کد خبر: ۱۲۶۵۱۸۰

تهدید ترامپ بر علیه ایران، فرار رو به جلو است

با توجه به تهدید اخیر ترامپ بر علیه ایران، می توان برای این مساله دو علت بر شمرد. اولین مساله مشکلات عدیده ای است که ایالت متحده را گرفتار کرده است. ترامپ به دلیل نحوه مدیریت خود در بحران کرونا به شدت زیر فشار انتقادها است. همچنین افزایش غیر قابل تصور بیکاری در آمریکا و 26 میلیون نفری که مشاغل خود را از دست داده اند و دعواهای حزبی در این کشور از جمله مسائلی که رییس جمهور آمریکا با آنها دست به گریبان شده است. در چنین شرایطی او قصد دارد توجه را به مسائلی بیرونی جلب کند. سابق بر این نیز وقتی بحرانی رخ می داد دولت آمریکا با بهره برداری از فرصتها توجه افکار عمومی این کشور را نسبت به مسائل خارجی جلب می کرد. در این کنش و واکنش تلاش می شود از چهره ترامپ فردی مقتدر ساخته شده و به نمایش در بیاید فردی که بدون هیچ گونه تزلزلی با دشمنان آمریکا مقابله می کند و می تواند منافع آمریکاییان را تامین کند او خود را در مبارزه با تروریسم فردی بی ترحم و بدون ضعف نشان می دهد. این نمایش برای طیفی از رای دهندگان آمریکایی قابل قبول است .

کمتر کسی در دنیا جرات پیدا می کند شخصیتی چون سردار سلیمانی را مورد هدف قرار بدهد چون شکی نیست که ایران در دفاع از منافع خود ترس و تعدیلی ندارد و طی ماه های اخیر پیشرفت هایی در زمینه توان دفاعی و سیاست های منطقه ای ایران دیده شده است. حمله ایران به پایگاه آمریکایی ها در عراق و پرتاب ماهواره نور که توسط سپاه پاسداران ساخته شده و عدم تردید از هشدار دادن به ناوگان دریایی آمریکا از جمله مواردی است که به آمریکا ثابت می کند ایران قصد کوتاه آمدن ندارد.

در شرایطی که کرونا جهان را فرا گرفته است آمریکا گمان می کرد اقتصاد ایران نیز با این بحران دچار فروپاشی خواهد شد اما این بحران در ایران مدیریت شد و نشان داد ایران از توان بالایی در مدیریت برخوردار است. در چنین فضایی شخص ترامپ برای منحرف کردن اذهان عمومی و نشان دادن چهره ای مقتدر از خود نمایشی به راه انداخته تا پیامی به ایران منتقل کند و ایران را از واکنش های بیش از این باز بدارد. اما به عمل رسیدن این تهدید بعد از واقعه عین الاسد مورد تردید است. آمریکا قبل از حمله موشکی ایران تهدید کرده بود در صورت هر اقدامی 52 نقطه از ایران را مورد اصابت موشک قرار می دهد ولی با اینکه در حدود 100 نفر در حمله ایران به عین الاسد دچار آسیب مغزی شدند اما آمریکایی ها هیچ اقدامی نکردند.

امیر علی ابوالفتح تحلیلگر مسائل امریکا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها