یک متخصص طب سنتی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

بررسی درمان ویروس کرونا با طب سنتی / این ویروس «سرد» است یا «گرم»؟

یک متخصص طب ایرانی می گوید بر اساس بررسی هایی که در این چند روز انجام داده و پس از اخذ اطلاعات از همکاران متخصص ویروس شناسی در دانشگاه، به این نتیجه رسیده که این ویروس با توجه به اینکه برای زنده ماندن به محیط سرد نیاز دارد می تواند تا زمانی که به سلول موجود زنده نرسیده است با مزاج سرد رفتار کند.
کد خبر: ۱۲۶۰۷۷۱

دکتر روشنک قدس متخصص طب ایرانی و همچنین استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به جام جم آنلاین ، گفت: ویروس کرونا پس از ورود به سلول، فرصت آزادسازی ژنوم خود از داخل دو لایه فسفولیپیدی که آن را استتار کرده می یابد و از آن پس با رفتاری تهاجمی مدیریت سلول را به عهده می گیرد.

وی عنوان کرد: در نتیجه از این مرحله به بعد رفتاری با مزاج گرم نشان خواهد داد که وجود تب در بیمار نیز آن را تایید می کند. به نظر می رسد تا زمانی که ویروس در ناحیه بینی و فضای حلقی و گلو یعنی در قسمت فوقانی مجاری تنفسی قرار دارد با گرم نگه داشتن این مسیر بتوان در همان منطقه ورود آن را محدود کرد.

این متخصص طب ایرانی افزود: این ویروس حساس به حرارت است. پس از آنکه وارد سلول شد نیاز به بررسی شرایط بیمار و ارائه راهکارهای پیجیده و تخصصی تر هست که جای مطرح کردن آن در این مصاحبه نیست.

دکتر قدس در رابطه با این موضوع که آیا بیماری که ویروس کرونا دارد با طب سنتی درمان می شود یا خیر گفت: ابتدا باید به این سوال جواب بدهیم که آیا اصلا طب سنتی می تواند به مبحث ویروس کرونا ورود کند یا خیر؟ وقتی ما داریم در خصوص یک مکتب طبی صحبت می کنیم طبیعی است که موضوع آن سلامت افراد هست و قطعا می تواند تدابیری پیشگیرانه برای سالم ماندن افراد در هر وضعیتی ارائه دهد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: در روزهای گذشته دو ترکیب گیاهی از طب چینی در مقالات ارائه شد که بر روی کرونا تا حدودی موثر بوده و به ترخیص سریع تر بیماران در کنار درمان های نگهدارنده طب رایج کمک کرده است. متاسفانه در ایران، علیرغم اینکه شیوع بیماری رو به تزاید و آمار فوت ناشی از آن روند تصاعدی پیدا کرده سیستم بهداشت و درمان حاضر نیست از پتانسیل طب ایرانی کشور برای کمک به درمان این بیماران بهره بگیرد. عضو هیئت علمی دانشگاه علومی پزشکی ایران تاکید کرد: البته حتما دلایل خاص خود را دارند. با توجه به اینکه هیچ مشاوره ای از سوی همکاران طب رایج از متخصصین طب سنتی دانشگاهی درخواست نمی شود طبیعی است آنچه ما می توانیم از دور تحلیل کنیم همین مواردی هست که گفته ایم و می گوییم. اما اگر فرصت مشاوره و ارزیابی بیماران برای ما نیز فراهم شود قطعا راهکارها دقیق تر و بهتر ارائه خواهند شد.

وی افزود: چون اجازه ورود به درمان بیماران تا کنون به ما داده نشده ما سعی می کنیم با ارائه تدابیر پیشگیرانه حداقل باری از دوش همکاران متخصص طب رایج برداریم که این روزها واقعا جان بر کف در حال ارائه خدمات شبانه روزی به بیماران کرونایی هستند و من دست تک تک شان را از دور می بوسم و برایشان آرزوی سلامتی می کنم.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: «پیشگیری و تدابیر مربوط به آن» از نقاط قوت طب سنتی است؛ ما تلاش می کنیم با ارائه مباحث «پیشگیری» حداقل بیماران کمتری با حالت حاد به بیمارستان ها مراجعه و نیازمند بستری شوند.

قدس بیان داشت: نکته مهم در شرایط بحران، حفظ آرامش و پرهیز از هیجان زده عمل کردن هست. در چند روز اخیر راهکارهای متعددی از سوی همکاران برای پیشگیری از ابتلا ارائه شد که همگی خوب بودند فقط من دوست دارم به تمام آنها و حتی دستور العمل پیشنهادی خودم یک مطلب را اضافه و بر آن تاکید کنم. آن هم این است که هر تدبیر ساده گیاهی هم باید در مدت زمان معقول و با دوز مناسب و بر حسب مزاج شخص تنظیم شود. دست ما در ارائه دستور العمل هایی برای همه بسیار بسته است لذا عزیزان هموطن منتظر یک نسخه عام نباشند.

وی گفت: نکته مهم دیگر این که من شخصا از زمانی که دستورالعمل پیشنهادی ام در فضای مجازی انتشار یافت دیدم دقیقا تمام مواردی که در این دستورالعمل آورده ام قیمتشان در بازار چندین برابر شده است. لذا حقیقتش دیگر چندان تمایلی به ارائه راهکار ندارم و به همه هموطنانم تاکید می کنم آنچه در این دستور العمل آمده تنها راه نجات نیست.

این متخصص طب سنتی یادآور شد: ما در دنیای بزرگ گیاهان دارویی انواع فرآورده ها را داریم که می توانند مشابه زنجبیل و دارچین و ... عمل کنند و نیازی نیست همگی هراسناک به فروشگاه ها هجوم ببرند تا این موارد را تهیه کنند. کافیست با یک متخصص طب سنتی مشورت کنند تا بر حسب مزاج شان، پیشنهاد پیشگیرانه دریافت نمایند. بدین ترتیب دست این افراد از خدا بی خبر که نشسته اند تا از بیماری و ناچاری مردم شریف مان، پولی به جیب بزنند برای همیشه کوتاه خواهد شد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: حتی تدابیر طب سنتی هم باید محدود، متناسب با مزاج فرد و با در نظر گرفتن شرایط فیزیکی او تجویز شوند. پس اگر همکاران و حتی افراد غیرپزشک فعال در حوزه طب سنتی تدابیری را ارائه می کنند هموطنان این موضوع را در نظر بگیرند که این تدابیر باید در حد متعادل و به مدت زمان متعارف و نه زیاد مورد استفاده قرار بگیرند.

قدس بیان داشت: من سعی کردم در دستورالعمل خودم چیز خاص و پیچیده ای را نگنجانم. حتی اگر دارویی را هم تجویز کرده ام گفته ام اختصاص به دوره ای کوتاه دارد. حتی الان تاکید می کنم در استفاده از دود اسفند و ... احتیاط کنند. دود غلیظ در محیط کوچک بدون تهویه کافی خود می تواند مخاط را خشک کند. خود خشکی مخاط بینی همانند یک زخم باز، می تواند محیط مناسب استقرار ویروس شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: پس استفاده از ادخنه (دودها) تنها زمانی مجاز است که در مواقعی احساس می کنیم محیط به دلیل تردد ممکن است آلوده شده باشد که البته آن هم با حد کم مجاز هست. اما بخورها می توانند به تناوب و متنوع استفاده شده و در هوای منزل و محیط کار استفاده شوند تا رطوبت کافی به ریه برسد.

وی در پایان گفت: باز هم چون نگرانم مردم ما با یک رفتار هیجانی، یک تدبیر مناسب را به بدترین تدبیر تبدیل کنند. تاکید می کنم لطفا همه چیز به اندازه و در حد خارج از افراط و تفریط انجام شود که شرط بقای همه چیز حتی سلامتی، در اعتدال است. برای تمام هموطنانم آرزوی سلامتی و آرامش می کنم. مجددا از همکارانم که مجدانه در حال ارائه خدمات هستند قدردانی می کنم و شخصا برای ارائه هر گونه مشاوره درمانی به همکاران آمادگی دارم.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها