آیوشمن کورانا و موانعی که رد کرد

موفقیت برای ستاره خودساخته

در حالی که اکثر بازیگران جوان و مطرح بالیوود هنرمندزاده هستند، او از یک خانواده هنرمند نیست. پدر یا مادرش هیچ‌وقت یکی از ستارگان چند دهه گذشته سینمای هند نبوده‌اند. برعکس، آنها فقط تماشاچی تولیدات سینمایی بوده‌اند. در غوغای نام‌های مشهور و جنجالی که جای پایشان را در صنعت سینمای هند سفت کرده‌اند، توانسته نامی موفق برای خودش دست و پا کند. آیوشمن کورانا از خیلی جهات هیچ شباهتی به ستارگان بالیوودی ندارد. جوانی معمولی است که بدون پارتی به موفقیت بسیار زیادی در سینمای کشورش رسید و موفقیت کلان خود را مدیون استعداد بازیگری و انتخاب‌های درست می‌داند. منتقدان هم از او به‌عنوان یکی از مستعدترین چهره‌های جوان سینمای هند اسم می‌برند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آیوشمن با رقبای جوانش، بازی در نقش آدم‌هایی معمولی است که درگیر موقعیت‌های خاص و پیچیده‌ای می‌شوند.
کد خبر: ۱۲۴۲۱۷۵
به نوشته نشریه تایمز آو ایندیا، خود بازیگر
در این‌باره صحبت می‌کند که تماشاگران هنگام تماشای فیلم‌هایش کاملا با شخصیت او همذات‌پنداری می‌کنند. این نکته مهم کمک می‌کند تا بازی و شخصیت آیوشمن در فیلم‌هایش برجسته‌تر به نظر برسد و همراهی بیشتر بیننده را با خودش داشته باشد. در زندگی واقعی هم او شباهت چندانی با همکاران بالیوودی‌اش ندارد. در رشته ادبیات تحصیل کرده و پدر و مادرش جزو قشر متوسط جامعه قرار می‌گیرند. همان زمانی که وارد کار هنری شد، ازدواج کرد و دو بچه دارد. خودش را مرد خانواده می‌داند و از انواع و اقسام شایعات هنری به دور است. زمانی که جلوی دوربین سینما نیست، تمام اوقاتش را در کنار خانواده می‌گذراند و این نکته‌ای است که سخت مورد توجه تماشاگران و طرفدارانش قرار گرفته است.
تازه از راه رسیده موفق
آیوشمن با آن‌که فعالیت هنری را از سال 2004 و به‌عنوان مجری تلویزیونی شروع کرد، اما عمده شهرتش را در یکی دو سال اخیر به دست آورده است. او جزو معدود بازیگران جوان سینماست که پنج فیلم موفق و پرفروش را پشت سر هم روانه پرده سینماها کرده است. همین نکته موردتوجه تحلیلگران اقتصادی سینما قرار گرفته و می‌گویند این موضوعی است که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد. این فیلم‌ها به‌هیچ‌وجه حال‌و هوای کارهای پرزرق و برق بالیوودی را ندارند و برعکس، بیشتر شبیه محصولات مستقل سینمای اروپا و آمریکاست. موفقیت این فیلم‌ها در بین تماشاگران معمولی، چیزی است که تعجب و شگفتی اهل فن و صاحب‌نظران را برانگیخته است. به عنوان مثال، دو فیلم اخیر آیوشمن در سال جاری میلادی «دختر رویایی» و «بالا»، داستان‌هایی واقعگرا و تلخ دارند. این کمدی درام‌ها خیلی شبیه کارهای برادران کوئن یا محصولات انتقادی سینمای ایتالیا هستند. در دختر رویایی، آیوشمن جوان بیکاری است که مجبور می‌شود برای امرار معاش در یک شرکت به عنوان تلفنچی زن مشغول به کار شود. او پشت خط تلفن صدایش را نازک می‌کند تا بتواند درآمدی برای خودش و پدرش داشته باشد. در بالا هم این بازیگر 35 ساله نقش جوانی را بازی می‌کند که با مشکل طاسی سر و ریزش شدید مو روبه‌رو می‌شود. بسیاری از تماشاگران فیلم بعد از دیدن آن گفتند دیگر از طاس بودن‌شان خجالت نمی‌کشند و داستان فیلم، نگاه بخش بزرگی از جامعه و مردم هند را نسبت به افراد طاس تغییر داد. در هر دو فیلم، آیوشمن زیر گریم سخت چهره قرار گرفت و حتی در بالا، اجازه داد تا چهره‌اش را بد شکل و زمخت کنند. البته این چیزی است که کمتر ستاره سرشناسی در بالیوود اجازه انجام آن را می‌دهد.
فیلم محبوب منتقدان
اما منتقدان و تماشاگران در بین فیلم‌های آیوشمن، بیشتر «نوای نابینایی» را دوست دارند. این کمدی درام دلهره‌آور و گنگستر گونه، سال قبل اکران عمومی شد و تابو ستاره مطرح دهه 90 میلادی بالیوود در آن با آیوشمن همبازی است. فیلم که به‌شدت یادآور ساخته‌های برادران کوئن است، برای بازیگر جوایز بهترین بازیگر مرد را از دو مراسم فیلم فیر (بهترین بازیگر مرد از نگاه منتقدان فیلم فیر) و جایزه ملی هند (نشنال آواردز) برایش به ارمغان آورد. آیوشمن در داستان فیلم، نوازنده پیانوی ماهری است که خودش را به نابینایی می‌زند و همین موضوع، باعث خلق مشکلاتی عجیب و غریب برایش می‌شود. زمانی که او مشغول نواختن پیانو در خانه یکی از بازیگران معروف دهه 70 میلادی بالیوود است، متوجه می‌شود این بازیگر توسط همسرش و یک پلیس فاسد به قتل رسیده است. جوان بخت‌برگشته که خودش را به نابینایی زده، باید راهی پیدا کند تا موضوع را به پلیس گزارش دهد و در همان حال، از چنگ پلیس فاسد و همسر قاتل مرد بازیگر فرار کند.
هم کمدی و هم درام اجتماعی
در همین سال 2018، کمدی درام خانوادگی «مبارک باشه» آیوشمن هم روی پرده رفت. در این فیلم، او پسر بزرگ خانوده‌ای از طبقه متوسط است که قصد ازدواج دارد و ناگهان متوجه این نکته می‌شود که مادرش دوباره باردار است! جوان که خودش را خجالت زده می‌داند، بزودی با این واقعیت کنار می‌آید که والدینش کار خطایی نکرده‌اند. منتقدانی که به تحسین این فیلم پرداخته بودند، امسال نقدهای مثبت بیشتری برای «اصل شماره 15» نوشتند. این درام واقعگرای دلهره‌آور، درباره افسر پلیسی است که در بدو ورود به شهر محل ماموریت خود، با موضوع مفقود شدن سه دختر جوان روبه‌رو می‌شود. کمی بعد جسد دوتای آنها پیدا می‌شود که ظاهرا خودکشی کرده‌اند، اما اصل موضوع چیز دیگری است و افسر جوان در طول تحقیقات متوجه می‌شود کارفرمایان ثروتمند از زنان و مردم تهیدست سوءاستفاده می‌کنند. مقامات بانفوذ محلی افسر را از ادامه تحقیقات منع می‌کنند، اما او تلاش می‌کند حقیقت و عدالت را به پیروزی برساند. نام فیلم اشاره‌ای به اصل 15 قانون اساسی هند است که براساس آن، تمام قوم‌ها، ملیت‌ها و مذاهب داخل هند با هم برابر هستند و کسی را به دلیل قومیت، مذهب یا جنسیت نمی‌توان مورد ظلم قرار داد.
تحلیلگران اقتصادی سینما می‌گویند از بین 13فیلمی که تا به حال آیوشمن کورانا بازی کرده، ده تای آنها جزو موفق‌ترین محصولات سینمایی سال‌های اخیر بوده‌اند. او که تا سال 2011 با تلویزیون همکاری داشت و کار مجریگری می‌کرد، در سال 2012 اولین فیلم سینمایی اش «ویکی اهداکننده» را بازی کرد. این کمدی درام خانوادگی جایزه بهترین بازیگر مرد تازه وارد مراسم فیلم فیر (معروف به اسکار هندی) را برایش به ارمغان آورد. به گفته اهل فن، فیلم‌های این بازیگر با هزینه‌های معمولی و متوسطی در حد ده تا 30 کرور (دو تا پنج میلیون دلار) ساخته شده‌اند. به همین دلیل، به آیوشمن لقب «ستاره بودجه‌ای» داده‌اند!

کیکاووس زیاری

سینمای جهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها