اختصاصی- در جلسه وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال با نمایندگان مجلس چه گذشت؟

قراردادهای نجومی به مجلس می‌رسند؟

فدراسیون فوتبال ایران در قالب بیانیه‌ای اعلام کرد قرارداد مارک ویلموتس سرمربی تیم‌ملی ایران را به مجلس شورای اسلامی ارائه داده است. این مساله از‌آنجا آغاز شد که تنی چند از نمایندگان مجلس، بعد از افشاگری سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده مجلس و عضو فراکسیون ورزش، وزیر ورزش را به خانه ملت در بهارستان فراخواندند. وقتی اولین بار او فاش کرد قرارداد ویلموتس و دستیارانش برای هر سال سه میلیون یورو است، مهدی تاج واکنش تندی نسبت به اظهارات او نشان داد. رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرد نمایندگان اگر دوست دارند حرف‌هایش را بشنوند، می‌توانند همین حالا جلوی تلویزیون بنشینند و حرف‌ها و توضیحاتش را گوش کنند.
کد خبر: ۱۲۴۲۱۳۷

این موضع‌گیری تند مهدی تاج باعث شد تا مجلس، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش را به بهارستان فرابخواند. روز سه‌شنبه هفته‌گذشته بود که او دست مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال را گرفت و به مجلس برد تا درباره جنجال راه افتاده برای قرارداد مارک ویلموتس توضیحاتی دهند.
درخواست نمایندگان مجلس
یکی از نمایندگان مجلس که نخواست نامش فاش شود، درباره جزئیات این جلسه توضیحاتی به جام‌جم داد. این نماینده مجلس در ابتدای توضیحات خود گفت: «در این جلسه که نزدیک به دو ساعت و 30 دقیقه به طول انجامید، نمایندگان یک‌درخواست روشن و شفاف داشتند. درخواست این بود که قرارداد مارک ویلموتس در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد که آقای تاج تاکید کردند حتما این کار را می‌کنند.» البته نمایندگان روی یک مساله دیگر هم تاکید داشتند؛ این‌که قرارداد اصلی که امضای مارک ویلموتس هم پای آن وجود دارد، به مجلس ارائه شود، نه قراردادی که ترجمه شده است. نماینده مجلس اضافه کرد: «دقیقا. این خواسته ما بود چون قرارداد فارسی به درد ما نمی‌خورد. می‌خواهیم قراردادی را داشته باشیم که ویلموتس آن را امضا کرده است. البته ما خواهان قرارداد کارلوس کی‌روش بودیم. همچنین به خاطر مسائل پیش آمده در استقلال، از وزیر ورزش درخواست کردیم تا قرارداد آندره‌آ استراماچونی سرمربی استقلال را هم در اختیار مجلس قرار دهد. ایشان تاکید کردند حتما قراردادهای اصلی را به ما می‌دهند تا بتوانیم از چند و چون کار و امتیازهایی که گرفته یا داده شده، اطلاعات لازم را به دست بیاوریم.»
نزدیک به 3میلیون دلار
در جلسه سه‌شنبه گذشته، یکی از بحث‌های مهم ماجرای پرداخت دستمزد سه میلیون دلاری به مارک ویلموتس و دستیارانش بود. مجلسی‌ها تاکید داشتند که اطلاعات آنها از بلژیک به دست آمده و مطمئن هستند قرارداد امضاشده بین طرفین با این رقم بوده است. مهدی تاج اما این مساله را تکذیب کرد و گفت رقم آنقدر نبوده است. نماینده مجلس در این باره هم توضیح داد: «آقای تاج تاکیدشان این بود که اعداد و ارقام درست نیست ولی ما گفتیم قرارداد امضا شده دو میلیون و 600 هزار یورو بوده است. حالا این رقم را تبدیل به دلار کنید. رقم دو میلیون و 900 هزار دلار می‌شود. بنابراین رقمی که اعلام شده است نزدیک به همان رقمی است که گفته شده است.»
البته قاضی‌زاده در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سوم سیما گفته بود مبلغ سه میلیون یوروست که طبیعتا با این رقم به ازای هر‌سال 400 هزار یورو تفاوت دارد. روز جمعه هم فدراسیون فوتبال در بیانیه‌ای و در واکنش به افشاگری‌ها درباره قرارداد ویلموتس اعلام کرد نسخه قرارداد او را در اختیار مجلس قرارداده‌اند. از سویی تاج و همکارانش از آنها که اعلام کردند قرارداد سه میلیون دلار بوده، خواستار عذرخواهی شدند. این در حالی است که به گفته این نماینده مجلس رقم قرارداد دو میلیون و 900 هزار دلار بوده؛ بنابراین تاج به خاطر اختلاف صد هزار دلاری خواهان عذرخواهی شده است. این نماینده مجلس در ادامه گفت‌وگوی خود با جام‌جم اضافه کرد: «با وجود آن‌که فدراسیون فوتبال در بیانیه خود اعلام کرد قرارداد را در اختیار مجلس قرار داده ولی ما این مساله را تکذیب می‌کنیم. هنوز چیزی به دستمان نرسیده است.» روز گذشته جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم که تاج گفته بود قرارداد را به کمیسیون آنها ارسال کرده، گفت: «هنوز قرارداد مارک ویلموتس سرمربی تیم ملی ایران از سوی فدراسیون فوتبال به دست ما نرسیده است. هفته گذشته جلسه کمیسیون فرهنگی با حضور وزیر ورزش و مهدی تاج برگزار شد. رسما خواستیم اصل قرارداد ویلموتس را برایمان بفرستند تا آن را ترجمه و بررسی کنیم.»
2 ابهام بزرگ
بدین ترتیب دو ابهام بزرگ در بیانیه جمعه گذشته فدراسیون فوتبال به وجود می‌آید. یکی از بحث‌های مهم جلسه هم ماجرای فسخ قرارداد با ویلموتس بود. تاج در این جلسه اعلام کرد با توجه به قراردادی که بین طرفین به امضا رسیده، یا آنها باید سه ماه دستمزد را به عنوان غرامت پرداخت کنند یا این‌که ویلموتس و دستیارانش چنین پولی را بپردازند. نمایندگان مجلس در ادامه تاکید کردند شنیده‌اند مارک ویلموتس به فیفا شکایت کرده، بنابراین به‌شدت نگران غرامت سنگین هستند. حتی یکی از نمایندگان که از بلژیک اطلاعات جدیدی به دست آورده بود، فاش کرد ویلموتس از طریق وکلایش ادعا کرده باید تمام پول سه سال قرارداد خود را با ایران دریافت کند که البته تاج اعلام کرد هرگز چنین چیزی ممکن نیست. نماینده مجلس در ادامه و در این باره گفت: «یکی از بحث‌ها حضور همسر ویلموتس در این پرونده به‌عنوان وکیلش بود که آقای تاج گفتند ایشان کاره‌ای نیست ولی یکی از نمایندگان گفتند که شما هم در هنک‌کنگ و هم در ترکیه مستقیم با ایشان صحبت کردید. مستند هم گفتند. حتی تاکید کردند پرونده دارد به فیفا می‌رود. حتی آن نماینده به آقای تاج گفتند طبق اطلاعات موثقی که از سفارت ایران در بلژیک به دست آورده‌اند، خانم کاترین ویلموتس در زمان عقد قرارداد گفته بودند ما پا به ایران نمی‌گذاریم. نهایت هم برای بازی‌ها بیاییم و برویم ولی آقای تاج بعد از توافق با ایشان گفته بودند او مثل کی‌روش پروازی نیست و قرار است در ایران باشد.»
با صحبت‌های صورت گرفته بین نمایندگان مجلس، وزیر ورزش و همین‌طور تاج قرار بر این شد تا به زودی نسخه اصلی قرارداد ویلموتس به دست آنها برسد. به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال فعلا علاقه‌ای ندارد این اتفاق رخ دهد چون حتی بعد از انتشار بیانیه روز جمعه هم، قرارداد را از دید همه پنهان کرده‌اند.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها