری از بروز آسیب دائمی به عصب میانی ضروری است.


7. بی قراری


بی قراری هنگام راه رفتن غیرعادی است و بهتر است هرچه سریع تر به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. به علاوه، بی قراری از علائم بیماری پارکینسون هم هست که از اختلالات عصب شناختی است و در اثر تخریب آن دسته از نورون های مغز که کار کنترل حرکات را برعهده دارند رخ می دهد.
درحالی که درصورت بروز هریک از این هفت علامت باید به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید اما حتما باید شدت و بسامد هریک را نیز در نظر بگیرید. اگر بتوانیم تفاوت میان علائم عادی و غیرعادی را از هم تشخیص دهیم، آن وقت می توانیم تصمیم بگیریم آیا لازم است به متخصص مراجعه کنیم یا خیر.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها