jamejamonline
سلامت عمومی کد خبر: ۱۲۷۲۱۹۳ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹  |  ۲۱:۰۸

همه ما مجبوریم نکات بهداشتی را رعایت کنیم تا جلوی انتقال ویروس کووید-۱۹ را بگیریم، خستگی ناشی از این احتیاط‌ها تحت چنین شرایطی کاملاً طبیعی است.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مجبورید ماسک بزنید، دست‌هایتان را مدام بشویید، همه چیز را از دستگیره‌های در گرفته تا توالت ضدعفونی کنید، فاصله‌ اجتماعی با دیگران را رعایت کنید، خانه را فقط زمانی ترک کنید که ضروری است و مجبورید نگران سلامت خودتان و دیگر عزیزانتان باشید. این مراعات‌های هر روزه که ناچارید به آن‌ها عمل کنید و استرس‌هایی که اکنون دارید می‌تواند گاهی بار سنگینی بر شانه‌هایتان بگذارد.
 
دلیل پشت این احساس خستگی هر چه که هست، نمی‌توان انکار کرد که برای ما و عزیزانمان و به طور کل جامعه خطرناک است. رعایت نکردن دستورالعمل‌ها، هر چند که خسته و فرسوده شده باشیم، در این زمان یک راه‌حل نیست؛ زیرا واضح است که این ویروس جدید به این زودی‌ها رفتنی نیست و در تعداد موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا هر روز در حال افزایش است.
 
نکات زیر کمک می‌کنند با احساس خستگی خود بهتر کنار بیایید:
- برای یک روز یا حداقل چند ساعت، از تمام نگرانی‌ها و دل‌شوره‌هایتان یک قدم عقب بکشید و موقعیت و رفتار‌های خود را دوباره ارزیابی کنید. به افزایش احتمال ابتلای خودتان و عزیزانتان به این عفونت فکر کنید و تصور کنید اگر رعایت نکنید چه چیزی انتظارتان را خواهد کشید، و از این تصور، برای انگیزه دادن به خودتان جهت پایبند ماندن به اصول بهداشتی توصیه شده استفاده کنید.
 
- یک روتین جدید برای خود تعیین کنید. تغییر کردن سخت است؛ اما شما باید بپذیرید که برگشتن به روتین معمول گذشته امکان‌پذیر نیست. ایجاد روتین جدید می‌تواند کمکتان کند به اصول بهداشتی پایبند بمانید و یک زندگی نرمال جدید برای خود در نظر بگیرید.
 
- سراغ منابع خبری دیگر نروید. این کار به شما کمک می‌کند بدون احساس آشفتگی، در جریان درست اطلاعات نیز قرار بگیرید.
 
- به سلامت روانتان اهمیت بدهید و آن را جدی بگیرید. نسبت به هرگونه علامتی از استرس و اضطراب و افسردگی هشیار باشید و به محض این که با آن‌ها روبرو شدید به جای سرکوبشان، سعی کنید کنترلشان کنید. شما باید در وضعیت مناسب روحی و روانی باشید تا بتوانید از این بحران دشوار عبور کنید.
 
- ورزش کنید. ورزش بهترین چیزی است که می‌تواند به بهتر شدن احساستان کمک کند. هر ورزشی، حتی یک پیاده‌روی ساده مفید است. ورزش کردن سبب ترشح اندورفین شده و آدرنالینتان را بالا می‌برد. همین که از جای خود بلند شوید و حرکت کنید می‌تواند واقعاً برایتان مفید باشد.
 
- حرف بزنید. حرف زدن نیز بسیار مفید است. کافی است حرف‌های دلتان را به زبان بیاورید. زمان و مکان مناسبی برای حرف زدن پیدا کنید. نادیده گرفتن احساسات باعث نمی‌شود از بین بروند؛ درست مثل این است که سعی کنید یک توپ بادی را زیر آب نگه دارید. با سرکوب کردن احساسات، در نهایت کنترل خود را از دست خواهید داد و فوران خواهید کرد. آن‌وقت دیگر نمی‌توانید کنترل کنید احساساتتان تا کجا بروند و به چه کسانی اصابت کنند!.
 
- تفکر سازنده داشته باشید. شاید تصور کنید این موقعیت است که باعث احساسات ما می‌شود، اما در واقع احساسات ما ناشی از افکار ما نسبت به موقعیت پیش آمده هستند. ما نمی‌توانیم شرایط را تغییر بدهیم، اما می‌توانیم طرز فکرمان را تطبیق بدهیم. با خودتان و با دیگران مهربان باشید. پیش خودتان تکرار کنید: «من تمام تلاشم را می‌کنم».
 
- ذهن‌آگاهی و قدردانی را تمرین کنید. هر چه بیشتر ذهن‌آگاهی و قدردانی را تمرین کنید، برایتان ساده‌تر خواهد شد. سعی کنید در لحظه باشید. شما الان همین‌جا هستید، روی صندلی نشسته‌اید، نفس می‌کشید و به اطرافتان نگاه می‌کنید. ما اغلب خود را در خیلی از موقعیت‌های غیرضروری و منفی آینده تصور می‌کنیم یا در حال فکر کردن و غرق شدن در گذشته هستیم. اما باید در حال زندگی کنیم، هر روز و هر لحظه.
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چالش ناقلان بی علامت

چالش ناقلان بی علامت

ناقلان بدون علامت افرادی هستند که در ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی آنها ویروس وجود دارد اما علائم بالینی ندارند. این افراد در هر مکانی ممکن است حضور داشته‌باشند، بنابراین در مکان‌های شلوغ مخصوصا اتوبوس و مترو باید فرض کنیم هر فردی ممکن است ناقل ویروس باشد.

محک‌ ماسک

محک‌ ماسک

دیروز بالاخره استفاده از ماسک در تمام محل‌های سرپوشیده اجباری شد و آن‌طور که بیشترمان در سطح شهر، ادارات، بانک‌ها و حمل‌ونقل عمومی شاهد بودیم ‌اغلب شهروندان این مقررات را رعایت کردند.

مهمان کرونا نشویم

مهمان کرونا نشویم

مسؤولان وزارت بهداشت در روزهای گذشته بارها برگزاری مراسم خانوادگی ‌را دلایل افزایش آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا عنوان کرده‌اند.

گفتگو

بیشتر
از ترس کرونا

یك روان‌شناس در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان می‌کند نوعی اختلال اضطراب فراگیر طی بحران كرونا بسیاری را درگیر كرده است و همچنان ادامه دارد

از ترس کرونا

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
قرنطینه بدون تنش

نبود مهارت گفت‌وگو و کاهش آستانه تحمل ، قرنطینه خانگی را برای برخی خانواده‌ها مشکل کرده است

قرنطینه بدون تنش