فصل انگور و تهیه سرکه انگور خانگی فرا رسید

طرز تهیه سرکه انگور خانگی

درست کردن سرکه انگور در منزل با ساده ترین و سریع ترین روش
کد خبر: ۱۲۷۲۶۷۶

طرز تهیه سرکه انگور

در این مقاله از جام جم آنلاین در رابطه با طرز تهیه سرکه انگور خانگی با ساده ترین روش و همچنین خواص سرکه انگور و مضرات آن خواهیم پرداخت.

تهیه سرکه انگور شامل دو مرحله میشود که به شرح زیر است:

 

بیشتر بخوانید : طرز تهیه رب انار 

 

مرحله اول تهیه سرکه انگور

طرز تهیه سرکه انگور خانگی

ابتدا باید انگورها شسته شود ،
سپس انگورها را چنگ میزنیم و له میکنیم و در رف یابشکه ای میریزیم.

حالا باید به ازای هر یک کیلو انگور شیرین 150 الی 200 گرم آب به آن اضافه کنیم.
اضافه کردن آب بستگی به شیرینی انگور دارد ، یعنی هرچه شیرینی انگورها کمتر باشد ، میزان آب کمتری به سرکه انگور خود اضافه میکنیم و طبعا اگر میزان شیرنی انگورمان بیشتر باشد ، مقدار آب بیشتری اضافه میکنیم.

زمانی که انگور با آب مخلوط میشود ، واکنش هایی رخ میدهد که باعث ایجاد کف هایی به روی اب میشود ، پس باید دقت داشت که هنگام پر کردن ظرف یا بشکه ، مقداری از آن را سرخالی بگذاریم که سرریز نشود.

درب بشکه یا ظرف خود را بعد از اضافه کردن آب به انگورها میبندیم به صورتی که مانع از تردد هوا نگردد ، باید توجه داشت که ما در مراحل تهیه سرکه نیاز به هوا داریم زیرا برای تخمیر نیاز به هوا هست ، لذا نباید درب ظرف را سفت و کیپ کنیم ، بلکه باید جریان هوا کمی برقرار باشد تا در روند تهیه سرکه انگور ما مشکلی ایجاد نشود.

سوال در طرز تهیه انگور خانگی

اگر در مراحل تهیه سرکه انگور در ظرف یا بشکه را کیپ کنیم به صورتی که هوا رد و بدل نشود چه اتفاقی رخ میدهد؟

در مراحل تولید سرکه نباید درب ظرف را کیپ کنیم چرا که در صورت رد و بدل نشدن هوا سرکه ترش نمیشود و همان حالت شیرینی انگور را به خود نگه میدارد.

پشه سرکه چیست؟

طرز تهیه سرکه انگور خانگی

 بعد از 4 یا 5 روز که از مرحله اول تهیه سرکه انگور میگذرد ، انگورها رد بشکه یا  ظرف تغییر شکل میدهند ، یعنی انگورها لک دار میشوند و کم کم رو به گندیدگی  میروند ، در این زمان سر و کله حشراتی پیدا میشود که به آنها پشه سرکه یا میوه  میگویند ، جالب اینجاست که این پشه ها و حشرات در فرآیند تخمیر ماده اولیه و  تولید سرکه موثر میباشند.

 پشه سرکه حشره ای سات که به بوی فرآیند تخمیر و سرکه جلب میشود و   سبب حمل و نقل مخمرهایی است که عامل گندیدگی میوها هستند ، این پشه  ها عامل هایی که بر روی میوه های گندیده یا رسیده است را با خود حمل میکنند و بر روی انگورها می آورند و باعث تسریع فرآیند تخمیر میشوند.

اگر در فرآیند تهیه سرکه انگور دمای محیط از 25 درجه سانتیگراد پایین تر بیاید ، قدرت زاد و ولد این حشرات کم شده و حتی اگر دمای محیط به زیر 16 درجه برسد پشه ها از بین میروند !
و همچنین اگر بالای 30 درجه برسد نیز باعث عقیم شدن حشره نر و در نهایت باز منجر به از بین رفتن آنها میگردد ، بهترین دما جهت فعل و انفعالات درونی سرکه 25 درجه سانتیگراد خواهد بود.

هم زدن انگورها

بعد از گذشت یک هفته از مرحله اول که انگورها در حالت تخمیر هستند ، مشاهده میکنیم که انگورها حالت جوشیدن پیدا میکنند و کم کم سطح آن بالا می آید.

در این هنگام برای یک دست شدن انگورهای داخل ظرف ، و اینکه انگورهای روی سطح ظرف نیز کاملا پوسیده شوند ، نیاز هست که با یک هم زدن و جابجایی ، انگورهای داخل ظرف را یک دست کنیم.

این هم زدن در طی تهیه سرکه انگور 2 الی 3 بار باید اتفاق بیفتد . اگر درجه هوا به همان صورتی باشد که گفته شد ، بعد از حدود یک ماه انگورها کاملا له و شل میگردد و کم کم داخل ظرف ته نشین میشود.
به صورتی که روی سطح ظرف ، مایع حاصله قرار میگیرید. در این زمان روی سطح مایع حالت کف و کپک بوجود می آید.

مدت زمان این مرحله بستگی به دمای هوا دارد.

نکات تهیه سرکه انگور

در این حالت آب انگور اگر پر مایه باشد اصلا کپک نمیزند ، سفید رنگ بودن کف و کپک ایجاد شده روی سطح مایع نشان از کم مایه بودن آن است و کرم متمایل به قهوه ای بودن مایع نشان از مناسب بودن مایع جهت تهیه سرکه انگور خواهد داشت.

اگر میخواهیم سرکه انگور ما تلخ نباشد باید توجه داشته باشیم که آب انگور ما پرمایه نباشد ، در این حالت برای ترش مزه شدن سرکه انگور باید کمی آب به آن اضافه کینم.

حال اگر آب انگور ما کم مایه بشود باعث بی مزگی سرکه خواهد شد ، در این حالت باید کمی انگور شیرین داخل ظرف ریخته و دوباره صبر کرد تا حالت انگورهای جدید شبیه بقیه انگورها شود و مایه آب سرکه ما به اندازه کافی بشود.

پس از ایجاد حالت کف و کپک بر روی سطح ظرف و اندازه شدن میزان مایه آب داخل انگور ، در پایان مرحله اول یعنی بعد از حدود 50 الی 70 روز از شروع فرآیند تولید ، باید تفاله انگور را از آب آن جدا نماییم و بگذاریم در مرحله دوم کاملا ترش شده و تبدیل به سرکه بشود.

برای جلوگیری از اسراف و همچنین طعم بهتر سرکه ، بعد از جدا کردن تفاله های انگور از سرکه ، تفاله های انگور را مرود فشار قرار میدهیم تا اینکه آب آنها کاملا گرفته شود و این آبه به دست آمده را به سرکه انگور اضافه نماییم . این کار را معمولا با پارچه های توری انجام میدهند.

تذکر در تهیه سرکه انگور خانگی

برخی از افراد در تهیه سرکه ، از نمک ، خمیر نان و دیگر مخمرها استفاده میکنند که استفاده از این موارد د رتهیه سرکه مورد تایید نمیباشد .

مرحله دوم تهیه سرکه انگور خانگی

طرز تهیه سرکه انگور خانگی

نکته : ظرف مورد استفاده سرکه انگور باید شیشه ای باشد.

خروجی مرحله اول را آب انگور می نامند که در مرحله دوم تبدیل به سرکه خواهد شد.

در این مرحله باید منتظر ماند تا آب جدا شده از انگور تبدیل به سرکه شود که در این خصوص روی موارد ذیل باید دقت شود.

همان طور که در مرحله اول گفته شد ، بسیار مهم است که درب ظرف کیپ نباشد تا هوا در ظرف تردد کند ، در این صورت است که واکنش های شیمیایی انجام خواهد شد و روند تهیه سرکه انگور به درستی پیاده میشود.

در یک هوای معتدل که در مرحله اول به درجه های مختلف هوا اشاره کردیم حدود 10 الی 20 روز طول میکشد تا مایع حاصله که نام آن آب انگور است در مرحله دوم کاملا ترش شده و تبدیل به سرکه انگور گردد.

نکته مهم در روند تهیه سرکه انگور خانگی

در روند تهیه سرکه انگور بعد از مدتی مشاهده میکنید در انتهای ظرف شیشه ای ماده ای شبیه به گل ته نشین شده است ، این ماده باید از سرکه جدا گردد ، برای جدا کردن این ماده گل مانند باید سرکه را داخل ظرف دیگری انتقال دهیم ، تا جایی که گل ته ظرف باقی بماند و بتوان آن را دور ریخت ، این کار را یک تا دوبار بعد از حدود یک هفته از مرحله دوم که مایع به رنگ زلال در آمد انجام دهید.

حالا دیگر بعد از گذشت 10 الی 20 روز شما دارای سرکه انگور خاگی هستید ، سرکه را ترجیحا داخل ظرف شیشه ای بریزید و آن را در سایه نگه دارید.

خواص بی نظیر و فوق العاده سرکه انگور

طرز تهیه سرکه انگور خانگی

سوال اول که میتوان گفت در فواید سرکه انگور مهمترین سوال است این است که :

طبع سرکه انگور چیست؟

طبع سرکه انگور سرد و خشک است.

سرکه مایعی طبیعی است که در بسیاری از مصارف خوراکی های خانگی و صنعتی و همچنین در مصارف دارویی کاربرد دارد ، در کنار همه این مصارف ، یک یاز مهمترین و پرکاربردترین ویژگی سرکه انگور این است که د رتهیه انواع ترشی جات مورد استفاده قرار میگیرد.

سرکه دارای املاح معدنی و سرشار از ویتامین ها است.

از نکات مهم خواص سرکه انگور این است که هر یک لیوان سرکه انگور دارای 33 کالری انرژی است.

خواص سرکه انگور برای دستگاه گوارشی

سرکه در بهتر هضم شدن غذا بسیار تأثیر گذار است ، به این صورت که با حضور سرکه در انواع ترشی جات ها سالادهای فصل و طعم دهنده های غذایی باعث تحریک معده شده و در نتیجه ترشح معده بیشتر میشود و در تسریع هضم غذا نقش بسزایی ایفا میکند.

مخلوط شدن و همراه شدن سرکه انگور با سالادهای فصل سالم ترین و مغزی ترین سالادها را شکل میدهند زیرا که سرکه انگور سبب جذب بیشتر مواد ویتامینی و پروتئینی موجود در مواد سالاد مثل کاهو ، هویج ، خیار و گوجه فرنگی میشود .
از این رو استفاده از سرکه انگور د رتهیه سالاد های فصل توصیه میشود.

رقیق شدن خون ، تجزیه چربی ها و دفع سموم از کارهایی است که سرکه انگور به بدن کمک میکند و نتیجه این کارها باعث کاهش چربی کلسترول بدخون میشود.

اسید سیتریک موجود در سرکه ، هضم و جذب کلسیم موجود در سرکه و سایر مواد غذایی را آسان میکند و در سوخت و ساز بدن موثر است.

از بین بردن باکتری های مضر د رسیستم گوارشی را از بین برد ، بنابراین افرادی که مشکلات گوارشی چون :

یبوست ، نفخ ، اسهال ، دل درد و دفع نامرتب مزاج مواجه اند ، میتوانند با مصرف سرکه به رفع این مشکلات بپردازند.

سرکه از بروز گاز معده با متعادل کردن ترشح اسید معده جلوگیری میکند.

سرکه هضم گوشت را آسان میکند.

فواید سرکه انگور برای سلامت دهان و دندان

سرکه طبیعی ناظم متابولیسم بدن میباشد ، چون ترشح بزاق را زیاد میکند ، ترشح بزاق از نظر علم بیوشیمی، دارای مقدار زیادی مواد پروتئینی (آلبومین) است که غذا را بهتر حل و هضم می کند. همچنین اختلاط سرکه با بزاق دهان، از دندانها در برابر فساد دفاع می کند.

جرم گیری دندان و التهاب لثه ، رفع بوی بد دهان و سفیدی دندان ها از کارهای موثر سرکه انگور میباشد.
به این صورت که برای سفید کردن دندان ها هفته ای یک بار دندان های خود را با مسواک آغشته به سرکه کنید و بعد مسواک بزنید.

همچنین برای از بین رفتن بوی بد دهان ، دهان خود را با سرکه و گلاب به صورت مخلوط شست و شو دهید.

مخلوط سرکه انگور و نمک باعث بند آمدن خون دندانی میشود که به دلیل کشیدگی دندان خون ریزی کرده است.

فواید سرکه انگور در درمان گلودرد و رفع آبریزش بینی

بُخور سرکه انگور در رفع گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی موثر است و سردردی که در اثر بدی هوای محیط ، بخار حمام و زیادی صفرا باشد ، معالجه میکند.

همچنین بُخور سرکه در رفع گلودرد موثر است.

فواید سرکه انگور برای پوست

سرکه مصارف بسیار زیادی در موارد آرایشی و بهداشتی ، از جمله نگه داری پوست دارد. سرکه در کنترل جوش های سرسیاه ، بر طرف کننده پوست های پوسته پوسته شده ، کنترل کننده خشکی مفرط زمستانی و برطرف کننده فرسودگی و خستگی بدن و همچنین کمک موثری به عنوان شوینده مو و برای زدودن شوره سر میباشد.

مخلوط فوق العاده سرکه و عسل جهت خون مردگی های داخلی پوست به این صورت که با مالش دادن مرتب سریع تر و بدون جا ماندگی از بین رود.

برای پوست باید از مخلوط سرکه و آب استفاده کرد.اندازه لازم محلول رقیق از یک قسمت سرکه و هشت قسمت آب تشکیل شده است. اگر از سرکه سفید استفاده میکنید ، چند قطره روغن گل سرخ یا عطر آن را برای رایحه خوش بعد از شستشو اضافه کنید.

استفاده از سرکه به عنوان مایع شست و شو ، مخصوصا برای کسانی که پوستی چرب هستند و دارای جوش های سرسیاه هستند بسیار مفید خواهد بود.

دوش سرکه :

سرکه یکی از قدیمی ترین تمیز کننده های بدن ارزان و مفید است. دوش سرکه سیب و یا سرکه انگور بسیار سودمند است ، نصف فنجان از آن را به نیم لیتر آب اضافه کرده و بدن را شستشو دهید.
این شست و شو نباید هر روز تکرار شود زیرا بدن به یطور نرمال و طبیعی مواد چربی و اسیدی دارد.

مالیدن رسوب سرکه باعث معالجه کک و لک های بدن ، کهیر موثر است.

سرکه انگور و رفع بوی عرق

سرکه در درمان بوی عرق بدن ، قارچ پا و ورم پا موثر است و میتواند د ررفع احساس گرگرفتگی پاها تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

پاک کردن سم های بدن با سرکه انگور

سرکه جزو ضدعفونی کننده های بسیار قوی است و میتواند به عملکرد سم زدایی کبد کمک کرده و صفرا را از بین ببرد.

دیابت و فواید سرکه انگور

سرکه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید است.

در تحقیقات نشان داده شده است که مصرف روزانه 20 میلی لیتر سرکه (معادل 2 قاشق غذاخوری) هم به تنهایی و هم به صورت مخلوط با غذاها موجب کاهش اندیس گلیسمی مواد غذایی کربوهیدرات دار می شود. این اثر هم در افراد دیابتی و هم افراد غیر دیابتی دیده می شود. کاهش اندیس گلیسمی موجب می شود تا افزایش قند در بدن به آهستگی انجام شود.

سرکه در ساعت های قبل از خواب ، سطح قند خون را کاهش میدهد.

فواید سرکه در سلامت قلب و عروق

سرکه انگور، غنی از پلی فنول ها (polyphenols) است.

این مواد، آنتی اکسیدان های قوی هستند که می توانند بدن را در برابر آسیب های ناشی از مولکول های رادیکال های آزاد محافظت کنند.

رادیکال های آزاد در برخی از بیماری های مزمن از قبیل بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها و بیماریهای عفونی نقش اساسی دارند.

هرچه رنگ سرکه تیره تر باشد، آن سرکه حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری است.

البته قابل ذکر است که قبل از اضافه کردن هر گونه سرکه به رژیم غذائی خود، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

سرکه و حتی آب‌لیمو به دلیل ترشی مزه و ویتامین C موجود در آن حاوی اسید اسید اسکوربیک است که افراد که چربی دارند توصیه می‌شود از سرکه سفید برای کاهش کلسترول خون و چربی استفاده کنند چرا که سرکه خون رقیق کرده و تجزیه‌کننده‌ی چربی و عامل دفع سموم بدن است.

نقش سرکه انگور در درمان سردرد

اگر سرکه و گلاب را به مقدار مساوی مخلوط نموده و بجوشانند و سپس یک قطعه پارچه را با این محلول خیس نموده بر روی سر بیمار قرار دهند، سردردهای ناشی از کبد و صفرا را معالجه می‌کند.

درمان خارش و سوزش با سرکه

سرکه اگر روی محل خارش و یا خونریزی مالیده شود خارش و خونریزی های کوچک را بند می آورد.

سرکه اگر روی محل سوزش ناشی از سوختگی با آتش مالیده شود موجب درمان آن میشود.

در محل گزيدن جانوران سمي اگر سركه بريزيم از خون ريزي جلوگيري مي‌كند.

سرکه و استفاده از آن برای پیشگیری از سرطان

سرکه محرک بدن است و برای پاره ای از داروها، مانند آتروپینف ضدتریاک محسوب می شود. مدتها پیش سرکه را عامل سرطان زا می دانستند، ولی هم اکنون تا اندازه ای آنرا عامل مبارزه با مواد تولید کننده سرطان (کانسروژن) به حساب می آورند.

سرکه جایگزین نمک

در رژیم نمک (زیان نمک و نخوردن آن) خوردن سرکه مناسب است، چون سرکه نمک موجود در میوه ها را تحریک و زیاد نموده و از راه عرق کردن بدن خارج می نماید. در رژیم گوشت نیز همین گونه عمل می نماید، و تنها برای مبتلایان به بیماری کبد مناسب نیست. سرکه برای جلوگیری از چاقی و لاغری و همچنین در رژیم ضد دیابت بسیار سودمند است.

تاثیر سرکه در کاهش وزن

اسید استیک(( acetic acid از اجزای اصلی سرکه انگور محسوب می شود و می تواند از تجمع چربی ها در بدن جلوگیری کند و موجب کاهش وزن انسان شود، از این رو برای افرادی که رژیم لاغری دارند می تواند موثر واقع شود.

بسیاری از درمانگران طب سنتی چین بر این باورند كه مصرف سركه سیب می‌تواند تاثیر چشمگیری در كاهش وزن داشته باشد. این درمانگران نوشیدن مخلوطی از یك لیوان آب و 2 قاشق غذاخوری سركه سیب را یكی از بهترین شیوه‌ها برای افزایش سوخت‌وساز كالری‌ها می‌دانند. از طرفی این درمانگران به افراد دچار اضافه وزن توصیه می‌كنند كه به جای مصرف سس هنگام خوردن سالاد، از سركه انگور یا سركه‌سیب استفاده كنند.

اگر می خواهید با رژیم غذایی سرکه وزن خود را کم کنید، سعی کنید سالاد سبزیجات بیشتری را مصرف کنید و برای طعم دادن به آن به جای روغن زیتون و سس از سرکه استفاده کنید. این کار می تواند میزان کالری دریافتی شما را کم کند، حجم فیبر مصرفی را بالا ببرد و نتیجه ای رضایت بخش تر را حاصل کند.

سرکه تنها با 3 کالری در هر قاشق غذاخوری یک ماده ی خوراکی کم کالری به حساب می آید که می تواند طعم و عطر خوبی را به غذاهای شما اضافه کند. البته مصرف هر روزه ی آن می تواند خطرناک باشد.

تذكر: در صورتی سركه می‌تواند در كاهش وزن تاثیرگذار باشد كه فرد از رژیم غذایی مناسبی جهت كاهش وزن پیروی كند، در غیر این صورت سركه تاثیری در كاهش وزن نخواهد داشت.

تاثیر سركه در بارداري

درگذشته بيشتر افراد معتقد بودند كه مصرف سرکه در دوران بارداری می تواند به جنین آسیب زده و یا حتی منجر به مرگ جنین در رحم مادر شود.

ولي تحقيقات اخير نشان ميدهد كه مصرف متعادل و متعارف سرکه در بارداری نه تنها مضر نیست، بلکه در جلوگیری از کم خونی های مرتبط با زمان حاملگی و کمک به غلبه بر حالت تهوع و سوزش سردل در این دوران مفيد است

همچنين مادران باردار بهتر است كه به جاي استفاده از شوينده ها و پاك كننده هاي شيميايي از سرکه به عنوان یک پاک کننده ایمن برای تمیز کردن سرامیک، آینه، پنجره ها و… استفاده كنند.

تذكر: البته باز هم تاكيد ميكنيم كه مصرف متعادل آن بلامانع بوده و در صورتی که میل بیش از حد برای خوردن سرکه دارید بایستی حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

تاثیر سركه در شيردهي

برخی از مادران شیرده در دوران شیردهی تصمیم به کاهش وزن با مصرف خوراکی‌های طبیعی مانند سرکه می‌گیرند. مادران شیرده در 6 ماه اول نباید با هیچ روش خودسرانه‌ای از جمله مصرف خوراکی‌های طبیعی مانند سرکه اقدام به کاهش وزن کنند

فوايد سركه انگور از ديدگاه ائمه اطهار (ع)  

استفاده از سركه از سوی ائمه اطهار (ع) در چهارده قرن پیش مورد تاکید قرار گرفته است، چنانکه در این باره از علی بن ابراهیم از پدرش از ابن ابی عمیر از عبده الوسطی از عجلان نقل شده است: به همراه ابی عبدالله (ع) بعد از گذشت مقداری از شب شام خوردم و ایشان بعد از گذشت مقداری از شب شام می خورد و ایشان بعد از گذشت مقداری از شب شام می خورد پس سرکه و روغن زیتون و گوشت سرد آوردم پس تکه گوشتی برای ما می گذاشت که بخوریم و خودش سرکه و روغن زیتون می خورد و گوشت را نمی خورد و می فرمود: این غذای ما و غذای پیامبران است؛ و نیز روایت شده است که: نزد رسول خدا (ص) دوست داشتنی ترین غذا نان به همراه سرکه و روغن زیتون بود و ایشان می فرمودند: این غذای پیامبران است؛ وهمچنین امیرالمؤمنین علی (ع) فرموده اند: اهل خانه ای فقیر نمی شود تا زمانی که سرکه و روغن زیتون را خورشت و غذای خود قرار دهند و این غذای پیامبران است.

علاوه بر این از امام حسین (ع) در باب فواید سرکه ذکر شده است که: سرکه عقل را زیاد می کند؛ و در جایی دیگر این امام همام می فرمایند: ما با سرکه آغاز می کنیم همانطور که شما با نمک آغاز می کنید به درستی که سرکه عقل را زیاد می کند.

همچنین از امیرالمومنین علی (ع) نقل شده است که ایشان بیان داشته اند: همانا، سرکه غذای خوبی است که قلب را زنده می کند نخوت را از بین می برد؛ و نیز امام حسین (ع) می فرمایند: مداومت به سرکه خوردن، قطع می کند شهوت زنا را؛ و در جایی دیگر حضرت علی (ع) اشاره می دارند که: بهترین غذاها سرکه است که صفرا را می شکند و قلب را زنده می کند.

مدت ماندگاري سركه

 دوام سركه نامحدود است. حتی اگر بعد از مدتی كدر شود و رسوب كند، همچنان خاصیت دارد.

نكته مهم درباره سرکه های صنعتی

سركه‌ی مصنوعی(صنعتی) در مقایسه با سرکه ی طبیعی، از خاصیت چندانی برخوردار نیست. رنگ اصلی این سركه‌ها سفید بوده كه با رنگ مصنوعی كاراملی، برخی از آنها را به رنگ سركه‌های خانگی تبدیل می‌كنند.

در این سركه‌ها برای افزایش ماندگاری، از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود. بنابراین استفاده از سركه‌های صنعتی برای تهیه انواع ترشی توصیه نمی‌شود.

مضرات سركه انگور

مصرف هر روزه ی سركه می تواند خطرناک باشد. سرکه بسیار اسیدیست و ممکن است موجب سوزش گلو و معده شود و حتی می تواند به مینای دندان آسیب بزند. (حتما باید به صورت حل شده در آب و یا آبمیوه مصرف شود.)

افرادی که مبتلا به ضعف اعصاب، درد مفاصل و زخم معده هستند از مصرف این مایع به دلیل اسیدی بودن پرهیز کنند.

كساني كه بيماري ريه دارند و سرفه‌هاي خشك مي‌كنند سركه نخورند.

همچنین سركه می تواند با برخی داروها تداخل ایجاد کند، لذا قبل از مصرف منظم و زیاد سرکه و یا مکمل سرکه ی سیب حتما با پزشک مشورت کنید.

سركه كم كنندة نيروي جنسي است و براي سرد مزاجان مضر است.

اعصاب را پريشان مي‌كند. كساني كه دوست دارند چله نشيني كنند نبايد سركه بخورند.

مداومت در خوردن سركه ديد چشم را كم مي‌كند.

 مداومت در خوردن سركه رنگ را زرد و بدن را لاغر مي‌كند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱۰ انتشار یافته: ۴
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
۰
۸
سلام خیلی عالی بود ممنون
فردوسیان
Netherlands
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
۰
۷
سلام خیلی خوب بود
ممنون
نازی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
۱
۷
سلام
من درست کردم یک ذره زیادی تیره شده
ولی خوشمزه شده
چیکارکنم؟
ولی مزه اش خیلی خوب شده
عالیه
ممنون
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
۳
۶
سلام من یک هفته میشه انگورارو به کردم ریختم دبه درش بازه هنوز بوی سرکه نمیده الان هم زدم دیگه چیکار کنم

نیازمندی ها