یک متخصص ایرانی ساکن آمریکا با اشاره به ماندگاری عوارض کووید ۱۹ بر عملکرد ریه در برخی از بیماران مبتلا در کرونا، درصدد ساخت دارویی است که مراحل سفت شدن یا فیبروز ریه را متوقف و درمان کند.
یک متخصص ایرانی ساکن آمریکا با اشاره به ماندگاری عوارض کووید ۱۹ بر عملکرد ریه در برخی از بیماران مبتلا در کرونا، درصدد ساخت دارویی است که مراحل سفت شدن یا فیبروز ریه را متوقف و درمان کند.
کد خبر: ۱۲۷۰۷۴۹

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، دکتر «ساسان رفیعی» متخصص بیهوشی و از اعضای ارشد شرکت داروسازی آپ‌رایت هشدار داد، آن دسته از بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان بستری و سپس بهبود پیدا می‌کنند ممکن است دچار عوارض ماندگار این بیماری شوند.

وی با بیان این مطلب که مایع جمع شده درون کیسه‌های هوایی کوچک و انعطاف‌پذیر ریه‌ها بر اثر ابتلا به کرونا باعث ایجاد فیبروز می‌شود، افزود: تشخیص این بیماری معمولا سه سال طول کشیده و هنوز برای آن درمان مشخصی پیدا نشده است.

این متخصص ایرانی توضیح داد: فیبروز ریه یک بیماری پیشرونده و به این معناست که فرد ممکن است سال‌ها مشکلی را حس نکند. اما بیماری به تدریج پیشرفت می‌کند و کمتر به حوزه توجه شده است. رفیعی عنوان کرد که برخی بیماران ممکن است تا پایان عمر به دستگاه تنفس مصنوعی وابسته و برخی دیگر نیز به پیوند ریه نیاز داشته باشند.

به نوشته دیلی میل، این متخصص ایرانی از سال ۲۰۰۵میلادی درباره فیبروز ریوی تحقیق کرده و به طور هم‌زمان دکترای خود را در زمینه فیزیولوژی مولکولی، سلولی و سیستمیک از داشنگاه کالیفورنیا اخذ کرده است.

او اینک در شرکت داروسازی آپ‌رایت در حال ساخت ترکیب جدیدی است که این بیماری را درمان کند.

رفیعی می‌گوید: مساله محدود به این نیست که امروز چند نفر بر اثر کرونا زندگی خود را از دست می‌دهند. بلکه پس از نابودی این ویروس، عوارض آن سال‌ها باقی خواهد ماند.

«اندرو یانگ» شریک رفیعی در این پروژه هم در اظهار نظر مشابهی عوارض طولانی مدت کرونا را مایه نگرانی خواند و افزود؛ ۴۰ درصد بیماران مبتلا به نوع شدید کرونا، واکنش‌های ایمنی حادی را تجربه کرده که به سندرم دیسترس حاد تنفسی معروف است و سپس به فیبروز ریه منجر می‌شود.

وی افزود: در این مقطع صدها هزار نفر بر اثر کووید ۱۹ زندگی خود را از دست داده‌اند؛ اما ما معتقدیم تعداد بیمارانی که به نوع شدید کرونا مبتلا شده و به تدریج عوارض آن عود خواهد کرد صدها هزار نفر خواهند بود.

یانگ سپس ادامه داد: به نظر من هرچه زمان بیشتر می‌گذرد افکار عمومی بیشتر متوجه می شوند که دقیقا چرا کووید ۱۹ یک بیماری مهلک و به طور بالقوه مرگبار است.

او در همین حال عنوان کرد، ترکیب جدیدی که در مراحل پایانی ساخت آن قرار دارد، می‌تواند آثار فیبروز ریوی را بر طرف کرده و باعث بهبودی کامل بیمار شود.

رفیعی نیز معتقد است این دارو که بصورت استنشاقی ارائه خواهد شد، حتی می‌تواند زخم‌های ناشی از فیبروز ریه را از بین ببرد.

با این حال به گزارش دیلی میل، مراحل ثبت و صدور مجوز از سوی سازمان غذا و دارو آمریکا دست‌کم ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد. داروسازی آپ‌رایت درخواست تسریع در رسیدگی به این پرونده شده است.

از سویی دانشمندان سراسر جهان درصدد کشف واکسن کووید ۱۹ هستند تا از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری کنند. تاکنون بیش از ۵۴۶ هزار و ۷۸۵ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در جهان زندگی خود را از دست داده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها