رییس مرکز بهداشت کرمانشاه:

آلودگی آب روستای "شیخ‌صله" قطعی است

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: بنابر نمونه‌برداری‌های علمی از آب روستا و آزمایش‌های دقیق در مراکز مدرن آزمایشگاهی حوزه بهداشت استان، آلودگی منابع آبی روستای شیخ صله قطعی است.
کد خبر: ۱۲۷۵۷۲۷
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر ابراهیم شکیبا با بیان اینکه این نمونه برداری ها یک روز قبل از طغیان(مسمومیت اهالی روستا) و روز بعد از آن از آب مصرفی در مناطق مختلف روستا جمع آوری شده، اظهار کرد: همه آزمایش های انجام شده نشانگر آلودگی آب به دلیل عدم وجود کلر مناسب و آلودگی آب‌ با فاضلاب است.
 
وی افزود: در بررسـی مسـتندات و بازدیـدهای میدانی مشـخص شد از سه ماه گذشـته نوسانات کلر باقی مانده بـدلیل نقص فنی سیسـتم سـالم سازی آب، ثبت و به شـرکت آبفا گزارش شده است. همچنین وجود منابع آلاینـده در پیرامون منبع تـامین کننـده آب و عـدم بهسازی و لایروبی مخزن جمع آوری آب چشـمه و عـدم رعایت حریم بهداشتی منبع تامین کننده آب مشهود بود.
 
شکیبا گفت: در صـبح روز شروع طغیان میزان کلر باقی مانده در شبکه توزیع آب صفر گزارش و ثبت شده و بعدازظهر همان روز با انجام کلرزنی بصورت دستی و اسـتفاده از قرص های کلر، میزان کلر به ۲ "پی. پی. ام" در ابتدای شبکه توزیع و هفت دهم "پی. پی. ام" درفاصـله زمانی کوتاه در انتهای شـبکه رسـیده که این میزان کلرخواهی می تواند نشانه وجود ماده آلی در شبکه و آلودگی آب باشد.
 
وی اظهار کرد: همچنین آخرین نتیجه آزمایش میکروبی قبـل از بروز طغیان در تاریـخ ۱۵ شـهریور از روسـتای شـیخ صله و بازارچه مرزی از نظر اشریشـیاکلی و آلودگی آب بـا فاضـلاب توسط آزمایشـگاه آب و فاضـلاب مرکز بهـداشت ثلاث باباجانی مثبت گزارش شده است.
 
شکیبا گفت: نمونه برداری از آب شـبکه توزیع در حین طغیان در تاریخ ۱۷ شهریورماه انجام گرفت که بر اساس نتایج بدسـت آمده مشخص شد دارای آلودگی باکتریولوژیکی و غیرقابل استفاده برای شرب می‌باشد.
 
وی در خصوص موضوع مطرح شده مبنی بر احتمال مسمومیت اهالی روستا به دلیلی غیر از آلودگی آب نیز عنوان کرد: طی بررسـی های بعمل آمـده در سـطح روسـتا در چنـد روز اخیر مراسم خاص و دارای تجمع و همچنین توزیع مواد غـذایی و نذورات در بین خانوارهای روسـتائیان وجود نداشـته، بنابراین احتمال مسمومیت در اثر مصرف مواد غذایی منتفی است.
 
رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در خصوص احتمال مطرح شده مبنی بر آلوده بودن مخزن آب مدرسه روستا به دلیل راکد بودن آن در پی تعطیلی چند ماهه مدرسه و شروع مسمومیت از آنجا نیز گفت: با توجه به باز بودن مـدرسه، دانش آموران از آب لوله کشـی استفاده کرده اند، نه از آب این مخزن که موارد بیماری زیادی هم میان دانش آموزان مشاهـده شده است.
 
وی همچین به دفع فاضـلاب برخی خانوارهـا بصورت چاه جـذبی و اینکه تعـدادی از این خانوارها در بالادست مظهر چشمه تامین کننده آب روستا قرار دارند، اشاره کرد که می تواند باعث آلودگی آب روستا شود.
 
شکیبا عنوان کرد: در مجموع با دلایل و مستندات موجود بر اساس معیارهای علمی وزارت بهداشت، آلودگی منابع آب روستا قطعی است، البته در روزهای اخیر تلاشهای خوبی توسط فرماندار و مجموعه آبفا برای اصلاح و بهینه سازی آب روستا انجام گرفته است.
 
شکیبا اعزام تیم واکنش سریع معاونت بهداشتی، اقدامات درمانی به موقع و مناسب برای درمان بیماران بستری و سرپایی، تهیه نقشه اپیدمیولوژی و گروه های سنی، نمونه برداری باکتریولوژیک آب در مراحل متعدد، تهیه نمونه های التور و ارسال به آزمایشگاه شهرستان، تهیه نمونه های استول جهت آزمایشات باکتریولوژیک، انگل شناسی و کشت مدفوع، تهیه و ارسال به آزمایشگاه تحقیقات گوارش و کبد تهران، بیماریابی فعال بصورت خانه به خانه، تشدید نظام سندرمیک بیماریهای واگیر در منطقه بروز طغیان و کل شهرستان، درمان کلیه بیماران بستری سرپایی و پیگیری آنها تا حصول نتیجه قطعی، اعزام و استقرار اتوبوس آمبولانس در شهرستان و اعزام بیماران و پذیرش و درمان بیماران در بیمارستانهای مربوطه را از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در این مدت عنوان کرد.
 
از چند روز پیش جمعی از اهالی روستای شیخ صله شهرستان ثلاث باباجانی با علائم مسمومیت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کردند که فرماندار این شهرستان آخرین آمار مراجعین را 347 نفر اعلام کرد.
به گفته یدالله شکری به 282 نفر از این افراد خدمات درمانی ارائه شده که عمدتا به صورت سرپایی بوده و 33 نفر از این افراد هم به مراکز درمانی کرمانشاه و جوانرود اعزام شده اند.
روستای شیخ صله حدود 2500 نفر جمعیت دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها