گاهی اوقات ماه‌ها حقوق خود را پس‌انداز می‌کنیم که برخی از وسایل غیر ضروری را تهیه کنیم. سپس می‌شویم نگهبان و مسئول تمیز کردن آنها.
گاهی اوقات ماه‌ها حقوق خود را پس‌انداز می‌کنیم که برخی از وسایل غیر ضروری را تهیه کنیم. سپس می‌شویم نگهبان و مسئول تمیز کردن آنها.
کد خبر: ۱۲۶۹۹۸۸

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، فرهنگ مصرف‌گرایی که بیشتر جوامع به سمت آن هدایت می‌شوند یعنی میل به خرید وسایل، بیش از حد نیاز.

به طوری که شاید برخی وسایل در خانه‌های ما سال به سال مورد استفاده قرار نگیرند؛ اما ما آنها را می‌خریم.

گاهی اوقات ماه‌ها حقوق خود را پس‌انداز می‌کنیم که برخی از وسایل غیر ضروری را تهیه کنیم سپس می‌شویم نگهبان و مسئول تمیز کردن آنها.

آن وقت مجبوریم در هر خانه تکانی وسایلی که هیچ کار مفیدی برای ما انجام نمی‌دهند را گردگیری کنیم و جایشان را عوض کنیم و اگر اتفاقی برای این وسایل بیفتد به شدت غصه می‌خوریم.

حالا بیایید از آشپزخانه شروع به شناسایی و اگر موافق هستید شروع به حذف وجود زاید این وسایل کنیم.

اهمیت این موضوع در اینجاست که سلامت دست و پای ما مهم‌تر از تمیز کردن وسایلی است که به هیچ دردی نمی‌خورند.

گاهی اوقات ما سالها از بدن خود برای مراقبت از این وسایل کار می‌کشیم و دردهایی مانند آرتروز و گرفتگی عضلات را تحمل می‌کنیم.

ما با حذف این وسایل غیرضروری، به بدن و وقت خودمان احترام می‌گذاریم.

شما می‌توانید نه تنها در آشپزخانه بلکه با دیدگاهی جدید به خانه خود، هر آنچه که در خانه غیر ضروری است را حذف کنید.

۱. هسته‌گیر سیب

ریچل جونز، موسس سایت نوریشینگ مینیمال، بر این عقیده است: «اگر از وسایلی مانند هسته‌گیر سیب، پوست‌کن ملون، تقسیم‌کننده آواکادو، ورقه‌کننده سیب‌زمینی، خردکننده‌ی پیاز و غیره که یک‌بار در ماه هم استفاده نمی‌کنید بهتر است آن را دور بیندازید».

درست است که با خرید این وسیله‌ها به خودی خود ضرر کردید، حداقل با جاگیری در آشپزخانه اجازه ندهید باعث ضرر بیشتر شود. در هر مرتب کردن و خانه‌ تکانی شما مجبورید آنها را بیرون بیاورید بشویید، خشک کنید و سر جایشان بگذارید. جلوی ضرر را از هر جا بگیرید، منفعت است.

۲. ظروفی که هیچ‌گاه استفاده نمی‌شوند

در آشپزخانه ظروفی وجود دارند که هیچ‌گاه استفاده نمی‌شوند. دقت کنید! برخی از ظروف که به اصطلاح دم دستی هستند و همیشه مورد استفاده هستند و برخی دیگر از ظروف را برای مواقعی که مهمون داریم یا تعدادمان بیشتر است استفاده می‌کنیم که هر دو مورد از این قائده مستثنا هستند.

روی صحبت ما با آن دسته از ظروفی است که سال به سال استفاده نمی‌شوند و فقط هستند که در آشپزخانه جا را تنگ کنند.

ظروفی که نه دم دستی هستند نه برای مهمان؛ اما ما فکر می‌کنیم بالاخره روزی به کارمان می‌آیند.

اغلب تا می‌خواهیم از شر این وسایل خلاص شویم به یاد ضرب‌المثل «هر چیزی به خار آیند روزی به کار آید» میفتیم و منصرف می‌شویم در حالی که این وسایل خار نیستند آنها بلااستفاده هستند.

این ظروف را از آشپزخانه خود دور کنید تا از فضای خالیی که ایجاد می‌شود حیرت‌زده شوید. گاهی اوقات یک وسیله در آشپزخانه خواهرمان خیلی کاربرد دارد ولی در خانه ما نه. باز هم نیازی نیست که آن وسیله را به توصیه خواهر، نگه داریم.

۳. پیمانه‌های اندازه‌گیری

موضوع اینجاست که ما سعی می‌کنیم به هنگام آشپزی ظروف کمتری را کثیف کنیم تا مجبور نباشیم بعد از آشپزی با کوهی از ظروف کثیف روبه‌رو شویم پس اغلب از پیمانه‌های اندازه‌گیری جدا استفاده نمی‌کنیم.

این قاشق‌های اندازه‌گیری از جای ظرف‌های شسته شده به پایین میفتند و مورد استفاده واقع نمی‌شوند پس بهتر است به این موضوع بیشتر دقت کنیم و ببینیم امثال این وسیله در آشپزخانه چه وسایلی را داریم که بیشتر مایه زحمت هستند تا استفاده.

می‌توانیم آنها را به بیرون از آشپزخانه هدایت کنیم یا در جاهای ادویه‌ای به صورت جداگانه گذاشته و به موقع استفاده کنیم.

به خاطر داشته باشید که این وسایل پلاستیکی در ادویه زردچوبه تجزیه می‌شوند. بهتر است این جنس از پیمانه‌ها را قبل از جای‌گذاری در ظروف ادویه‌جات با جنس بهتری جایگزین کنیم.

۴. ظروف پلاستیکی بلاتکلیف

به جای خرید چند باره از یک سایز ظروف پلاستیکی سعی کنی یک ست از چند سایز مختلف و با کیفیت را تهیه کنید.

در این صورت دور ریز مواد غذایی هم کمتر می‌شود و می‌توانید آنها را در یخچال نگه‌داری کنید. برخی مواقع ما ظروف پلاستیکی بی‌کیفیت را می‌خریم و از آنها استفاده هم نمی‌کنیم؛ حتی اگر بخواهیم استفاده هم بکنیم جای کافی برای آنها نیست. پس بهتر است این ظروف کم کیفیت پلاستیکی را از آشپزخانه خود دور کنیم.

۵. ظروف کم استفاده

گاهی اوقات ما در هنگام خرید هم می‌دانیم که برخی از ظروف کم استفاده هستند، مانند ظرف‌های کیک‌پزی، ماهیتابه‌هایی که تفلون نیستند و مواد غذایی به آنها می‌چسبد و ظروف تزیینی که به طرح‌های قلب، دایره و غیره هستند.

این ظروف گاهی شکستنی و گاهی روحی یا آلمینیومی هستند که باید برای جلوگیری از شکستن یا قُر شدن در جای مخصوصی نگه داشته شوند. حالا بگذارید کمکی به شما بکنیم، اگر از این وسایل ۶ ماه یک‌بار هم استفاده نمی‌کنید، بیندازیدشان دور چون به هرحال به کار شما نمی‌آیند.

۶. برخی وسایل برقی که کارکردی شبیه به هم دارند

پُلوپز و کیک‌‎پز، هم‌زن برقی و میکسر، مخلوط کن و میکسر، اینها برخی از وسایلی در آشپرخانه هستند که می‌توانید به جای همدیگر استفاده کنید.

میکسر با جا به جایی یک تیغه‌ پلاستیکی به تیغه‌ آهنی از هم‌زن به مخلوط ‌کن تغییر کاربری می‌دهد.

پس اگر در آشپرخانه خود چندین گجت (وسایل اختراعی جدید) آشپرخانه‌ای دارید بهتر است از مشابه‌های یکدیگر خلاص شوید و فضای بیشتری را برای خود داشته باشید.

به هنگام خرید دقت کنید و ببینید که اگر اسم دستگاه‌برقی آشپزخانه‌ای متفاوت است آیا عملکرد متفاوتی هم دارد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها