محققان دانشگاه آریزونا موفق به یک اکتشاف بزرگ شدند که می‌توان آن را قدیمی‌ ترین و عظیم‌ترین اثر تاریخی ایجاد شده توسط تمدن کهن مایا تا به امروز نامید.
کد خبر: ۱۲۶۸۲۸۱

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، این سازه با استفاده از فناوری سنجش از راه دور (لیدار) کشف شده و دارای ۱۴۰۰ متر طول و ۱۰ تا ۱۵ متر ارتفاع است که بنابر اعلام باستان‌شناسان در محوطه باستانی واقع در ایالت تاباسکو مکزیک و در نزدیکی مرز این کشور با گواتمالا کشف شده است.

این سازه تاریخی که قدمت آن به حدود ۳ هزار سال می‌رسد، قدیمی ترین اثر ساخته شده‌ در دوره تمدن مایا و بزرگترین اثر در تاریخ قبل از اسپانیایی منطقه محسوب می‌شود که تاکنون شناخته شده است و به احتمال فراوران برای انجام مراسم‌های بزرگ و دسته جمعی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

پروفسور «تاکشی اینومتا» از محققان دانشکده باستان‌شناسی دانشگاه آریزونا در این باره گفت: «با استفاده از فناوری سنجش از راه دور (لیدار) متوجه حضور یک سکوی بسیار بزرگ شدیم و با استفاده از انجام آزمایش‌های دقیق‌تر وجود یک بنای عظیم به شکل شکو و مستطیلی تائید شد. این منطقه توسعه یافته و جنگل نیست و مردم در آن زندگی می‌کنند اما به دلیل بزرگی و صاف بودن آن تاکنون ناشناخته باقی مانده بود. این اثر شبیه به یک چشم‌انداز طبیعی است اما بررسی‌ها نشان داد که دارای شکل طراحی شده بسیار خوبی است».

باستان‌شناسان با کاوش در این محوطه به این نتیجه رسیدند که این اثر تاریخی عظیم بین ۱۰۰۰ تا ۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده است.

«مایا»ها یکی از بزرگ‌ترین تمدن‌های نیم‌کره غربی را که بخش‌های عظیمی از آمریکای مرکزی را دربرمی‌گرفت، به وجود آوردند.

شهرهای متعلق به این تمدن معمولا شامل معابد هرمی شکل و ساختمان‌هایی با تخته سنگ‌های عظیم بود.

زراعت و صنعت ساخت فولاد، سیستم‌های آبیاری ویژه و سیستم نوشتاری هیروگلیف از ویژگی‌های این تمدن بود.

اما تمدن مایاها در فاصله بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلادی به سرعت دچار افول شد که دانشمندان جنگ، آب و هوا، بیماری و سیاست را از عوامل موثر بر این رویداد می‌دانند.

کشف قدیمی‌ترین و بزرگترین اثر تاریخی تمدن «مایا» (+عکس)

کشف قدیمی‌ترین و بزرگترین اثر تاریخی تمدن «مایا» (+عکس)

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها