jamejamsara
سرا خانواده کد خبر: ۱۲۶۸۶۱۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹  |  ۱۷:۰۸

کافئین، طعم گس و تلخ می‌تواند از دلایل اعتیاد به قهوه باشد. شاید به طور مستقیم از قهوه‌ خالص استفاده نکنید؛ بلکه مشتقات آن مانند لاته، نسکافه و کاپوچینو مورد علاقه‌ی شما باشد. در این صورت نیز کافئین موجود در این دسته از نوشیدنی‌ها می‌تواند گرایش شما را توجیح کند.

title

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، در میان ایرانی‌ها چای محبوبیت بیشتری نسبت به قهوه دارد و به طبع اعتیاد به چای نیز بیشتر از نوشیدنی‌های دیگر است؛ ولی نمی‌توان از اعتیاد به قهوه به سادگی گذر کرد.

جالب است بدانیم قهوه روز به روز در ایران طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. کافیین، طعم گس و تلخ می‌تواند از دلایل اعتیاد به قهوه باشد.

شاید به طور مستقیم از قهوه‌ خالص استفاده نکنید؛ بلکه مشتقات آن مانند لاته، نسکافه و کاپوچینو مورد علاقه‌ شما باشد.

در این صورت نیز کافئین موجود در این دسته از نوشیدنی‌ها می‌تواند گرایش شما را توجیح کند. در ادامه  تغییراتی که در زندگی شما بعد از ترک قهوه به وجود می‌آید را بخوانید.

۱. کم کردن وزن: بسته این موضوع که شما چه نوع قهوه‌ را دوست دارید ممکن است بعد از ترک قهوه کاهش وزن داشته باشید. اگر قهوه‌ خود را با شکر، خامه و دیگر موادی غذایی پرکالری میل می‌کنید قطعا بعد از ترک آن با کاهش وزن مواجه می‌شوید.

در سال ۲۰۱۷، نتیجه‌ پژوهشی در مجله‌ سلامت عمومی منتشر شد که ثابت می‌کرد دو نفر از هر ۳ نفر قهوه خود را با قهوه می‌نوشند.

۲. اضافه وزن کردن: یکی از خواص قهوه در صبح کم کردن اشتها و لاغری است. در این صورت اگر شما قهوه بدون شکر صبح را ترک کنید، نیاز به خوردن صبحانه کامل دارید که ممکن است وزن اضافه کنید.

۳. می‌توانید بهتر بخوابید: کافئین موجود در قهوه و مشتقات آنها، ساعت و کیفیت خواب شما را برهم می‌ریزد. وقتی قهوه را ترک می‌کنید خواب شما عمیق‌تر و بیشتر از قبل می‌شود. طبق مطالعاتی در سال ۲۰۱۳، در مجله‌ کلینیک پزشکی خواب، نوشیدن ۶ ساعت قبل ازبر کمیت و کیفیت خواب اثر منفی می‌گذارد.

۴. سردردهای مکرر: ترک قهوه به کمبود هورمون‌های آدرنالین و دوپامین منجر می‌شود، هورمون‌هایی که در هنگام خستگی و استراحت به کمک ما می‌آیند. با مصرف مکرر قهوه، کافیین در ترشح این هورمون‌ها به میزان طبیعی، اختلال ایجاد می‌کند. بعد از ترک قهوه و تا زمان بازتولید هورمون‌ها، این سردردهای گهگاهی ممکن است به سراغتان بیایند که البته موقتی هستند.

۵. احساس مریض بودن: سردرد تنها نشانه‌ ترک قهوه نیست. کسانی که در دوره‌ ترک قهوه بودند علائمی دیگر مانند افسردگی، اضطراب، سرگیجه، بی‌خوابی، علائمی مانند آنفولانزا، کج‌خلقی، عدم تعادل روحی و تنبلی را گزارش دادند؛ اما نکته‌ی مثبت اینجاست که ایبن علائم موقتی هستند و تنها برای مدت کمی (تقریبا دو روز) شما را درگیر می‌کنند.

۶. لبخند زیباتری خواهید داشت: قهوه محلول اسیدیته است که این به معنای باقی ماندن در بین دندان‌ها و به مرور زمان از بین بردن و جرم گرفتن دندان‌هاست. ترک قهوه در قدم اول به داشتن دندان‌های سالم در طول زندگی کمک می‌کند.

۷. کمبود آنتی اکسیدان: طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ و۲۰۱۸ انجام شد، کسانی که قهوه می‌نوشند از مقدار زیادی آنتی اکسیدان بهره می‌برند که از بیماری‌هایی مانند پارکینسون و آلزایمر جلوگیری می‌کند و احتمالات دیگر بیماری‌ها را نیز کاهش می‌دهد؛ ولی مجموع مضرات و خواص قهوه به ترک اعتیاد آن بیشتر تاکید دارد. شما می‌توانید با مصرف سبزیجات تازه، میوه و نوشیدنی‌هایی مانند چای، جای خالی آنتی اکسیدان‌ها را پر کنید.

۸. عدم تمرکز: ترک قهوه شما را دچار خستگی کاذب و نوسانات حالات روحی قرار می‌دهد که موجب عدم توانایی تمرکز بر موضوعات مختلف می‌شود. سعی کنید آدامس بجوید تا مغزتان را بیدار و هوشیار نگه دارید.

۹. دچار یبوست شدن: کافئین به عنوان نوعی مسهل در روده عمل می‌کند که گوارش را تسهیل می‌بخشد. با ترک قهوه این امکان وجود دارد که دچار یبوست شویم. اما راه‌حل‌های سالم‌تری برای تسهیل گوارش نیز وجود دارد. تنها سعی کنید غذاهای فیبردار به مقدار زیاد، آب فراوان و ورزش منظم را در برنامه‌ی خود داشته باشید.

۱۰. احساس آرامش‌ بیشتر: اگر مدام پای خود را تکان می‌دهید و صندلی خود را می‌چرخانید، بهتر است با شات‌های دابل اسپرسو خداحافظی کنید. کافئین قهوه باعث افزایش ترشح هورمون آدرنالین و استرس در بدن می‎شود که با ترک قهوه این فشار از بدن برداشته می‌شود و به آرامش بیشتری می‌رسید.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
کنترل کرونا با تشویق و تنبیه

کنترل کرونا با تشویق و تنبیه

نقش‎ها را باید جدی گرفت. اگر می‎‌خواهیم پروتکل‎های بهداشتی مقابله با بیماری کرونا رعایت شود، آمار ابتلا به بیماری کاهش پیدا کند یا کمک کنیم آمار مرگ و میر کم شود، باید هر کسی نقش خود را درست انجام دهد.

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

دقیقاً 10سال پیش، رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل از شرایط محیطی و محاطی کشور و آگاهی از آینده جامعه، مهم‌ترین مسأله روز اقتصادی را شیوه مصرف آحاد مردم ومسؤولان و راه برون‌رفت از مشکلات پیش‌رو را صرفه‌جویی عمومی و اصلاح الگوی مصرف دانستند و بر این اساس، شعار سال 88 را «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» نام نهادند و فرمودند: «من آنچه را که می‌خواهم در این برهه عرض کنم این است که ملت عزیز جداً از اسراف و زیاده‌روی پرهیز کنند. چون وضع جامعه ما از لحاظ مصرف، وضع خوبی ندارد...عادت‌های ما، سنت‌های ما، روش‌های غلطی که از این و آن یاد گرفته‌ایم، ما را سوق داده است به زیاده‌‌روی در مصرف به نحو اسراف. یک نسبتی باید در جامعه میان تولید و مصرف وجود داشته باشد. امروز در کشور ما اینجوری نیست.»

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر