طبق گزارش محققان، بروز تغییرات در جفت مادران باردار سن بالا منجر به افزایش احتمال بروز مشکلات قلبی در نوزادان پسر می شود.
کد خبر: ۱۲۴۰۹۳۴

به گفته محققان دانشگاه کمبریج هر دو جنین دختر و پسر در مادران سن بالا به خوبی رشد نمی کنند اما تغییرات ایجادشده در رشد و عملکرد جفت براساس جنسیت جنین متفاوت است. مطالعات نشان می دهد تغییرات جفت نقش مهمی در افزایش احتمال بروز مشکلات قلبی در سنین بالا و فشارخون بالا در نوزادان پسر دارد.
طی مطالعه ای مشخص شد بارداری در سنین بالای 35 سال با افزایش ریسک مشکلاتی هم برای نوزاد و هم برای مادر مرتبط است که شامل فشارخون بالا در دوره بارداری برای مادر، دیابت بارداری، مرده زایی و محدودشدن رشد جنین است. جفت عامل انتقال مواد مغذی و اکسیژن از مادر به جنین است، فاکتورهای سیگنال دهی را در مادر ترشح می کند و به این ترتیب از رشد جنین حمایت می شود و عامل حفاظتی اصلی برای جنین در مقابل مواد سمی ، باکتری ها و هورمون هایی نظیر هورمون استرس در خون مادر است.
این مطالعه نشان داد بارداری در سنین بالا موجب کاهش تاثیر و کارآمدی جفت در هر دو جنین دختر و پسر می شود. به خصوص سن بالا بر ساختار و عملکرد جفت در جنین پسر تاثیر گذاشته و توانایی آن را در حمایت از رشد جنین کاهش می دهد. مطالعات قبلی نشان داده بود که ریسک تولد کم‌وزن (زیر ۵/۲ کیلوگرم) و زایمان زودرس (قبل از هفته ۳۷حاملگی) در زنان
۳۵ساله و بالاتر بیشتر است. البته تحقیقات دیگری نشان داده است علت این مسأله سن مادر نیست، بلکه رفتارها و سبک زندگی است که بیشتر در زنان حامله سن بالا دیده می شود. همچنین افراد باید در بارداری های بالای 35سالگی، کاهش قدرت باروری و افزایش خطر سقط جنین و عوارض زایمان را در تصمیم گیری خود در نظر بگیرند. /مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها