انتخاب روش درمانی سرطان روده به پیشرفت این بیماری بستگی دارد. در مواقعی که سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود، قابل درمان است. در مقابل، هنگامی که سرطان در مراحل آخر شناسایی شود و متاستاز شدت گرفته باشد، درمان کامل بعید به‌نظر می‌رسد. نخستین مرحله درمان جراحی است، در عین حال شیمی‌درمانی و رادیوتراپی نیز طبق شرایط هر بیمار پیشنهاد می‌شود.
کد خبر: ۱۲۴۱۶۹۷

در مراحل اولیه که پولیپ‌ها (توده‌های ریزی که روی دیواره داخلی روده بزرگ رشد می‌کنند) در مرحله پیش بدخیم باشند، می‌توان تنها با پولیپکتومی-روشی که در آن پولیپ‌ها در جریان کولونوسکوپی برداشته می‌شوند - بیمار را درمان سپس با کولونوسکوپی پیگیری کرد. در مراحل پیشرفته‌تر عمل قطع و برداشت شامل برداشت بخشی یا همه کولون همراه با توده‌های سرطان و بافت‌های متصل به آن است. ممکن است جراح دو سر روده قطع شده را پیوند بزند یا در شرایط خاص همراه با بیرون گذاشتن سر روده به صورت موقت یا دائم همراه باشد میزان برداشتن روده به محل تومور و تعداد آن ممکن است کولون چپ، راست یا کل آن برداشته شود. تا همین اواخر، تمام اعمال جراحی روده یا دستگاه گوارش از طریق ایجاد برش و شکاف‌های طولانی در ناحیه شکم انجام می‌شده که اغلب باعث دردناکی بعد از عمل و زمان طولانی کسب بهبود مجدد می‌شدند.
عمل جراحی لاپاراسکوپی با استفاده از یک دوربین همراه با یک کابل است. برای انجام عمل لاپاراسکوپی، بین سه تا شش برش کوچک (پنج تا ده میلی‌متر) در ناحیه شکم ایجاد می‌شود. جراحی با ابزار خاص و با منگنه‌های تیتانیومی مخصوص انجام می‌شود و تمامی بافت تومور به همراه غدد لنفاوی قابل برداشت است و نتایج انکولوژیک و عود مشابه عمل باز است. از مزایای این روش، درد و بافت اسکار کمتر در بیمار است که روند بهبودی را سریع‌تر و خطر ابتلا به عفونت نسبت به عمل جراحی باز را کاهش می‌دهد. در پایان تاکید می‌کنم که خوشبختانه سرطان کولون و رکتوم یکی از بهترین الگوهای سرطان به منظور پیشگیری و تشخیص زودرس است. روند تغییر ماهیت سلول اپی‌تلیال به پولیپ و سپس سرطان، طولانی است و این فرصت هم برای بیمار و هم برای پزشکان از اهمیت خاصی برخوردار است تا با اقدام مناسب و شناسایی ضایعه مشکوک و پولیپ این روند را متوقف کرد تا مانع ایجاد سرطان شد.

دکتر شهاب شهابی
فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها